Blackout na Pyrenejském poloostrově. Výpadek proudu zastavil vlaky i metro
AVE S-112 španělských státních drah Renfe na nádraží Alicante Terminal. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Příčiny se zatím vyšetřují, není vyloučena ani možnost kybernetického útoku.
Zdravim z Barcelony, chytlo me to v taxiku na ceste vyzvednout si auto ze servisu. No bylo to zajimavy zaplatit za sluzbu, dale vzhledem ke kolapsu dopravy najit cestu domu v zacpach ve stylu “je treba se vyhnout vsem krizovatkam, kde nefunguji semafory”, najit obchod, kde prodaji za cash…
Mě by jen tak zajímalo, jak a jestli se to projevilo nějakým způsobem u nás (např. pokles frekvence), neb jedeme ve stejné evropské synchronní síti se Španěly, jestli došlo k rozpojení synchronní sítě, ale nikde jsem žádné zprávy neviděl – když byl před lety problém v Srbsku, tak to nás pěkně srazilo kmitočet sítě a tehdy síť rozpojovaly.
Jo, byly u nás dva poklesy frekvence, oba lehce pod 49,9Hz
Myslim (nekde jsem cetl), ze spanelska a portugalska sit jsou od zbytku Evropy vice mene oddelene, takze situace u nich by zbytek Evropy ovlivnit (temer) nemela
„Provoz na španělských letištích nebyl zastaven, jsou zásobovány generátory.“
A kdo ty generátory zásobuje? 🙂 Nebo to má být zásobovánA?
Zásbuje je nafta. .-)
To nic, to má zas někdo potřebu dělat tady jazykové okénko.
„Kvůli extrémním teplotním výkyvům ve vnitrozemí Španělska došlo k anomálním oscilacím na vedeních velmi vysokého napětí 400 kV, jevu známému jako indukované atmosférické vibrace,“ uvedla společnost.
„Tyto oscilace způsobily selhání synchronizace mezi elektrickými systémy, což vedlo k postupným poruchám v rámci propojené evropské sítě,“ dodala v prohlášení. Vzhledem ke složitosti jevu a nutnosti znovuvyvážení toků elektřiny na mezinárodní úrovni se odhaduje, že úplná normalizace sítě může trvat až týden.
Čtu dobře? Indukce? Na to tady je Expert František! Hááálóóó, Františku! Indukce. Pojď se namlsat.
Too much OZE…? 😉
Se zkuste mrknout, jaké tam bylo počasí, když to spadlo.
Převážně jasno a teploty mezi 10 a 20 °C, za těchto podmínek FVE jedou jak ďas.
Occamova břitva se na stranu vašeho tvrzení spíš nepřiklání.
Tak příliš málo je taky blbě…
Naopak, přiklání. Problém není jen málo OZE, ale i moc OZE. Takže, když pojedou jako ďas, k tomu bude bázová výroba a nedostaví se odběr, tak to spadne.
Elektřiny musí být tak akorát.
Ano, elektřiny musí být „akorát“ a od toho jsou tady regulační mechanismy. Které si dokáží poradit s přebytky, ale nemůžou přičarovat energii navíc.
Jestli sázíte na nějaké selhání regulace (a kaskádovité rozšíření výpadku), může být, ale to už je i ten kybernetický útok pravděpodobnější.
Bázová výroba byla velice nízká. Španělé před Velikonoci odstavili 5 ze 7 běžících jaderných reaktorů – částečně plánované servisní odstávky, částečně kvůli nízké očekávané poptávce. Od té doby byl znovu připojen pouze 1.
Málo foukalo, takže nějaké extrémní množství OZE nebylo. Viz graf spotřeby na oenergetice_cz Jaderky odpojili.
To určitě, myslete…
… a jedna blondýna zůstala 2 hodiny uvězněná na jezdicích schodech
zdopravy.cz Jste dobří a rychlí.👏🤝. Právě jedu do Španělska, nad Barcelonu. Teď jsem pod Lyonem. Jsem zvědav, jak bude vypadat ráno průjezd Barcelonou. Když se dozvím něco, co české weby nenapsaly, dám to sem.
Hlavně zjistěte jestli je hlavní město stále Madrid nebo už Barcelona (zdravím na idnes).
To víte, novináři…Ale jestli to mohu alespoň trochu posoudit, Tak i pro Španěly má Barcelona o něco větší kredit, než Madrid. Ale co se týká silniční dopravy, nemá Madrid jako velkoměsto chybu. Má systém okruhů a polookruhů a já na nich ještě nezažil Stau. Je ale pravda, že tam tudy jedu jednou za uherák. Ve městě jsem byl dvakrát metrem a přijde mi sterilní.
Barcelona bývá zakydaná, na počet lidí je ten průtah ve formě AP7 slabota. Jednou jsem si ji dal nechtěně širším centrem, to byla jedna z nejdelších půlhodin mého života.