Bizarní boj o kampaň proti obtěžování a zírání v MHD. Praha si nic neplatila, říká Hřib

Cestující v autobusu FlixBusu. Pramen: FlixBusCestující v autobusu FlixBusu. Pramen: FlixBus

Polovina lidí považuje lascivní zírání v MHD za nevhodné. Třetina se ve vozech necítí bezpečně, 14 % vidělo někdy onanistu.

Obětí určité formy sexuálního obtěžování v prostředcích veřejné dopravy se stalo 20 % lidí v Česku. Vyplývá to z reprezentativního online průzkumu agentury NMS Market Research. Češky a Češi v MHD nejčastěji zaznamenali nevhodné sexuální narážky či pokřikování, nevyžádané vstupování do intimní zóny nebo lascivní pohledy.

Průzkum reagoval na letní kampaň organizace Konsent, pražského dopravního podniku a magistrátu „Obtěžování do MHD nepatří, ani nikam jinam“. Ta vyzývá k tomu, aby lidé nezavírali před obtěžováním oči a ozvali se na pomoc obětem, když něco vidí.

Přestože smysl informační kampaně je snadno pochopitelný a nekonfliktní, rozpoutala na sociálních sítích nebývalou vlnu kulturní války. Konzervativní komentátoři ji označili jako „progresivistickou“. Například exministr financí Miroslav Kalousek se domnívá, že kampaň je motivována „frustrací těch, které pohledy nepřitahují“.

Nemlčte a zasáhněte, vyzývá kampaň proti sexuálnímu obtěžování v MHD

Boj se z kulturní roviny rychle přenesl i do politické, kde poslanec za ANO Patrik Nacher například obvinil náměstka pražského primátora Zdeňka Hřiba, že se snaží kampaní odvrátit pozornost od „neprůjezdnosti Prahy, nekoordinaci oprav a zastavování projektů“.

Následně si pak Praha dle kritiků zaplatila průzkum o kampani, aby se za ni pochválila. „Tak jsem se v komentářích dočetl, že výzkum ke kampani o obtěžování v MHD jsme si zmanipulovali, zaplatili a utratili kvůli tomu zbytečně veřejné peníze. A teď realita: Průzkum dělala z vlastní iniciativy soukromá agentura NMS, Praha si nic neobjednávala ani neplatila,“ reagoval Hřib.

Kampaň rezonuje

Zmíněný průzkum potvrdil, že letní kampaň skutečně ve společnosti stále rezonuje. Pětina lidí v Česku kampaň zaznamenala, nejvíce v Praze, nicméně dopad měla ve všech krajích. Z těch, kdo kampaň zaznamenali, si 66 % lidí myslí, že je užitečná – signifikantně více ženy než muži (79 % vs. 52 %).

„Největší souhlas s tím, že kampaň je užitečná a má své místo ve veřejném prostoru, vyjádřila Generace Z, a to 93 %. I z jiných výzkumů víme, že právě tato generace je ve větší míře otevřenější a zajímá se o lidskoprávní témata,“ hodnotí výsledky analytička Kristýna Karešová z NMS Market Research.

Pro třetinu lidí je zírání obtěžování

Šedesát procent lidí, kteří využívají veřejnou dopravu, si myslí, že k obtěžování v nějaké míře dochází a že se nejedná pouze o ojedinělou záležitost.

Například nejčastěji diskutujícícmi zlehčované nevyžádané či lascivní zírání považuje za sexuální obtěžování 33 % Češek a Čechů. Polovina dotázaných to pak vnímá jako nevhodné chování.

Jakmile dojde k fyzickému kontaktu, jsou lidé kritičtější. Doteky a hlazení považuje za sexuální obtěžování 83 % lidí, vstupování do intimní zóny pak 43 %. Bezpečně se v MHD necítí třetina lidí.

Pětina lidí uvádí, že se někdy stali terčem nějaké formy obtěžování. Nejčastěji na ně cílily nevhodné návrhy, vstupování do intimní zóny, pokřikování a zmíněné zírání.

Téměř každý sedmý (14 %) cestující v MHD pak zažil, že v jejich přítomnosti někdo onanoval. Se všemi formami obtěžování se více setkávají ženy.

Průzkum: Sexuální obtěžování v dopravě zažila třetina žen a desetina mužů

Dvacet dva procent lidí bylo svědky obtěžování, přičemž 38 % z nich nikdy nijak nezareagovalo. Mezi hlavní důvody nezasáhnutí patřilo to, že situaci nepovažovali za dost vážnou (29 %) nebo se obávali zasáhnout (22 %).

Na tyto situace upozorňovala kampaň organizace Konsent především. Podle spolku Konsent je lepší se potenciální oběti minimálně zeptat, zda je v pořádku než dělat, že se nic neděje.

Tagy dpp obtěžování ve veřejné dopravě Zdeněk Hřib
24 komentářů