Bitva o Bratislavu. Ryanair reaguje na obří expanzi Wizz Airu, spustí 7 totožných linek
Letiště Bratislava Foto: Facebook Letisko Bratislava / Airport Bratislava

Největší nízkonákladovky se na podzim střetnou v boji o cestující v Bratislavě. Oznámily tam rekordní expanze.
S jejich přístupem k cestujícím? Zejména k jejich možnosti vzít si s sebou zavazadlo?
Každý další článek o Ry. mě utvrdí v tom, že nejlépe se takovým vyhýbat.
Ryan má zcela jasné a jednoduché podmínky ohledně zavazadel a jejich ceny. Problémem jsou cestující, co to nečtou nebo to chtějí ošulit.
Dva se perou a třetí (zákazník) se bude smát! Bohužel to nebude mít dlouhého trvání. Tento krok Wizzairu je bude stát spousty peněz a spousty peněz to bude stát zejména bratislavské letiště, jehož management má už nyní těžké spaní, protože tohle není cesta, kterou chtěli jít, ale jít museli! Vydělá na tom nyní alepsoň zákazník, protože ceny půjdou dolu, ale trh to kompletně zničí.
Proc Ryan a Wizz nesouperi linkama z Brna? Vzdyt to je mnohem dal od Vidne nez Blava… Neco je s tim brnenskym letistem spatne.
Slovensko má 3 fungující letiště, 2 na východě a zbylá Bratislava může mít dosah pro více jak polovinu Slováků, to je cca 3 mil. Brno má dosah kromě Jihomoravského kraje pak ještě částečně Vysočinu a Olomoucký kraj, to je tak půlka oproti Bratislavě.
Pokud to Brno dotáhne na nějakých 10 pravidelných linek, tak to bude úspěch. Snad příští rok se zvýší na 7.
Aktuálne sú tam 4 letiská s pravidelnými linkami a piate je v rekonštrukcii….. len tak na okraj.
Pokud myslíš Piešťany, tak tam lítá jen chartery, ne?
Áno,Pieš´tany prioritne chartery, náklad, ale je tam aj pravidelný Tel Aviv.
napr. https://zdopravy.cz/na-letisti-v-piestanech-pribude-charterovych-letu-pokracuje-i-pravidelna-linka-do-tel-avivu-205686/
Když čtu článek zrovna sedím v Bratislavě v centru v pátek večer na haluškách. Venkovní stoly zcela zaplněné už teď, natož až přibude těch linek.
Tak určitě 🙂 Těch incoming PAX bude minimum.
Lidé kteří létají s low costama nebudou chodit do centra Bratislavy na jídlo.
Tady se píše jaké je to výborné pro Bratislavu. Pro toho kdo preferuje lowcost aerolinky tak dobrý, ale ti co létají a preferují jen klasické aerolinky (typu KLM, AF, BA,…) se budou Bratislavě stále obloukem vyhýbat.
Tieto aerolinky by aj chceli lietať do Bratislavy, vezmi si že KLM lieta aj do takých miest ako je Ľubľana, Záhreb, Belehrad, Split atď. Lenže problémom sú chýbajúce Jet Bridge, ale aj celková kvalita služieb…
Lublaň, Záhřeb, Bělehrad nemají 45 km daleko Vídeň… a obávám se, že KL do Blavy nechce, diskutovalo se to mnoho let, ale vždy to skončilo na tom, že by si kanibalizovaly vídeňskou linku (stejně jako LO, LH, BA….). Jet bridge jsou opravdu ten nejmenší problém.
Otrávení zaměstnanci zvyklí na 10 lidí denně jsou jistě nadšeni … I když je pravda že za ty mzdy na úrovni 25k měsíčně, co se dá čekat
5537 pax denne je 10 pax denne? Nu, ok.
To ale počítáte průměr včetně letních prázdnin. V zimě to bude určitě blíž těm 10🙂
Nie tak celkom.
https://www.bts.aero/o-letisku/press/statistiky/
Je to teda o kousek, ale v lednu i únoru je to pořád blíž k 10 než 5537😉
To asi bude v Bratislavě docela problém zaparkovat, co?
Neoficiálne si vrabce čvirikajú na streche, že do BTS prídu k dvom lietadlám ďalšie dva lietadlá z končiacej Viedne.
Celkový počet oznámených destinácii by potom navýšil Wizz o ďalších deväť, t.j. na 24 destinácii od marca 2026 z BTS, niektoré ako náhrada za Viedeň.
Ten konkurenčný boj by hádam nemusel byť až tak márny a už vôbec nie v prospech Ryanairu.
Ale zase pokud budou nabízet stejné destinace za nízkou cenu tak z toho spíš vyjde jako vítěz Ryanair. Zaplnit A321neo je o dost težší než 737-800 a Wizz bude mít problém, protože ty linky mohou být ztrátové a Ryanair se v konkurenčním boji moc nevzdává…
No problém zaplnit – minimálně Wizz to z té Vídně přesouvá, takže ve Vídni nezůstane ta samá linka a ceny…
Většina těch stejných linek vede do dovolenkových destinací a jak Ryanair tak Wizzair tam začnou létat na podzim. 239 lidí co si zaletí někam na jih se maximálně najde během státního svátku v ČR/SK/AT, o Vánocích, jarních prázdninách nebo Velikonocích, jinak ale taková poptávka v Bratislavě není a z Vídně se všichni cestující nepřesunou když můžou letět přímo z Vídně Ryanairem.
Krátkodobě pro BTS dobré, ale obávám se, že to dlouho nevydrží. Hlavně mám pocit, že WIZZ to začne přehodnocovat, nemá finanční polštář na to, aby finančně vydržel tlak RYR, i kdyby měl nižší poplatky. Uvidíme, co z toho bude tak do roka… Ale nevěřím, že se jedná o destinace, které jsou dlouhodobě udržitelné…
Tak to aby ty aerolinky prodávaly tu Bratislavu jako Vídeň – východ.
To už tady bylo, ale moc se to neujalo…nebo spíše to musel RYR zrušit. V lerech 2007/8 prodával destinací jako Vienna (Bratislava), ale pak od toho upustil. Problém byl u linek mimo EU, kde to naráželo na předpisy a nedávalo smysl mít dvojí označení podle toho, odkud linka směřovala.
Škoda že Ryan nezkusí i ten Balkán. Do těchto končin lítá jen Wizz a to děkuji, nechci.
Tak nějak jsem čekal, že tam bude i Oslo, tak né no. 🙂
Zajímalo by mě, jak jsou cestující z Vídně a okolí ochotní dojet do Bratislavy. Jestli se rakouská poptávka prostě jen přelije o 50 km na východ, nebo bude ten přesun znamenat pro linky vážnější hendikep.
100% sa určite nepreleje. Samozrejme mnoho ľudí z Viedne a okolia z BA lieta, ale pre časť tá úspora nestojí za to.
Spíš se určitě přelije poptávka z Brna. Segmentu cenově citlivých cestujících je jedno zda poletí z Vídně či Bratislavy. Bratislava je navíc lépe obsluhovaná levnějšími vlaky a busy, i když je potřeba na tamní letiště přestoupit. Když jsem letěl s Ryanem v létě z BTS do Soluně – čeština byla docela častá – tipl bych 30-40%, němčina vzácná – tak 5 %. Jestli je tento odhad správný nebo jeden let tam a zpět reprezentativní ovšem netuším…
Řekl bych, že pro brněnské letiště toto je celkem problém do budoucna….. Asi nemůžeme očekávat nějaké nové linky v takovéhle situaci 🙁
Odhad je správný, Rakušanů v průměru létá z BTS kolem 5%, Čechů bývá na některých linkách i 50%. Ostatně, před covidem BTS mělo i docela velké reklamní akce na Moravě.
Že by to bylo 50pct si nemyslím. Aspoň ne v průměru – přeci jen aerolinky vědí jaké národnosti s nimi na palubě letí a 50pct CZ, 5pct AT a tudíž 45pct SK by je trklo… Ale ano, v určitou dobu a na určité lince výjimečně proč ne…
Ano, proto jsem psal, že na některých linkách. Třeba Řecka měly často větší podíl Čechů.
Rakušané určitě nezačnou jezdit houfně na Slovensko. Jsem zvědav, kolik linek se uživí, všechny určite ne. Věřím, že část čechů z JV Moravy tam zavítá místo VIE a příp. i BRN
…spíš jste místo Bernu myslel Brno – BRQ, ne ? 🙂
Samozřejmě 😀
Rakušania veľmi necestujú s Ryanairom ani z Viedne napr. do Fuerteventury, niekoľko krát som to letel a podľa reči tam bolo veľa cestujúcich z Čiech, Maďarska a ale aj z Poľska.
Myslím, že se těch cestujících z Vídně do Blavy zas tolik nepřesune. Když byly lowcosty novinka, tak byly lety z Blavy pro rakouské cestující zajímavé, protože ve Vídni jich bylo málo a klasické aerolinky měly podle toho nastavené ceny. Levné lety z Blavy tehdy umožnily dělat výlety, které by z Vídně nebyly finančně možné. Ale situace se změnila. Ve Vídni jsou už taky lowcosty a tradiční aerolinky šly místy s cenou o něco dolů ve snaze jim konkurovat. Spousta lidí pochopila, že trmácet se do Blavy automusem kvůli pár euro fakt nestojí za to.
Ještě ty low-costy linky z té Vídně teď odcházejí, to nebude volba letět Španělsko za 50-100 euro z Vídně nebo Bratislavy, bude to volba Vídeň za 200 s legacy nebo Bratislava za 50, třeba. U těch linek kde Wizz dělá ten přesun to takto bude. (Samozřejmě co lítá jenom Ryan dneska z Vídně (a Wizz ne) tak to zůstane stejné. )
Co to je za blbost? Jaké další LC linky odcházejí? Dále do Španělska se se bude dát letět z Vídně pořád za těch 50 Eur, protože Ryanair, Vueling atd. Pro Vídeň je ztráta Wizzairu asi tak „důležitá“ jako když z fotbalového mužstva odejde 4. brankář 🙂
Na druhou stranu, pro Bratislavu bude Wizzair 1. nebo 2. brankář, ale který je víc zraněnej než zdravej , takže spoleh na něj moc není 🙂
Wizzair je pre Bratislavu kráľ, pretože zabezpečuje linku Bratislava-Košice. Bude sa tu robiť všetko preto, aby Wizz z BTS neodišiel. Nikto iný totiž o Košice nemal záujem.
Ryanair to udělal chytře, zavedl linky, které mají smysl a potenciál. Pokud to Wizzair hned nezabalí, tak by na tom krátkodobě mohli cestující v Bratislavě vydělat levnými letenkami. Ale myslím, že to nebude dlouho trvat. Nakonec to stejně dopadne tak, že zůstane Ryanair, zúží nabídku a zdraží, protože si nebude chtít konkurovat více stejnými linkami s Vídní.
Wizzair zůstane max. s Košicemi. Ale pokud tam bude vysoká poptávka, tak tam zavede linku Ryanair taky.
Wizzair tam „max s Košicami“ nezostane, lebo ak nebude mať na BTS bázu tak nebude mať s čím lietať tie Košice 🙂
Psal jsem jen o nových linkách. Wizzair tam má i další, ne? Např. Luton, dál nevím, protože s ním nelítám, tak jsem to dopodrobna nezkoumal.
Doteraz Wizz bázu v Bratislave nemal, Luton a Skopje lietal z tamojších báz
Teda bude lietať aj naďalej, nielen doteraz lietal