Bitva o Bratislavu. Ryanair reaguje na obří expanzi Wizz Airu, spustí 7 totožných linek

Letiště Bratislava Foto: Facebook Letisko Bratislava / Airport BratislavaLetiště Bratislava Foto: Facebook Letisko Bratislava / Airport Bratislava

Největší nízkonákladovky se na podzim střetnou v boji o cestující v Bratislavě. Oznámily tam rekordní expanze.

50 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr S.

S jejich přístupem k cestujícím? Zejména k jejich možnosti vzít si s sebou zavazadlo?
Každý další článek o Ry. mě utvrdí v tom, že nejlépe se takovým vyhýbat.

Jan S

Ryan má zcela jasné a jednoduché podmínky ohledně zavazadel a jejich ceny. Problémem jsou cestující, co to nečtou nebo to chtějí ošulit.

Jirka

Dva se perou a třetí (zákazník) se bude smát! Bohužel to nebude mít dlouhého trvání. Tento krok Wizzairu je bude stát spousty peněz a spousty peněz to bude stát zejména bratislavské letiště, jehož management má už nyní těžké spaní, protože tohle není cesta, kterou chtěli jít, ale jít museli! Vydělá na tom nyní alepsoň zákazník, protože ceny půjdou dolu, ale trh to kompletně zničí.

Traman

Proc Ryan a Wizz nesouperi linkama z Brna? Vzdyt to je mnohem dal od Vidne nez Blava… Neco je s tim brnenskym letistem spatne.

Paolo1

Slovensko má 3 fungující letiště, 2 na východě a zbylá Bratislava může mít dosah pro více jak polovinu Slováků, to je cca 3 mil. Brno má dosah kromě Jihomoravského kraje pak ještě částečně Vysočinu a Olomoucký kraj, to je tak půlka oproti Bratislavě.

Pokud to Brno dotáhne na nějakých 10 pravidelných linek, tak to bude úspěch. Snad příští rok se zvýší na 7.

Stočený elektromotor

Aktuálne sú tam 4 letiská s pravidelnými linkami a piate je v rekonštrukcii….. len tak na okraj.

Paolo1

Pokud myslíš Piešťany, tak tam lítá jen chartery, ne?

Stočený elektromotor

Áno,Pieš´tany prioritne chartery, náklad, ale je tam aj pravidelný Tel Aviv.
napr. https://zdopravy.cz/na-letisti-v-piestanech-pribude-charterovych-letu-pokracuje-i-pravidelna-linka-do-tel-avivu-205686/

Pavel P

Když čtu článek zrovna sedím v Bratislavě v centru v pátek večer na haluškách. Venkovní stoly zcela zaplněné už teď, natož až přibude těch linek.

Paolo1

Tak určitě 🙂 Těch incoming PAX bude minimum.

Tomáš

Lidé kteří létají s low costama nebudou chodit do centra Bratislavy na jídlo.

AAAA

Tady se píše jaké je to výborné pro Bratislavu. Pro toho kdo preferuje lowcost aerolinky tak dobrý, ale ti co létají a preferují jen klasické aerolinky (typu KLM, AF, BA,…) se budou Bratislavě stále obloukem vyhýbat.

PeterK

Tieto aerolinky by aj chceli lietať do Bratislavy, vezmi si že KLM lieta aj do takých miest ako je Ľubľana, Záhreb, Belehrad, Split atď. Lenže problémom sú chýbajúce Jet Bridge, ale aj celková kvalita služieb…

Apex

Lublaň, Záhřeb, Bělehrad nemají 45 km daleko Vídeň… a obávám se, že KL do Blavy nechce, diskutovalo se to mnoho let, ale vždy to skončilo na tom, že by si kanibalizovaly vídeňskou linku (stejně jako LO, LH, BA….). Jet bridge jsou opravdu ten nejmenší problém.

jakub

Otrávení zaměstnanci zvyklí na 10 lidí denně jsou jistě nadšeni … I když je pravda že za ty mzdy na úrovni 25k měsíčně, co se dá čekat

Stočený elektromotor

5537 pax denne je 10 pax denne? Nu, ok.

Paolo1

To ale počítáte průměr včetně letních prázdnin. V zimě to bude určitě blíž těm 10🙂

Stočený elektromotor
Paolo1

Je to teda o kousek, ale v lednu i únoru je to pořád blíž k 10 než 5537😉

J.K.

To asi bude v Bratislavě docela problém zaparkovat, co?

Stočený elektromotor

Neoficiálne si vrabce čvirikajú na streche, že do BTS prídu k dvom lietadlám ďalšie dva lietadlá z končiacej Viedne.
Celkový počet oznámených destinácii by potom navýšil Wizz o ďalších deväť, t.j. na 24 destinácii od marca 2026 z BTS, niektoré ako náhrada za Viedeň.
Ten konkurenčný boj by hádam nemusel byť až tak márny a už vôbec nie v prospech Ryanairu.

Dominic

Ale zase pokud budou nabízet stejné destinace za nízkou cenu tak z toho spíš vyjde jako vítěz Ryanair. Zaplnit A321neo je o dost težší než 737-800 a Wizz bude mít problém, protože ty linky mohou být ztrátové a Ryanair se v konkurenčním boji moc nevzdává…

J.K.

No problém zaplnit – minimálně Wizz to z té Vídně přesouvá, takže ve Vídni nezůstane ta samá linka a ceny…

Dominic

Většina těch stejných linek vede do dovolenkových destinací a jak Ryanair tak Wizzair tam začnou létat na podzim. 239 lidí co si zaletí někam na jih se maximálně najde během státního svátku v ČR/SK/AT, o Vánocích, jarních prázdninách nebo Velikonocích, jinak ale taková poptávka v Bratislavě není a z Vídně se všichni cestující nepřesunou když můžou letět přímo z Vídně Ryanairem.

Apex

Krátkodobě pro BTS dobré, ale obávám se, že to dlouho nevydrží. Hlavně mám pocit, že WIZZ to začne přehodnocovat, nemá finanční polštář na to, aby finančně vydržel tlak RYR, i kdyby měl nižší poplatky. Uvidíme, co z toho bude tak do roka… Ale nevěřím, že se jedná o destinace, které jsou dlouhodobě udržitelné…

Pepe

Tak to aby ty aerolinky prodávaly tu Bratislavu jako Vídeň – východ.

Apex

To už tady bylo, ale moc se to neujalo…nebo spíše to musel RYR zrušit. V lerech 2007/8 prodával destinací jako Vienna (Bratislava), ale pak od toho upustil. Problém byl u linek mimo EU, kde to naráželo na předpisy a nedávalo smysl mít dvojí označení podle toho, odkud linka směřovala.

kajman

Škoda že Ryan nezkusí i ten Balkán. Do těchto končin lítá jen Wizz a to děkuji, nechci.

Beze jména

Tak nějak jsem čekal, že tam bude i Oslo, tak né no. 🙂

Zbyněk

Zajímalo by mě, jak jsou cestující z Vídně a okolí ochotní dojet do Bratislavy. Jestli se rakouská poptávka prostě jen přelije o 50 km na východ, nebo bude ten přesun znamenat pro linky vážnější hendikep.

Samo

100% sa určite nepreleje. Samozrejme mnoho ľudí z Viedne a okolia z BA lieta, ale pre časť tá úspora nestojí za to.

marty-t

Spíš se určitě přelije poptávka z Brna. Segmentu cenově citlivých cestujících je jedno zda poletí z Vídně či Bratislavy. Bratislava je navíc lépe obsluhovaná levnějšími vlaky a busy, i když je potřeba na tamní letiště přestoupit. Když jsem letěl s Ryanem v létě z BTS do Soluně – čeština byla docela častá – tipl bych 30-40%, němčina vzácná – tak 5 %. Jestli je tento odhad správný nebo jeden let tam a zpět reprezentativní ovšem netuším…

Jarda

Řekl bych, že pro brněnské letiště toto je celkem problém do budoucna….. Asi nemůžeme očekávat nějaké nové linky v takovéhle situaci 🙁

Apex

Odhad je správný, Rakušanů v průměru létá z BTS kolem 5%, Čechů bývá na některých linkách i 50%. Ostatně, před covidem BTS mělo i docela velké reklamní akce na Moravě.

marty-t

Že by to bylo 50pct si nemyslím. Aspoň ne v průměru – přeci jen aerolinky vědí jaké národnosti s nimi na palubě letí a 50pct CZ, 5pct AT a tudíž 45pct SK by je trklo… Ale ano, v určitou dobu a na určité lince výjimečně proč ne…

Apex

Ano, proto jsem psal, že na některých linkách. Třeba Řecka měly často větší podíl Čechů.

Ivan_pha

Rakušané určitě nezačnou jezdit houfně na Slovensko. Jsem zvědav, kolik linek se uživí, všechny určite ne. Věřím, že část čechů z JV Moravy tam zavítá místo VIE a příp. i BRN

marty-t

…spíš jste místo Bernu myslel Brno – BRQ, ne ? 🙂

Ivan_pha

Samozřejmě 😀

Stano

Rakušania veľmi necestujú s Ryanairom ani z Viedne napr. do Fuerteventury, niekoľko krát som to letel a podľa reči tam bolo veľa cestujúcich z Čiech, Maďarska a ale aj z Poľska.

Jan

Myslím, že se těch cestujících z Vídně do Blavy zas tolik nepřesune. Když byly lowcosty novinka, tak byly lety z Blavy pro rakouské cestující zajímavé, protože ve Vídni jich bylo málo a klasické aerolinky měly podle toho nastavené ceny. Levné lety z Blavy tehdy umožnily dělat výlety, které by z Vídně nebyly finančně možné. Ale situace se změnila. Ve Vídni jsou už taky lowcosty a tradiční aerolinky šly místy s cenou o něco dolů ve snaze jim konkurovat. Spousta lidí pochopila, že trmácet se do Blavy automusem kvůli pár euro fakt nestojí za to.

J.K.

Ještě ty low-costy linky z té Vídně teď odcházejí, to nebude volba letět Španělsko za 50-100 euro z Vídně nebo Bratislavy, bude to volba Vídeň za 200 s legacy nebo Bratislava za 50, třeba. U těch linek kde Wizz dělá ten přesun to takto bude. (Samozřejmě co lítá jenom Ryan dneska z Vídně (a Wizz ne) tak to zůstane stejné. )

Paolo1

Co to je za blbost? Jaké další LC linky odcházejí? Dále do Španělska se se bude dát letět z Vídně pořád za těch 50 Eur, protože Ryanair, Vueling atd. Pro Vídeň je ztráta Wizzairu asi tak „důležitá“ jako když z fotbalového mužstva odejde 4. brankář 🙂

Paolo1

Na druhou stranu, pro Bratislavu bude Wizzair 1. nebo 2. brankář, ale který je víc zraněnej než zdravej , takže spoleh na něj moc není 🙂

Stano

Wizzair je pre Bratislavu kráľ, pretože zabezpečuje linku Bratislava-Košice. Bude sa tu robiť všetko preto, aby Wizz z BTS neodišiel. Nikto iný totiž o Košice nemal záujem.

Paolo1

Ryanair to udělal chytře, zavedl linky, které mají smysl a potenciál. Pokud to Wizzair hned nezabalí, tak by na tom krátkodobě mohli cestující v Bratislavě vydělat levnými letenkami. Ale myslím, že to nebude dlouho trvat. Nakonec to stejně dopadne tak, že zůstane Ryanair, zúží nabídku a zdraží, protože si nebude chtít konkurovat více stejnými linkami s Vídní.

Wizzair zůstane max. s Košicemi. Ale pokud tam bude vysoká poptávka, tak tam zavede linku Ryanair taky.

Samo

Wizzair tam „max s Košicami“ nezostane, lebo ak nebude mať na BTS bázu tak nebude mať s čím lietať tie Košice 🙂

Paolo1

Psal jsem jen o nových linkách. Wizzair tam má i další, ne? Např. Luton, dál nevím, protože s ním nelítám, tak jsem to dopodrobna nezkoumal.

Patrick

Doteraz Wizz bázu v Bratislave nemal, Luton a Skopje lietal z tamojších báz

Patrick

Teda bude lietať aj naďalej, nielen doteraz lietal