umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Autobusy

Bez soutěže na další dva roky. Autobusy na Vysočině budou provozovat stávající dopravci

Autobus ICOM, ilustrační foto. Autor: ICOM Transport
Autobus ICOM, ilustrační foto. Autor: ICOM Transport

Cestující na Vysočina budou od nového jízdního řádu vozit i nadále stejní autobusoví dopravci. Kraj Vysočina nezvládl vysoutěžit nové dopravce a namísto toho uzavřel nové smlouvy s těmi, kteří už v kraji jezdí. Soutěž se nekonala.

Vyplývá to z údajů v registru smluv, kde se minulý týden objevily kontrakty s autobusovými dopravci na další dva roky. Zatímco v řadě krajů nedošlo k dokončení soutěže a uzavření nových smluv kvůli zablokovanému tendru u antimonopolního úřadu, Vysočina se o výběr z více nabídek dopravců nepokusila.

Bylo jednáno jen s daným dopravcem, který zajišťuje v dané oblasti jednotlivé linky,“ řekla mluvčí kraje Jitka Svatošová.

Podle údajů v registru smluv získala největší podíl zakázek skupina Icom Transport, ať už přímo přes Icom nebo přes dceřiné firmy, například Trado Bus nebo ČSAD Jindřichův Hradec. Kraj uzavřel smlouvu s celkem jedenácti dopravci, nad 100 milionů korun mají kontrakty Icom, Trado Bus, Zdar a Arriva. Ceny za kilometr se pohybují mezi 37 – 43 korunami.

Nové smlouvy podle Svatošové mají sankce za neplnění standardů kvality, současně popisují i odbavení před zavedením tarifu Veřejné dopravy Vysočiny i po něm, řeší i komunikaci s dispečinkem.

Smlouvy na dva roky mají dát kraji čas a prostor na to vysoutěžit dopravce od konce roku 2021.

18 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
xyz

“ Kraj uzavřel smlouvu s celkem jedenácti dopravci, nad 100 milionů korun mají kontrakty Icom, Trado Bus, Zdar a Arriva.“ Ovšem, vyplývá to ze „zažitého“ stavu, kdy „mateřský“ ICOM ovládá téměř všechny výkony v okresech Jihlava a Pelhřimov, „dceřině“ (prostřednictvím TRADO BUS) pak v okrese Třebíč. ZDAR = okres Žďár n/S. a Arriva = okres Havlíčkův Brod. Ostatní dopravci jsou o menšinových výkonech. Z věty „současně popisují i odbavení před zavedením tarifu Veřejné dopravy Vysočiny i po něm“ vyplývá, že přinejmenším tarifně NEBUDOU linkové autobusy od onoho 12/2019 do nového VDV zaintegrovány (čímž pádem nepůjde o INTEGROVANÝ systém). Připomínám, že… Číst vice »

Svojsin

Bohužel ne, tragédie dopravy v tomto kraji nebere konce…

Martin V.

Jaká tragédie? Kratochvílovým to nejspíš vyhovuje, takže je všechno v pořádku. 🙂

Ota

Pane Sůro, ale vedení kraje tvrdí, že VDV rozběhne od prosince 2019 s tím, že to od prosince začne integrací už vysoutěžené železniční dopravy (České dráhy) a domluvených autobusových dopravců, o kterých píšete v článku. Zatím prý tak, že si České dráhy a autobusoví dopravci změní pro cesty na území kraje kilometrické tarify za tarify VDV, s nemožností přestupních jízdenek. Něco o tom píšou i na straně 6 krajských novin (https://extranet.kr-vysocina.cz/download/pdf/noviny/noviny_10_19.pdf). V každém případě ale platí, že VDV bude parodií na IDS, lidi už teď jsou nespokojení s plánovanými jízdními řády, a to ještě se u autobusů bude jezdit pár… Číst vice »

Václav

Souhlasím s Otou, co píše. A taky souhlasím s tím, že by se o VDV v mediích mělo psát více, protože jak je známo, tak „sebechvála smrdí“.

Dushan

Bude mít zachování dosavadních dopravců vliv na chystaný IDS Vysočina, tj. bude od 15. prosice již plná integrace aspoň vlak+bus do jednotného systému? Původně totiž neměly být autobusy integrovány… „Do nového systému se však zatím nezapojí linkové autobusy. Kraj totiž nestačí včas vysoutěžit dopravce“ Zdroj: https://www.idnes.cz/jihlava/zpravy/doprava-kraj-autobus-linka-spoj-mhd-vlak-smlouva-jihlava-vysocina-vdv.A190403_468070_jihlava-zpravy_mv

xyz

„Smlouvy na dva roky mají dát kraji čas a prostor na to vysoutěžit dopravce od konce roku 2021.“
Jak ovšem správně píšete v první části článku, kraj na to měl čas a prostor i dosud a nevyužil toho.

Z článku ale nevyplývá důležitá věc – dojde tedy od 12/2019 k výraznému navýšení počtu linkových spojů dle návrhu Veřejné dopravy Vysočiny (= na stávající dopravce se „naroubuje“ více výkonů)? Nebo i v této věci nastává dvouletý odklad?

Bdtax Fan

Přesně to by mě taky zajímalo. Dopravní integrace je pro kvalitu veřejné dopravy důležitější než ta tarifní, takže bych Vysočině přál, ať se nového provozního konceptu dočká co nejdřív.

okk

Předpokládám, že tam bude odklad – tj. posíleny budou jen vlaky (což už je i v idosu)
Vlaky „pro období od 15. 12. 2019 do 12. 12. 2020“: https://www.kr-vysocina.cz/jizdni-rady-drazni-osobni-dopravy/ds-304019/p1=95637

Autobusy „od konce roku 2021“: https://www.kr-vysocina.cz/jizdni-rady-verejne-linkove-dopravy/ds-304020/p1=95638

Pavel

Ano, u autobusů tam bude dvouletý odklad, větší dopravní výkony bude chtít kraj zaplatit po městech a obcích. Už od příštího roku bude chtít toto platit, i když k tomu navýšení výkonů dojde až za dva roky. Teď posílá všem obcím a městům ke schválení smlouvu, kterou Rada Kraje Vysočina schválila jednomyslně na letošním 25. zasedání Rady Kraje, konkrétně v bodě 29 tohoto zasedání. Koncept smlouvy je ke stažení na webu kraje pod https://samosprava.kr-vysocina.cz/priloha/download/RK-25-2019-29pr01.pdf.

Václav

To si snad dělá Kraj Vysočina legraci! V letech 2020 a 2021 se bude jezdit v podobném rozsahu jako letos, samozřejmě s běžnými každoročními úpravami jízdních řádů, přesto bude chtít kraj po městech a obcích takové nehorázné částky! Město nebo obec, které na to přistoupí, kašlou na správné hospodaření nebo se lidí ve vedení kraje bojí, že by se jim pomstili za neschválení!

Ondřej

JŘ řády se postupně rozšiřují už asi 3 roky, víkendový provoz na některých linkách, z posledních let mě napadá třeba Golčův Jeníkov – Chotěboř, dopolední spoje v okolí Havlíčkova Brodu, od prosince nová přímá spojení Polička – Jimramov – Nové Město na Moravě, nebo obnovení víkendové linky Polička – Svratka, takže určitá zlepšení tam jsou již nyní, ale podle mě většímu rozšiřování brání také nedostatek řidičů.

dopravák

Tady nikdo nemá problém s tím, kdyby se dopravní obslužnost zlepšila. Tady je problém v tomto kraji s tím, že ne vždy „optimalizace“ jde k lepšímu, protože se v jízdních řádech hledí na taktový jízdní řád jako na „zlaté tele“. Taktový jízdní řád to má podobné jako s tím ohněm – je to dobrý pomocník, ale zlý pán, takže pokud se všechno dělá do taktu „přes mrtvoly“, tak to asi není to ono. Jinak by si obce, školy a firmy nestěžovaly, že proti dnešnímu jízdnímu řádu budou muset zbytečně přijíždět o víc jak půl hodiny dříve a pak zase dlouho… Číst vice »

svojsin

Co jsem slyšel, tak někde budou navýšeny počty spojů už dřív. Sám jsem zvědavý. Už v průběhu příprav došlo ke zlepšní a zpřehlednění na Jihlava – VM – VB – Brno. Přidávalo se na jedné ince Rouchovany – Třebíč(SO,NE),Jihlava – MB(kladiva i víkendy) a často jeden pozdě ranní pár spojů a jeden odpo.v kladiva na linkách jako VM- Hodov, VM -Tasov, Třebíč – Budišov, Třebíč -Radošov, Vel.Bíteš – Náměšť apd.. Většinou ale zoufale chybí spoje s příjezdem do měst okolo 6:30, což oslabuje i odjezdy kolem 16-16:30,pokud vůbec existují. V návrhu přitom takové spoje většinou jsou, řekl bych, že pro… Číst vice »

svojsin

Každoopádně by „bylo fajn“, kdyby se linky rozjely „ponovu“ už před vysoutěžením dopravců, který se do dvou let nemusí vůbec podařit.
Obzváště v tomto kraji bych na to nevsadil ani 2 koruny, že to vyjde………..

Thijs

např. zde se píše (viz níže), že se nějaké JŘ podstatnou mírou změní už letos, tak to vypadá, že nový koncept bude uváděn do provozu před samotným výběrkem

https://www.k-report.net/presmerovani/?prispevek=4121373

https://www.k-report.net/presmerovani/?prispevek=4122890

Ondřej

Několik linek se změní a posílí, primárně se jedná o mezikrajské linky s Pardubickým krajem, všechny JŘ jsou uvedené ve smlouvách.
Ostatní linky v okresech Havlíčkův Brod a Žďár nad Sázavou jsou téměř beze změn, ještě je nějaká změna v okolí Rovečného a Dalečína.

Partneři

Škoda transportation
podcast