Bez přejezdů a 200 km/h. Záměr projektu na vylepšení koridoru na Pardubicku zpracuje AFRY
I. koridor, zastávka Pardubice-Černá za Bory. By Petr1888 - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=101304236
Firma mimo jiné prověří statiku stávajících mostů na tomto úseku a navrhne zrušení všech pěti přejezdů.
Podle aktuálních údajů na stránkách SŽ by stavba měla začít v roce 2029…
Raději bez komentáře.
Všechno dlouho trvá, jak se moc nedělalo za 30 let
„V případě úseku Pardubice – Uhersko Správa železnic zatím žádný termín neuvádí.“
pro jistotu 😀
Navýšení rychlosti na 200 km/h východně od Pardubic dává smysl nyní, ale pak i více do budoucna, až přijede VRT k Hradci, od které bude odbočka na Pardubice. Jen škoda, že SŽ s touhle VRT počítá až úplně naposledy. 😞
Je ale také nutné uspíšit přípravu tunelů za Chocní. Je fajn mít trať s dvoustovkou, když pak ale přijede do míst, kde se podél Orlice jezdí krokem, efektivita předchozího úseku velmi klesá.
Pěkná blbost, prvně je třeba udělat aspoň reko z Oseka do Chocně, ještě lépe VRT do Světlé a Brno – Přerov a trase odlehcit a pak vymýšlet vylepšování koridoru za menšího provozu.
… což je něco, s čímž se počítá. SŽ uvádí začátek modernizace VO-HK-Chocen 2025.
Aby se tam dalo jezdit efektivně 200 km/h, tak to mimo jiné potřebuje na každém zhlaví kolejové spojky na minimálně 160 km/h do odbočky. Komu přijde můj požadavek jako extrémní, tak je fakt blbec. Tato trať je totiž velmi vytížená nejen expresní dopravou, ale i náklady. Pokud chci rozumnou propustnost při této rychlosti, musím uhnout expresní vlak, nikoliv 800 m náklad „plazící se 100 km/h“. Souběžné jízdy stejným směrem budou časté. Ale pořád je jednodušší zpomalit 8 až 10 vozový expres z 200 na 160, než čekat, až mi skrze 80 nebo dokonce 60 výhybku projede ten 800 m náklad.… Číst vice »
Jen se opatrně ptám, kde jinde něco takového existuje. Náklad jedoucí 100 km/h mi nebude muset uhýbat, zato 4 protisměrné vlaky ano?
Teď za rekonstrukce ÚnO – Choceň úplně běžné, Pendolino z ÚnO protisrsti a na Bezpráví čekal až proti projede náklad, který jel proti, tak aby nemusel brzdit na 40 km/h a stahovat.
A to, co navrhuje komentující dává smysl, lepší zpomalit Expres, který tu rychlost nabere snáz a zhlavím se prokličkuje rychleji, jak 2000 tuny těžký náklad.
Dobře, spíš jsem myslel kde existuje trať na 200 s kolejovými spojkami všude na 160.
Berlín – Hamburg (Vmax 200 km/h), jsou všechny spojky na 100 km/h. Na předjízdnou kolej nebo k perónu je to většinou 80. Vyjímečně 60 nebo 100 km/h.
Berlin – Oebisfelde – (Wolfsburg – Hannover), s V max 250 km/h, jsou spojky na 140. Stejně tak na předjízdou nebo do odbočky. Vyjímečně na 100.
Mezi Berlínem do Hamburkem je Vmax 230 km/h. Detaily neznám.
Na to neexistuje univerzální recept. Je potřeba k tomu přistupovat individuálně. Pro potřeby ČR je tato trať klíčová a prakticky jediná použitelná spojnice západu a východu republiky. Takový problém třeba v Německu nemají, protože téměř vždy se dá najít nějaká objízdná trasa. Takže pokud je to pro nás důležité, tak alespoň na některých spojkách ta 160 dává smysl, protože se to zaplatí proustností, spolehlivostí, zjednodušením řízení provozu. Na některých S-bahnových tratích v okolí Zürichu mají 100 v hlavní koleji a i 100 do odbočky. Proč? Protože jim to v daném individuálním případě dává smysl z hlediska konstrukce GVD. To by… Číst vice »
Hlavně čím méně se budeme do prvního koridoru hrabat, tím lepší bude provozní jistota a propustnost. Tunning generuje pár vteřin (výjimečně to jde zapracovat do jízdního řádu, tedy pokrok minimálně o 30 vteřin), ale výlukově rozvrátí celou republiku, hlavně v nákladní dopravě. Jako by nám nestačil Elbtál…
Tam bude takový provoz (hodně vlaků), že nějaké pravidelné předjíždění prostě v GVD nebude. A když bude, tak se doprava bude muset spokojit s tím co tam je teď, řekl bych, že se to zásadně předělávat nebude, i když by se třeba hodilo vysunout v Uhersku výhybky v oblouku (Zámrské zhlaví) do přímé..
Vy už to nepijte ani ředěné…
200 km/h v úseku Pardubice – Choceň a doufám, že i Choceň – mimo ÚnO – Třebovice má smysl teprve po postavení dvojkolejného VoChocu.
Při tom provozu na prvním koridoru jsou jízdy proti správnému směru zcela výjimečné, obzvláště ve špičce.
A z vlastní praxe se mi už stalo, že mi volal zoufalý výpravčí: Uber, ty nepředjíždíš, ty jsi předjížděn a rychlík tě nemůže dojet… . Proč mi to nemohl říci dřív, než mě proti poslal, to nechápu…
Uplne by stacilo tento usek projizdet bez zastavovani rychlosti 160kmh. Sednout do vlaku a jet a jet a jet… Kdy ja to pri ceste do Ostravy vlastne zazil naposledy… Joooo, uz vim. V MS Train simulatoru to bylo. Jeste nema DLC „kopame se SZ“.
To je docela škoda, to by byla sranda 😀
Bez 2 paralelních tratí jen cedule…
Přitom jedno z nejvhodnějších míst, kde by ta paralelní trať šla.
Nebylo by lepsi, nejdriv postavit VRT do Brna + VoChoc, aby existovaly objizdne trasy? Ona se SZ z Brandysa nepoucila?
Objízdná trasa existuje, avšak bohužel je pouze jednokolejná.
Přinejmenším Velký Osek-Choceň (VoChoc čtu prvně, je to ono?) by to opravdu chtělo. Správa už má územko na Chlumec-Hradec, kéž by měli příští rok DSP a vydané ÚR na ten zbytek.
Na Chlumec-Hradec má leda EIU. Nepravomocné územko s několika odvoláními má na Hradec-Týniště.
Případná VRT do Brna je práce na třicet let.
Ale případná VRT z Prahy do Světlé, kdy už se to asi „přehoupne“ jako výhodnější pro expresní dopravu tudy, by mohla být dříve.
Jak moc VRT do Světlé odlehčí trati Kolín – ČT? A bude to za cenu odříznutí Pardubic a Hradce od Brna (Bratislavy, Vídně)? Bude tou dobou už slušná trať z Brna do Přerova? Pokud ano, tak odříznem i Olomouc, pokud ne, musí dálkovina na Ostravu zůstat.
Obávám se že Pardubice od Brna to částečně odřízne, ale to vlastně zažíváme už teď během rekonstrukce Blanska, a nikdo to moc neřeší, že by se třeba Svitavy aspoň zahustily na hodinový interval. Dálkovina na Ostravu určitě nějaký čas přes ČT zůstane, resp. nějaká vrstva tam bude navěky i po otevření celé VRT.
No tak třeba já teď ty Pardubice – Brno řeším – autem. I před odříznutím Blanska nebyl vymetaci rychlík cvajštyndlich použitelná nabídka. Zahustit takt na štyndlich? No ale to zase ukrojíme z kapacity. Čili: případná VRT přes Vysočinu jistě může vygenerovat novou nabídku, ale kapacitu mezi Kolínem a Brnem nijak zásadně neřeší. Té pomůže modernizace trati přes Týniště, můžeme osobáky nahradit autobusy – to vlastně můžeme i bez VRT, toto řešení bylo použito mezi Bílinou a Ústím přes Úpořiny dlouhé roky.
Tou použitelnou nabídkou jsem samozřejmě myslel hlavně ty další tři vlaky (rj+EC+RJ), které se bez náhrady odklonily, a zbyl jen ten vymetací rychlík.
Když se kouknete na https://mapy.spravazeleznic.cz/ tak tam podle datumů taková posloupnost je, takže se vlamujete s požadavkem do otevřených dveří.
Takže rozvrtanost hned tak neutuchne a hotovo nebude nikdy?
Přesně. Já už za svého života ten úsek opravený nestihnu…
Je asi 3000 km hlavních tratí, při tom provozu vydrží přibližně 25 až 30 let, než je nutné vyměnit svršek a opravit spodek. To dává cca 100 km ročně na kontinuální údržbu.
Proto bych si představoval, že trať projde rekonstrukcí a 20 let se jezdí a provádí se jen běžná údržba, nejlépe v noci. (Např. Pirna- Dresden). U nás, jak se něco rozvrtá, výluky nekončí. Nejlépe 8- 14 hod.
Nebylo by lepší trať modernizovat rovnou na vyšší rychlost, např. 230, kterou zvládají Railjety či ji budou umět i ComfortJety?
Ne, protože ve smíšeném provozu na dvojkolejce by to brutálně podřízlo kapacitu dráhy.
Tak i tam by se 4 koleje vešly…
A protože na těch pár kilometrech z rozjezdu nebo před zastavením ani ta dvoustovka neudělá žádné zkrácení doby..
Tak zrovna úsek Pardubice – Choceň, pokud by se udělal jako celek, tak by to smysl dávalo. Zejména pokud se plánuje dále tunelová novostavba směr Ústí nad Orlicí, která (doufám) na 200 km/h bude taky.
Tak zrovna Pendolíno se na 230 rozjíždí 7,5 minuty, to takovou rychlost dlouho tedy nepojede.
a koho zajima pendolino?
Někteří lidé tvrdošijně považují podmotorizované Pendolino za etalon rychlého vlaku. Nechápu proč.
Ještě doplním, že Pendolino tam už nejezdí pořádně ani jednou za 2 h, zatímco ComfortJety tam pojedou co hodinu.
Pendolino navíc není schváleno na 230, jen na 200.
Tunel možná bude na 200 ale dle dřívějších textů zde nebude na tuto rychlost vyhovovat oblouk před tunely. Bude asi na 180.
Takovou debilitu fakt vymysli jen na SZ. Je to děs stavba za desítky miliard a takto ji dopředu zmrsit
Udělá, v řádu desítek sekund. Což je… v podstatě k ničemu.
Podél nástupiště se nemůže jezdit 230, takže by se musely zrušit všechny zastávky.
Nebo je situovat na souběžné samostatné koleje určené jen pro S-Bahn a nákladní vlaky. Pak by se zvýšila traťová rychlost i kapacita.
NEx jedoucí za osobákem. NEx jede 80-120 km/h trvale. Osobák v průměru 60-65 km/h. Zbývá vyřešit přejdetí toho osobáku NEx-em.
To uberte. Kolem Prahy jedou Os s elefanty tak 45-55km/h.
Protože často čekají a pouští rychlejší vlaky. Těch 60-65 km/h je v případě, že osobák má kolej sám pro sebe. Viz Os 4200, Přerov-Moravský Písek, což je 60 km za 49 minut a 8 zastávek.
Proč proboha nejede NEx/Pn s 80-120km/h před osobákem? Tohle nepochopím…
A proč by nemohl? A pokud už dožene Os, tak pojede chvíli za ním, než se možnost předjetí případně naskytne, tady o tolik nejde. U nákladní dopravy se tolik nehoní minuty, jako u dálkové osobní, která má jízdní doby našponované a každá kolize s jiným vlakem znamená zpoždění a průšvih.
To platí ale pouze pro novostavbu, v případě přestavby stávající tratě na V = 230 km/h by asi nástupiště po upgradu mohla být dál zachována – viz trať ABS Berlín – Hamburg, kde je V = 230 km/h – viz níže: „Průjezd nástupišť s maximální rychlostí vyšší než 200 km/h vyžadoval poprvé na německé vysokorychlostní trati bezpečnostní systémy pro cestující ve formě bariér na 33 nástupištích ve 21 stanicích. Jedná se o 4,80 m dlouhé a 1,20 m vysoké mřížky, mezi nimiž 1,20 m průchody umožňují přístup na trať. Dvojjazyčné nápisy na okraji nástupiště vyzývají cestující, aby ustoupili. Na straně… Číst vice »
Takže na zastávkách imrvére břéská plechová huba, sousedé radostí tancují až do rána. Pustili dechovku.
Není lepší pro tu rychlou osobku postavit dedikovanou trať jinudy, než dělat takovéhle rovnáky na ohýbáky, kdy výsledkem je výrazné snížení kapacity trati?
Ono tam takových zastávek zase tolik není a zpravidla přímo u nich ani není koho rušit, vlak tam staví jednou za hodinu. Všude jinde jsou předjízdné koleje.
Comfort/Railjety si tu 230 budou muset šetřit na dobu zprovoznění Nehvizd a na germánské tratě.
a za chocni by ty slavne tunely mely byt taky na 200?
Tam jsou potřeba především 2 dvojkolejky. Ta současná pro nákladní dopravu a dvě nové koleje pro R, IC, EC pod.
Tunely možná, oblouky před tunelem prý jen na 180.
To že je potřeba odstranit všechny přejezdy na tomto koridoru není třeba pochybovat. Cynik by však mohl podotknout, že jakékoli další stavební zásahy pro umožnění rychlosti nad 200km/h by mohly být spíše kontraproduktivní vzhledem k hustotě dopravy a potenciálním kolapsům.
Cynik? Spíš skeptik. Co je vlastně cílem koridorové trati? Provézt maximum objemu za nějaký čas (den, týden), nebo jezdit 200 km/h bez ohledu na kapacitu trati?
Náklady tou dobou už snad budou jezdit přes Hradec, ne?
Po jednokolejce na Týniště? Asi těžko. V Borohrádku a Týništi je stále ještě elektromechanika a v Čermné dokonce ručně stavěné výhybky a drátovody se zavorniky.
A za těch 7 let tam budou taky?
v tynisti je fakt elektromechanika? vzdyt je to stanice po velke prestavbe…
Ano stanice je po přestavbě, ale zatím tam zůstala elektromechanika.
Přesně tak. To je obecně český problém, že přemýšlíme málo dopředu. V té době by měla být snad dvoukolejka do Hradce Králové a modernizovaná trať dále do Chocně, takže opravdu část nákladní dopravy a i případná různá odklonová vozba může jet tamtudy.
modernizovaný úsek HK- Choceň má zůstat jednokolejný?
Ne.
Dvojkolejny.
Proc by nekdo myslel dopredu, kdyz by to stejne nikdo nedodrzel.. Tady i 4 roky jsou vzdalena budoucnost. Proto to u nas vypada jak to vypada.
Aspoň se něco hýbe, i když SŽ má ty údaje na svých stránkách dost neaktuální. Například, letos zahájená modernizace stanice Vsetín měla ještě těsně před zahájením na webu SŽ údaj o zahájení stavby v roce 2019 🙂 Takže 2029 při nejlepším znamená tak 2032. Lepší by pro ně bylo tam ty roky zahájení nedávat, popřípadě tam nechat něco jako „není určeno“.
Naprostý souhlas. V současném stavu ta mapa nedává žádný smysl, když ty stavby různě mizí a zase se objevují a termíny jsou spíš zbožná přání, než realita…
To je výstup z IS CESta, dokud se neschválí nový harmonogram, tak tam prostě stále visí ten starý. 😀
Já bych volil termín „připravujeme“.