Automobily Cyklistika Doprava ve městě

Berlín pro auta uzavřel část bulváru, radost mají pěší a cyklisté

Friedrichstrasse v Berlíně. Foto: Pixabay.com
Friedrichstrasse v Berlíně. Foto: Pixabay.com
Radnice omezila kvůli lepším podmínkám pro chodce i maximální rychlost cyklistů na 20 km/h.

Pěší korzo, zelená oáza uprostřed betonové džungle či místo oddechu v centru velkoměsta, taková očekávání má berlínská městská část Mitte (Střed) od zkušebního vyloučení automobilové dopravy z části bulváru Friedrichstrasse. Až do konce ledna bude zhruba půlkilometrový úsek jedné z nejznámějších ulic v centru Berlína vyčleněn výhradně pro chodce a cyklisty.

Město si chce ověřit, do jaké míry toto opatření zvýší kvalitu života ve veřejném prostoru. Pokud projekt obstojí, má posloužit jako vzor pro další městské čtvrti. Pro berlínskou radnici, které vládnou sociální demokraté spolu s postkomunistickou Levicí a ekologicky zaměřenými Zelenými, by se uzavírka mohla stát základním kamenem jejich řadu let propagované dopravní revoluce. Jejich rovnice je v tomto případě jasná. Po odečtení automobilové dopravy bude výsledkem více prostoru pro chodce a cyklisty, větší dopravní bezpečnost, čistší vzduch a také vyšší kvalita života.

Die offizielle Eröffnung der Flaniermeile Friedrichstraße muss leider verschoben werden. Die Sicherheitslage aufgrund der zahlreichen Demonstrationen in Mitte lässt keine andere Entscheidung zu.

Posted by Bezirksamt Mitte von Berlin on Saturday, August 29, 2020

Starosta městské části Mitte Stephan von Dassel, zvolený za Zelené, je přesvědčen, že uzavírka přinese oblasti oživení. „Může to vést k atraktivitě, která z Friedrichstrasse opět udělá výjimečnou adresu,“ řekl. „Nákupní ulice mají budoucnost, když veřejnému prostoru nebude dominovat osobní motorizovaná doprava,“ dodal.

Ne všichni jsou ale s projektem spokojeni. Šéf berlínské pobočky Obchodní a hospodářské komory (IHK) Jan Eder hovoří o příliš rychlém rozhodnutí, ze kterého byli vynecháni místní podnikatelé. „Oběťmi jsou obchodníci a živnostníci,“ řekl.

Řada kritiků poukazuje na to, že Friedrichstrasse je tradiční průjezdní ulicí, podle jiných je právě toto důvodem, proč zlepšit kulturu dopravy v centru města. „Díky Friedrichstrasse lidé dobře uvidí, kolik místa auta zabírají,“ tvrdí obhájci ulice bez aut. Detailní informace o změně jsou na stránkách berlínské radnice.

Na omezení si stěžují i cyklisté

Ačkoli se může zdát, že v části Friedrichstrasse mezi Francouzskou a Lipskou ulicí, která je nyní pro auta tabu, dostali cyklisté a pěší volnou ruku, ve skutečnosti tomu tak úplně není. Velkou pozornost německých médií vyvolal fakt, že cyklisté mohou projíždět úsekem rychlostí do 20 kilometrů v hodině. Podle cyklistů je to příliš tvrdé omezení, chodci by se naopak nezdráhali povolenou rychlost ještě snížit.

Radnice se rychlost rozhodla omezit kvůli očekávanému většímu pohybu chodců. Dopravní odbor je ale přesvědčen, že přibrzdit bude muset jen malá část cyklistů. Drtivá většina jezdí mezi deseti až dvaceti kilometry v hodině. V Berlíně to je zřejmě první omezení rychlosti, které se týká jen cyklistů. V Nizozemsku, baště kol, jsou takové značky běžné.

Dopravní značky, které stanovují nejvyšší povolenou rychlost, se vedle řidičů aut týkají samozřejmě i cyklistů, ale ve zmíněném úseku Friedrichstrasse, kam auta nesmějí, teď platí jen pro cyklisty. Zajímavostí ale je, že běžná značka informující o začátku obce, a tedy maximálně padesátikilometrové rychlosti, se kolařů v Německu netýká. Zákon v tomto případě hovoří o motorových vozidlech. Cyklista, pokud to zvládne a pokud v ulicích nebude maximální rychlost upravena třeba na 30 kilometrů v hodině, může se městem či vesnicí pohybovat podle svého gusta.

Dvacítka ve Friedrichstrasse ale podle magazínu Der Spiegel nepovede k pokutám, ačkoli je policie připravena v případě nutnosti rychlost cyklistů měřit. Důvodem je tolerance a také nastavení měřicího přístroje. K uložení pokuty by tak bylo nutné jet více než 30 kilometrů v hodině.

ČTK – Aleš Zápotocký, zpravodaj ČTK v Berlíně

Odebírat
Upozornit na
guest
83 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Radim

Auta tlačit, kola vést a pěšky raději pomalu ať z toho není nějaká hromadná bouračka. Jo a zalejt tramvajové koleje ať se na nich nesundají kamikadze senioři na elektrokolech. Reálně by stačila základní ohleduplnost bez nesmyslných zákazů.

pejan

U nás zakážou v práglu radši fuj fuj cyklisty :))

Daniel Mach

Funguje to v Dánsku, funguje to v Nizozemí. Proč by to nemohlo fungovat i v Německu? Drobné žabomyší války se rychle vyřeší.

kanafasik

já bych omezil rychlost pohybu i u chodců.

Flinta

Domníval jsem se, že koronavirové zastavení dopravy jasně ukázalo, že automobilová doprava není tím hlavním znečišťovatelem ovzduší, jak se nám stále snaží eko spolky tvrdit. Pokles emisí silně zaostal za poklesem dopravy. Jaký důkaz ještě potřebují, aby uznaly, že káží zjednodušující nepravdy?

jozka

Vy jste jeste nepochopil, ze v cele tehle hre vubec nejde o fakta?

Jaaaa

90 % prachu v moderních městech, kde se netopí tuhými palivy, je z automobilové dopravy. Především z otěru pneumatik.

Auta především zabírají prostor, čtěte ten článek pořádně, vy zjednodušující nepravdo.

...

Pokud z otěru pneumatik, pak do města nepatří ani cyklisté…

Daniel Mach

Jo, když jedu na kole, tak pozoruji, jak za mnou odlétávají znečišťující kousky pneumatik -:(

Flinta

A ani elektromobily, protože prachové částice produkují v míře jen nepatrně menší.

Kalina

Z tohoto pohledu by nešlo tolerovat ani chodce, i podrážky bot podléhají otěru;)

Zdeněk

Otěrem z pneumatik trpí i pneumatiky elektromobilů, jsou totožné s těmi, které používají auta se spalovacími motory. Jenže auto (se spalovacím motorem) se v jistých kruzích stává sprostým slovem. Doufám jen, že mi nějaký zelený ekofanatik, který se nedopatřením dostane k moci, jednou nezakáže vjezd autem do ulice, kde bydlím. V takové ulici bych bydlel velice nerad. Pokud pak auta parkují v soukromých garážích nebo na soukromém, a ne veřejném prostranství, nemělo by to snad vadit ani těm nejzelenějším pošukům.

Daniel Mach

Jak se to „jasně ukázalo“, když emise poklesly, jak sám píšete?

Flinta

Doprava poklesla o 60 až 70% ale emise ani ne o 1/4.

Y.K.

A to je kde a v jakém období?
Že doprava v EU produkuje asi 25 % emisí už vám někdo řekl (14 % letadla, 13 % lodě a 72 % silniční, 0,5 % železnice)? Zbytek je výroba energie (53 %), průmysl (9 %), odpady (3 %), zemědělství (10 %). Jedná se o vypuštěný CO2. Další emise záleží dosti na lokalitě.

GhostDog

Kde jste si přečetl, že „pokles emisí silně zaostal za poklesem automobilové dopravy“? A zejména kde jste se dočetl, že se to stalo v Praze (nenapadlo vás, že v různých městech mohou být různé zdroje znečištění)?

jozka

ad Velkou pozornost německých médií vyvolal fakt, že cyklisté mohou projíždět úsekem rychlostí do 20 kilometrů v hodině. Podle cyklistů je to příliš tvrdé omezení, chodci by se naopak nezdráhali povolenou rychlost ještě snížit.

Tohle se mi vzdycky libilo. Kdyz se jedna o omezeni aut, neni zadne opatreni podle cyklistu dost tvrde. Jak se tyka jich, je jakekoliv omezeni zbytecne prisne. Pokrytectvi non plus ultra.

Alex

Samozřejmě. A teď si představte, že by jim na některé cyklostezky vjezd spoplatnili stejně, jako když auta musí platit za dálnice 😀 Navíc k spotřební dani z paliv a DPH. Tihle pokrytci totiž nevidí, že tihle uživatelé na infrastrukturu alespoň nějak přispívají – zatímco cyklista si vozí svou prdel všude zadarmo. A ještě by rád extra prostor pro sebe.

Martin V.

Že by část spotřební daně z piva šla do SFDI s argumentem, že je to „palivo cyklistů“?
Ale co jsem skutečně ve Švýcarsku viděl, byla nálepka na rámu o zaplaceném pojištění. Možná někdo bude vědět detaily, ale mě říkali, že je ekvivalent povinného ručení u aut. Na kole, které jsem tam měl půjčené, byla taky.

Flinta

Oni mají v Německu jako povinnou výbavu bicyklů cejchovaný tachometr? Pokud ne, jak chtějí vymáhat dodržování nejvyšší povolené rychlosti, jedno jestli 20 nebo 30 km/h.

M H

Tachometr si může pořídit každý…a pokud bude mít chybu měření pod 50%, je pro dané účely dostatečný (limit 20 km/h, pokuta od 30 km/h). Myslím si, že bezohlední cyklisté, elektrokoloběřkáři a podobní by potřebovali krotit i u nás, protože pro chodce jsou leckdy nebezpečnější než auto…a toto je jedna z cest.

Flinta

Pořídit může, ale pokud není v povinné výbavě nikdo nemůže cyklisty nutit, aby si ho pořizovali a aby dodržovali nějaký rychlostní limit.

Jiří Kocurek

Navíc a autě nesedí člověk. Takže když se vyženou auta, tak se nevyženou ani lidi. A takové to nehorázné tvrzení, že lidi je potřeba převychovat a nepřevychovatelné odstranit. Kdy a kde že tohle bylo?

Jan Sůra

Hlavní je hodit všechny do jednoho pytle, že?)

jozka

Je hezke, ze vidite trisku v oku blizniho, ale tramu v oku svem uz nikoliv, admine:

Podle cyklistů je to příliš tvrdé omezení, chodci by se naopak nezdráhali povolenou rychlost ještě snížit.

Taky vsichni v jednom pytli?

Petr766

Mně se třeba líbí, jak ekologicky se řeší převoz a servis sdílených nesmyslů. Dieselovyma dodavkama. To se asi jako zlé a zbytecne auto nepočítá. Protože jinak by všichni ti potrefeni aktivisti museli uznat, že jsou obyčejní pokrytci. Což samozřejmě i jsou.

ABC

co oči nevidí to srdce nebolí

GhostDog

V čem to údajné pokrytectví spočívá? Máte alespoň elementární představu o úhrném množství lokálních emisí spojených s rozvezením čtyřiceti koloběžek a provozem čtyřiceti osobních automobilů? Stačí řádově.

Petr766

A když zlikvidujeme podnikatele tak pak svým kamarádům od Zelených zadotujeme nájem sojovych kavarnicek…

Michal

Štatistiky tvrdia presný opak. Zákaz vjazdu autám a zavedenie pešej zóny zvyšuje množstvo zákazníkov. Majitelia podnikov čo sa tomu bránia sú blbci.

ABC

hlavně těch co přijdou pešo na velkej nákup že jo

Michal

Do centier veľkých miest sa na veľké nákupy zvyčajne nechodí pretože tam typicky nie je miesto pre veľké obchoďáky a k nim náležiace veľké parkoviská. Myslím, že si tak trochu pletiete nejakú Hornú Dolnú s veľkomestom. Samozrejme výnimky ako Nový Smíchov existujú ale nikto, ich nenavrhuje odsekávať od siete. Mimochodom, nie je to tak trošku zaujímavé že najdrahšie obchodné priestory v Prahe sú na Příkopech kde nikde v okolí nie je šanca zaparkovať?

Jiří Kocurek

Áno, nakoupit si na celý týden je nemožné. No pro ty co tam bydlí je to poslední kamínek na váhu, aby byt pronajali pro Air BnB a odstěhovali se pryč.

Michal

To je opäť nezmysel – najžiadanejšie, najdrahšie čtvrti kde chce každý bývať sú Vinohrady a Dejvice. To airbnb je také zaujímavé zvieratko. Väčšina airbnb bytov v Prahe patrí menej než jednému TUCTU ľudí (tažké uveriť ale je to pravda, proste veľkopodnikatelia). Zvyšok sú zvyčajne “podnikatelia”, ktorí si nabrali hypotéky a ktorích potom zloží prvá väčia kríza (viz. Corona) a ľudia ktorí zdedili byt po rodine. Ľudia ktorí majú proste plné zuby centra a chcú z tade vypadnút nepochybne existujú ale tvrdiť, že to je väčšina airbnb bytov je naprostý nezmysel.

...

Haha, Slovačisko nám tu bude hlásat, kde máme údajně všichni chtít bydlet. To je dobrý vtip 🙂 A ještě by to prý měly být čtvrti, plné starých činžáků… Tak to určitě.

Jan

Tak si nakoupím dvakrát týdně, to není problém. Na nákup jedu tramvají nebo můžu jít i pěšky, 500m není žádná dálka. Anebo dnes už je možné si objednat celý nákup až domů od několika společností. Po městě tak jezdí jedna dodávka místo několika desítek osobáků, což je jednoznačně efektivnější.

Y.K.

Tohle je nějaká divná iluze. Já bydlím v centru Prahy, parkovat tu není v podstatě kde, ale nakoupit problém nemám, protože obchody jsou v pohodě na docházku. Naopak je tu služeb nepřeberně, ale v menším měřítku, žádné hyper super s galaktickým parkovištěm. Prostě se nakupuje jinak, než ti co jezdí pro plný košík a kufr auta do hypermarketů. Nechápu, proč bych měl nakupovat na týden, když pro chleba si dojdu každý den pro čerstvý a ostatní když je potřeba.

Y.K.

Velký nákup v centru města? Asi těžko.

Flinta

A jak rtam ti obchodníci budou dostávat zboží pro ty koupě chtivé zákazníky?

Jiří Kocurek

Nemají být líní a dojít si proto pěšky.
Taková je představa zastánců těchto zákazů. Podle nich zboží v obchodě prostě je.

...

Zboží si tam budou tisknout na 3D tiskárnách přece. Pro distribuci fillamentu město natáhne trubky 🙂

Michal

Od toho predsa existujú výnimky. Typicky to funguje tak, že zásobovanie má povolený vjazd počas dopoludnia. V Prahe majú pri vjazdoch do peších zón také vysúvacie stĺpiky, ak to správne chápem tak zásobovanie a v niektorých prípadoch rezidenti fasujú čipy, ktoré to otvoria.

Kuba

Řemeslníci budou mít taky výjimku?

Jan

Samozřejmě, tu už dnes taky většinou mají. Řemeslníci zpravidla pracují přes den, mimo špičku a není jich tolik, takže nepředstavují nějakou extra dopravní zátěž.

jozka

Riksou. Vy snad nesledujete deni?

Flinta

:-))

Jan Neruda

Stejně jako jinde v pěších zónách: vjezd zásobování od/do

Y.K.

Tohle je falešný argument, protože tam kde se parkovat smí stejně není žádné místo pro zásobování. Jim by naopak pomohlo omezení parkování (tedy místo kde legálně zastavit) a zásobovací výjimky, které jsou docela běžné i v pěších zónách – minimálně ve vybrané časy.

Hanzi

Centra metropolí nechť klidně zůstanou pozavirana. Ono co tam taky. Ceny většinou nadnárodní, místní jazyk je většinou slyšet až na nějakém desátém místě atp. K obchodním centrům vedou přivaděče, mají parkoviště a tam člověk sežene vše, od zboží až po zábavu. Takže z center nechť si dělají třeba piknik zónu.

Martin Š.

Bude to stejná písnička jako všude. Část lidí si bude stěžovat, po čase obchodníci zjistí, že se jim tržby naopak zvýšily. Čtvrť se stane atraktivnější, pěší ji budou vyhledávat.

A do pár let to přestaví. 👍🏻 Líbí se mi, že tam mají i tu testovací fázi a určitě tam bude i participace občanů.

asdfr

Tak to treba ist povedat u nas do mesta, ze nieco robia zle. Centrum pesia zona, v okoli vsetko parkovanie spoplatnene. Ked to zaviedli, tak platene parkovanie bolo to aj v sobotu. Po roku na natlak obchodnikov, ktorym klesli trzby, zaviedli aspon v sobotu parkovanie bezplatne. Teraz ked pozriem cez google ake obchody tam boli pred 4 rokmi a teraz, tak je to podstany rozdiel. Z obchodov ostali uz len cinania. Ostatne usli a su tam kaviarne. Staci sa ist v nedelu poobed prejst po tej pesej zone a potom ist do niektoreho obchodneho centra a porovnat pocet ludi. Obchodne… Číst vice »

Petr766

Ale je to bez aut, koho by zajímala ekonomika. Ideologicky to sedí, ostatní není podstatné…

Tuzemák

Strašně bych přál těm potrhlejm ekogeekům v centrech, aby se jim odtud drobní podnikatelé definitivně odstěhovali na předměstí i se zákazníky a prací. Až budou shánět živnostníky, na opravu domácností v centru, dovozy, poštu, stěhování, apod.., aby je všichni nekompromisně posílali do (I) , s tím že na jejich adresu nelze zajet.
Můžou si pak s čistým vzduchem v plicích naložit ten gauč na hrb, sednout na bicykl a rychlostí 20km/h odjet rovnou do.. domů.

Jiří Kocurek

Ekoggeek auto nepotřebuje. Pizzu mu přiveze přiveze rozvoz. To neznáte? Krabici pak hodí do popelnice a tím to pro něj končí. Jenom ta pizza musí být veganská.

Y.K.

Je zajímavé, že v centru měst, kde se zaparkovat téměř nedá je služeb habakuk a v satelitech, kde by to měl být dle vás ideál není nic.

Jestli to nebude tím, že tam kde je auto základ, tam lidi hodí problém do auta a vyřídí to pod jednou střechou někde hyper super komplexu, takže tam kde bydlí se služby neuživí, zatímco v centru lidi prostě dojdou do železářství vedle, do supermarketu nebo potravin ve vedlejším bloku, do kavárny nebo hospody opodál. Že každý všude jezdí autem je praštěná iluze automobilisty, ale pokud v centru bydlíte, není to tak.

Alex

Socky, které tohle vymýšlí to s tržbama fakt nevytrhnou. A ti movitější své peníze utratí holt jinde.

robert

A kde? V Žilině?

Petr766

Tržby se nezvýší stejně jako jinde

Janek

Omezení rychlosti cyklisty na 20km/h? Tak to by ti cyklisté u nás rozhodně nerozdejchali… 😀 A hlavně by na něj zvysoka kašlali.

XXXD

No ono ale případné postihy až při rychlosti nad 30 km/h, takže v podstatě maximální povolená rychlost je těch 30 km/h a cyklistů, kteří jsou na rovnice schopni jet dlouhodobě přes 30 km/h, už zase tolik není.

Alex

V Praze? Běžně tak lítaj po chodníku. O sdílených cyklostezkách s pěší zónou nemluvě, tam jsou i agresivní, když musí zpomalit.

ABC

každý elektrokolo jede (minimálně) 25 km/h

Jakub P

Cyklodoprava ve městě fakt není o nadšenejch cyklistech-sportovcích schopnejch jezdit po rovině stabilně přes 30. Těch je sakra málo na to, aby to znamenalo nějaký odlehčení. Ono by tohle, jestli se jim to skutečně povede, mělo přivést na kola i lidi, který dosud nijak aktivně nejezděj a nejsou to nadšení cyklisti-sportovci. A tihle lidi, na městskejch kolech se vzpřímeným posedem nebo na starejch levnejch kolech a v normálním městským oblečení místo elasťáků, navíc v situaci, kdy se chtěj jenom někam dostat, ne se na prvním místě zpotit a zatrénovat si (nějakej trénink z toho mít budou, ale spíš jen jako… Číst vice »

Jiří Kocurek

Navíc takový si naloží kola na auto a pojede někam na Šumavu, aby si zajezdil.

Petr766

Tak hlavně pokud to má být pěší zóna, tak jen pro pěší. Neexistuje důvod proč pumpicky mají mít privilegium a ohrožovat chodce nasobne víc než auta…

Alibaba

Já bych třeba nerozdejchal, kdybych si měl pořídit na plečku tachometr, protože by se mi hned zdvounásobila cena kola. 🙂
Na druhou stranu bych opravdu kvitoval, že by vybírali až od 30 a výš, protože týhle rychlosti na plečce opravdu nedosahuji.
P.S.: Tohle máme v Pardubicích na hlavní ulici už nějaký ten rok, a dá se s tím žít.

Jiří Kocurek

To je jednoduché – pokud jste taková socka, že nemáte 50 tyček na kolo, tak na něm nemáte jezdit. Beztak byste jen zavazel těm, co nejsou socky. Oni si klidně zajedou jednou do roka na kalibraci tachometru, když to bude potřeba.
Realita: Jelikož jede rychlejí než policajt běhá, tak mu ujede. Načež ho policajti začnou honit. Autem. Přes park, mezi děckama. Pro bezpečnost provozu se rychlost dodržovat musí. Kdyby jel 29 na povolených 20 tak by se nic nestalo. Ale on jel 33 km/h a tak ho honili.

Jan Neruda

Appka Tachometr? Je i free verze, mám ji

Jan Neruda

DigiHUD se to jmenuje. Koukám že mám verzi Pro a ne free. Stála tuším kolem kilča

Alibaba

A ta funguje bez chytrého mobilu?
Jinak i kdybych ji měl na mobilu, tak se radši věnuji řízení kola než čučení na rychloměr.

Armin

Abchom ubrečeným automobilistům čas na psaní komentářů, napíšu to za ně: Buuu, totalita, gulag, cyklofašisti, neomarxisti, omezování svobody, smyslem života je jezdit autem po centru, jestli mi ještě zakážou kouřit v hospodě a obtěžovat ženy, bude to horší než před rokem 89.

Armin

Ušetřili čas, samozřejmě. 🙂

...

A ono snad nebude? 🙂

Petr766

Bereš na to něco?

ABC

drogy?

Jiří Kocurek

Nevím co by pomohlo na přebujelý egoismus. V tomto oboru jsem laik. Přebujelý egoismus v tom smyslu, že když osoba A něco nepotřebuje, tak to nepootřebuje ani nikdo jiný.

Nováček

Podívejte, já jsem také odpůrce aut všude a v centrech měst zvlášť, ale to, co jste tady rádoby vtipně spatlal dohromady, je přesně způsob myšlení, co vámi dotyční jmenování (a teď mám na mysli skutečné levičáky nového typu, chcete-li neomarxisty) ke škodě vlastní i svých spoluobčanů, tak často předvádějí. Ony ty škatulky zase tak jednoznačné nejsou. A jestli tady něco tzv. rozděluje společnost, jsou to podobné paušalizace. Najdete totiž spoustu lidí, kteří budou pro jedno a ne již pro druhé a naopak. Takže třeba já mám se současným vládnoucím liberalismem docela problém a to mně nijak nebrání být proti tomu,… Číst vice »

Oran Gutan

Ve svý podstatě bejt odpůrce něčeho dost smutný.

Alexandr Mikulka

Vy žijete někde, kde vládne liberalismus? Kde to je? Tam chci!

...

Liberalismus? V ČR? Pán zajisté žertuje.

Nováček

Máte pravdu, měl jsem na mysli jen ten výkladní, pseudo.

robert

Ještě tam chybí, že centrum bude mrtvé a krámy zavřou. 😀