Berlín pro auta uzavřel část bulváru, radost mají pěší a cyklisté
Radnice omezila kvůli lepším podmínkám pro chodce i maximální rychlost cyklistů na 20 km/h.
Pěší korzo, zelená oáza uprostřed betonové džungle či místo oddechu v centru velkoměsta, taková očekávání má berlínská městská část Mitte (Střed) od zkušebního vyloučení automobilové dopravy z části bulváru Friedrichstrasse. Až do konce ledna bude zhruba půlkilometrový úsek jedné z nejznámějších ulic v centru Berlína vyčleněn výhradně pro chodce a cyklisty.
Město si chce ověřit, do jaké míry toto opatření zvýší kvalitu života ve veřejném prostoru. Pokud projekt obstojí, má posloužit jako vzor pro další městské čtvrti. Pro berlínskou radnici, které vládnou sociální demokraté spolu s postkomunistickou Levicí a ekologicky zaměřenými Zelenými, by se uzavírka mohla stát základním kamenem jejich řadu let propagované dopravní revoluce. Jejich rovnice je v tomto případě jasná. Po odečtení automobilové dopravy bude výsledkem více prostoru pro chodce a cyklisty, větší dopravní bezpečnost, čistší vzduch a také vyšší kvalita života.
https://www.facebook.com/BAMitteBerlin/posts/2698188320420837
Starosta městské části Mitte Stephan von Dassel, zvolený za Zelené, je přesvědčen, že uzavírka přinese oblasti oživení. „Může to vést k atraktivitě, která z Friedrichstrasse opět udělá výjimečnou adresu,“ řekl. „Nákupní ulice mají budoucnost, když veřejnému prostoru nebude dominovat osobní motorizovaná doprava,“ dodal.
Ne všichni jsou ale s projektem spokojeni. Šéf berlínské pobočky Obchodní a hospodářské komory (IHK) Jan Eder hovoří o příliš rychlém rozhodnutí, ze kterého byli vynecháni místní podnikatelé. „Oběťmi jsou obchodníci a živnostníci,“ řekl.
Řada kritiků poukazuje na to, že Friedrichstrasse je tradiční průjezdní ulicí, podle jiných je právě toto důvodem, proč zlepšit kulturu dopravy v centru města. „Díky Friedrichstrasse lidé dobře uvidí, kolik místa auta zabírají,“ tvrdí obhájci ulice bez aut. Detailní informace o změně jsou na stránkách berlínské radnice.
Na omezení si stěžují i cyklisté
Ačkoli se může zdát, že v části Friedrichstrasse mezi Francouzskou a Lipskou ulicí, která je nyní pro auta tabu, dostali cyklisté a pěší volnou ruku, ve skutečnosti tomu tak úplně není. Velkou pozornost německých médií vyvolal fakt, že cyklisté mohou projíždět úsekem rychlostí do 20 kilometrů v hodině. Podle cyklistů je to příliš tvrdé omezení, chodci by se naopak nezdráhali povolenou rychlost ještě snížit.
Radnice se rychlost rozhodla omezit kvůli očekávanému většímu pohybu chodců. Dopravní odbor je ale přesvědčen, že přibrzdit bude muset jen malá část cyklistů. Drtivá většina jezdí mezi deseti až dvaceti kilometry v hodině. V Berlíně to je zřejmě první omezení rychlosti, které se týká jen cyklistů. V Nizozemsku, baště kol, jsou takové značky běžné.
Dopravní značky, které stanovují nejvyšší povolenou rychlost, se vedle řidičů aut týkají samozřejmě i cyklistů, ale ve zmíněném úseku Friedrichstrasse, kam auta nesmějí, teď platí jen pro cyklisty. Zajímavostí ale je, že běžná značka informující o začátku obce, a tedy maximálně padesátikilometrové rychlosti, se kolařů v Německu netýká. Zákon v tomto případě hovoří o motorových vozidlech. Cyklista, pokud to zvládne a pokud v ulicích nebude maximální rychlost upravena třeba na 30 kilometrů v hodině, může se městem či vesnicí pohybovat podle svého gusta.
Dvacítka ve Friedrichstrasse ale podle magazínu Der Spiegel nepovede k pokutám, ačkoli je policie připravena v případě nutnosti rychlost cyklistů měřit. Důvodem je tolerance a také nastavení měřicího přístroje. K uložení pokuty by tak bylo nutné jet více než 30 kilometrů v hodině.
ČTK – Aleš Zápotocký, zpravodaj ČTK v Berlíně