Belgie zachraňuje nákladního železničního dopravce, půjčí mu přes miliardu
Vlak společnosti Lineas. Foto: Lineas

Úvěr má pomoci nákladnímu dopravci přežít nepříznivé ekonomické období.
Úvěr má pomoci nákladnímu dopravci přežít nepříznivé ekonomické období.
A toto není nedovolená podpora dopravce…?🤔
Jestli je to uver, tak snad ne …
Pravděpodobně je. Pokud firma v problémech dostane úvěr od státu, znamená to, že by na úvěr v bance nedosáhla. Pravděpodobně bude už teď predlužená. Podmínky státního úvěru navíc bývají volnější i pokud jde o úroky a splacení. Jestli byl dopravce roky ve ztrátě, a to velké, tak teď to do zisku neotočí. Na restrukturalizaci je už pozdě, natož pod taktovkou státu a s deklarovaným záměrem udržet pracovní místa. Teď bojují o přežití i dříve celkem zdravé firmy. Nejpravděpodobnější scénář je, že soukromý fond potichu vycouvá a převede podíly na stát, pro který se to stane černou dírou na další peníze.… Číst vice »
Takže privatizace pár let zpět se nepovedla…
Hlavně za par budou řešit insolvenci tak jako tak
Stejně jako máte ziskové firmy, tak máte i dlouhodobě ztrátové firmy, které jsou dlouhodobě dotovány. Některé ze státních (Lineas, AlItalia), krajských či obecních rozpočtů (regionální doprava), jiné ze soukromých investic (Flixbus).
Některé se dostanou do zisku a některé se uměle udržují při životě protože v managmentu a dozorčí radě mohou sedět kamarádi politiků a rybníček si sami nevypustí.
To neznamená, že jako státní firma by prosperovala. Padá celé odvětví nákladní přepravy.
Nákladní divize SNCB, dnešní Lineas, byla ve ztrátě už v době privatizace (2015), od té doby probíhají snahy se z toho vyhrabat, ale zjevně neúspěšné. A dnešní doba, kdy mají problémy všichni, na tom asi bohužel nic nezmění.
Souhlasím. To byla jen reakce na komentář, který implikoval, že nebýt privatizace, Lineasu by se dařilo.
Nepochybuju o tom, že konkrétně vy to víte, jen jsem rozvíjel téma 🙂
Dá se říci, že se tehdy státu podařilo dostat peníze za něco, co je dnes černou dírou na peníze a bylo by i pod vlastnictvím státu, popřípadě by si mohl dnes levně koupit to, co před lety draze prodal. Ale to by to teď teda nesměl zachraňovat litím peněz.
Ale i z pohledu funkčnosti firmy a pracovních míst (no 1500 je v Belgii kapka v moři) nikde není záruka, že by to bez privatizace bylo lepší.