Belgický výrobce autobusů a trolejbusů Van Hool zkrachoval, firmu má převzít VDL a Schmitz Cargobull

Tříčlánkový trolejbus v Linci. Pramen: DPP, dokumentace EIA/VanHoolTříčlánkový trolejbus v Linci. Pramen: DPP, dokumentace EIA/VanHool

Firmu má opustit přes tisíc lidí.

Belgický soud prohlásil tento týden konkurs na společnost Van Hool. Firmu s téměř osmdesátiletou historií výroby silničních vozidel by měli převzít  dva konkurenti: nizozemský výrobce autobusů VDL a německý výrobce návěsů Schmitz Cargobull.

Společnost, která vznikla v roce 1947, se v posledních letech potýkala nejen s dluhy a ztrátovým hospodařením, ale také dědickými spory rodiny Van Hoolů. Vláda se výrobci rozhodla ještě v minulých letech pomoci finančně, ale ani to společnosti nepomohlo a vedení společnosti podalo na počátku týdne návrh soudu na prohlášení konkurzu.  Van Hool o tom informoval na svých stránkách.

Van Hool patřil k největším výrobcům autobusů v Evropě, v době svého největšího rozmachu zaměstnával přes čtyři tisíce lidí. Podle schválené dohody část aktiv převezme VDL Groep a jihoafrická společnost GRW, která patří pod Schmitz Cargobull. S takovým postupem souhlasili i věřitelé. Noví majitelé mají co nejrychleji obnovit výrobu. I když je firma známá hlavně výrobou autobusů a trolejbusů, část produkce tvořily i návěsy pro kamiony. Ty jsou hlavním byznysem Schmitz Cargobull.

Podle restrukturalizačního plánu má firmu opustit přes tisíc zaměstnanců, zůstane tak maximálně 900. Noví majitelé nepřevezmou všechna aktiva, firmu si v podstatě rozdělí. Autobusová divize má dnes svůj hlavní výrobní závod v Severní Makedonii ve Skopje, VDL má zájem hlavně o zájezdové autobusy. V ohrožení jsou naopak ale některé zakázky na městské autobusy, kde firma v poslední době neuspěla v řadě soutěží, v kterých je porazila čínská konkurence. Firma získala zakázky například pro tramvajové autobusy do Paříže nebo elektrobusy do Nizozemska.

Tagy Van Hool
12 komentářů