Informační technologie Infrastruktura Železnice

AŽD Praha dokončila zabezpečení tratě v Bosně a Hercegovině

Dálkové řízení tratě Banja Luka - Doboj. Autor: AŽD Praha
Dálkové řízení tratě Banja Luka - Doboj. Autor: AŽD Praha

Společnost AŽD Praha dokončila po třech letech jako hlavní dodavatel instalaci zabezpečovacího a sdělovacího zařízení na trati Banja Luka – Doboj v Bosně a Hercegovině. Projekt v přepočtu za zhruba půl miliardy korun byl předán k užívání Železnici Republiky srbské.

„Společnost AŽD Praha zajišťovala projektování, výrobu, dodávku, instalaci, zkušební testy a uvedení do provozu plně elektronického staničního zabezpečovacího zařízení ESA 44-BH v šesti železničních stanicích a na trati o celkové délce 90 kilometrů. Součástí dodávky byl také systém dálkového řízení celé tratě DOZ-1,“ uvedl ředitel zahraničního obchodu a marketingu AŽD Praha Petr Žatecký.

Součástí zakázky byla také instalace jedenácti přejezdů, telekomunikačních zařízení včetně telefonních ústředen a mobilních GSM vozidlových jednotek a wifi ve stanicích.

AŽD v Bosně a Hercegovině zároveň pracuje na podobném projektu na trati Sarajevo – Bradina. „Rádi bychom využili našich nabytých zkušeností a ucházeli se o další nové zakázky v regionu,“ doplnil Žatecký.

Trať Banja Luka - Doboj. Autor: AŽD Praha
Trať Banja Luka – Doboj.
Autor: AŽD Praha

6 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Hrozně zajímavé, jak i zde upravené verze stavědel ESA vyjdou výrazně levněji, než mateřská verze pro SŽDC. Už jen za zabezpečení jedenácti přejezdů by AŽD naúčtovala SŽDC částku ve výši cca 165-220 mil. Kč.

    • A vy víte, v jakém rozsahu byla ESA instalovaná a s jakými stanicemi u SŽDC jste cenu srovnával? Můžete se s námi podělit o informace?

      • Já jsem to nijak neporovnával, protože rozpočty této zahraniční stavby nemám, bohužel, k dispozici. Vycházím čistě z toho, co bylo napsáno v článku, co je patrné z reliéfu kolejiště na fotografii a ze svých zkušeností a poznatků z realizovaných a projektovaných staveb v Čechách.
        Tady je to o tom, že jak by si AŽD v Bosně a Hercegovině, v Polsku a jinde řeklo o více, než je zdrávo, tak tyto železniční správy se jednoduše poohlédnou po jiném dodavateli zabzař. Zatímco SŽDC bez mrknutí oka schválí jakoukoliv částku vypočítanou projektantem (těch několik málo firem, které umí vyprojektovat železniční zabezpečovací a sdělovací zařízení, např. SUDOP Praha, Signal Projekt a Eltodo, samozřejmě už ve fázi projektu a ocenění stavby úzce spolupracují s AŽD a jejímu subdodavateli), protože přeci to zaplatí stát a EU.

        • A zároveň už je v zakázce vyspecofikováno všechno speciální, čím se AŽD odlišuje od ostatních výrobců zabzař, aby to náhodou nevyhrál někdo jiný. Že existuje nějaký Starmon, který dříve dodával rovněž zabezpečovací techniku (a v některých dříve modernizovaných stanicích jsou jejich stavědla K2000, K2002), že by pro malé stanice stačil i třeba Modest od První signální (který se díky ceně používá hojně na vlečkách v ČR), nezájem…

          • Starmon na SŽDC za posledné 2 roky sprevádzkoval minimálne 5 staníc, pričom do konca tohto roku pribudne ešte 5-6 ďalších. ModEST pre použitie na zabezpečenie vlakových ciest nemá schválenie.

            • Starmon má ale smůlu, že se AŽD nechalo zatlačit do dohody, aby jeho zabezpečovací zařízení – alespoň prozatím – neumělo ETCS. Proto se nemůže ucházet o nabídky na zabezpečení tratí v síti TEN-T.
              Není sebemenší důvod, aby výrazně jednodušší zabezpečovací systém Starmonu (narozdíl od něj je zařízení AŽD „duální“) neumělo ETCS.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora