Až 40 lidí za večer. Středočeský kraj chce po experimentu rozšířit poptávkovou dopravu

První den provozu PID Haló v Českém Brodě. Foto: Ondřej KubalaPrvní den provozu PID Haló v Českém Brodě. Foto: Ondřej Kubala

Většina cestujících využívá objednání přes PID Lítačku.

Takzvanou poptávkovou dopravu, kterou od začátku srpna v okolí Českého Brodu testuje organizátor veřejné dopravy Středočeského kraje IDSK, zatím využilo přes 1200 cestujících. Službu, která funguje ve večerních hodinách všedních dnů, denně využije průměrně 20 lidí, největší zájem bývá v pátek. Na dotaz ČTK to uvedl mluvčí IDSK Oldřich Buchetka. Mikrobusy poptávkové dopravy, které lze objednat předem telefonicky, mají hlavně večer zlepšit dostupnost veřejné dopravy.

„První tři měsíce pilotního provozu služby PID Haló v okolí Českého Brodu přinesly pozitivní odezvu od cestujících i starostů, ale také cenné poznatky pro další rozvoj poptávkové dopravy. Naše očekávání pilotní provoz nejen splnil, ale v mnoha ohledech i předčil,“ řekl Buchetka. Poptávka podle něj efektivně doplňuje běžné spoje večerního provozu. Nejvytíženějším dnem je pátek, kdy dopravu na zavolání využívá v průměru až 40 cestujících.

Mimo pevné trasy až se změnou zákona

Dopravu na zavolání mohou lidé kolem 15 obcí na Českobrodsku využívat ve všední dny od 20:30 do 00:30. Spoj lze objednat nejpozději 30 minut dopředu. Na trasách jezdí dva osmimístné mikrobusy. Do budoucna má na rozdíl od běžné veřejné dopravy fungovat i mimo fixní trasy, jízdní řády a časy, což zatím česká legislativa neumožňuje.

Optimální trasy plánuje podle požadavků cestujících technologie založená na umělé inteligenci. Lidé si je mohou objednat přes aplikaci PID Lítačka nebo na speciální infolince. Jízdné je stejné jako ve vlacích a autobusech PID ve Středočeském kraji, podle tarifu PID.

Středočeský kraj odstartoval s poptávkovou dopravou, poprvé v závazku

„Provoz PID Haló nám umožnil nejen lépe pochopit praktické nároky poptávkové dopravy, ale zároveň poskytl důležité podněty pro připomínkování nové legislativy, která by měla být platná od roku 2025,“ doplnil Buchetka.

Krajský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN) na dotaz ČTK uvedl, že průběžné vyhodnocování ukazuje, že poptávková doprava se osvědčila. „Rádi bychom ji rozšířili v průběhu příštích čtyř let na území celého Středočeského kraje do dalších míst, kde by mohla zlepšit dostupnost veřejné dopravy,“ uvedl. Cestující podle něj oceňují zejména možnost objednat jízdu přímo v aplikaci PID Lítačka. V této aplikaci si spoje objednává 80 procent pasažérů.

Vláda schválila nový druh veřejné dopravy. Licence nebude pro linku, ale pro oblast

Tagy IDSK Integrovaná doprava Středočeského kraje PID poptávková doprava Pražská integrovaná doprava Středočeský kraj
4 komentáře