Aviatik Kramařík chystá první český sólový oblet světa, vyrazí o prázdninách
Někdejší mistr republiky v letecké akrobacii, advokát Roman Kramařík hodlá v létě jako první Čech samostatně obletět svět. Chce tak
Někdejší mistr republiky v letecké akrobacii, advokát Roman Kramařík hodlá v létě jako první Čech samostatně obletět svět. Chce tak oslavit 100 let od vzniku republiky. S téměř 40 let starou Cessnou P210N (OK-TGM) odstartuje 25. července z letiště Točná, návrat je naplánován na 8. září do Letňan. Deníku Zdopravy.cz to sdělil Richard Klíma, mluvčí Řízení letového provozu, které je jedním z partnerů letu. Akce nese název „mise okřídlený lev“.
Kramaříkova trasa povede východním směrem, letoun se vydá na Bělehrad, Perský záliv, Indii, Thajsko, Tichý oceán, USA, Azorské ostrovy a přes Velkou Británii dorazí zpět do Čech. Půjde o historicky první samostatný oblet světa českým pilotem. Veřejnost bude mít bezplatný přístup na letiště Točná při odletu i na letiště Letňany při příletu.
Během letu chce Kramařík mapovat české stopy ve světě.
—
O letadle: Cessna P210N vyrobená v roce 1979 má nový motor Continental TSIO 520 o výkonu 315 koňských sil, vyrobený v roce 2018. Jedná se o jednomotorový šestimístný kovový hornoplošník vyráběný americkou firmou Cessna. Má přetlakovou kabinu, zasouvací podvozek a odmrazování na všech plochách.
O pilototvi: Roman Kramařík létá od roku 1989. Nejraději na kluzácích a také akrobacii. V roce 2008 se stal v letecké akrobacii mistrem republiky (v kategorii Sportsman). Je držitelem průkazu obchodního pilota, ale živí se jako advokát. Mimo jiné je jedním ze zakladatelů právnického portálu www.obczan.cz a autorem řady přednášek a publikací. V roce 2009 za úřednického ministra dopravy Gustava Slamečky pracoval krátce jako jeho náměstek, spekulovalo se o něm i jako o možném šéfovi ČSA.
O misi a plánování: Trať byla zvolena východním směrem, aby měl letoun spíše zadní vítr. Cestou přeletí tři kontinenty a tři oceány. Uletí přibližně 37 tisíc kilometrů a v kokpitu stráví téměř 150 hodin. Na celém letu je nejnáročnější příprava – mimo Evropu je skoro všude potřeba získat složitá povolení. Na mnoha letištích také není možné doplnit palivo, protože motor OK-TGM nepracuje na běžné palivo pro tryskové motory, ale na vysokooktanový a nízko olovnatý letecký benzín. Do některých zastávek je nutné tento benzín zvlášť dopravovat. Podporu plánování letu a získání všech povolení pro realizaci mise bude zajišťovat tým specialistů letového dispečinku ABS Jets. „Z pohledu plánování letu nás čeká několik zajímavých destinací. Klíčové bude přeletět Pacifik a získat povolení v zemích arabského poloostrova. Pak také přistání v jihovýchodní Asii s tímto typem letounu bude výzvou. S obdobnými misemi ale už máme zkušenosti, a tak jsme připraveni tento let podpořit, zvlášť když se jedná o událost spojenou s historií naší země,“ vedl Michal Pazourek, ředitel pozemního provozu ABS Jets. Pilotně bude nejsložitější průlet přes Indii, protože bude právě vrcholit jihozápadní monzun. Proto je v plánu řada zastávek a rezerv, kdy bude pilot vyčkávat na vhodné a bezpečné počasí. Fyziologicky a psychicky budou nejnáročnější dlouhé přelety oceánů, kde nejsou žádná záložní letiště pro případ selhání některého ze systémů. Letadlo je po důkladné údržbě.