regio-vlak

Autoškoly jsou zavaleny žadateli o řidičák. Může za to populační vlna i loňská novinka

Vozidlo autoškoly. Foto: Autoškola HoráznýVozidlo autoškoly. Foto: Autoškola Horázný

Na volné termíny jízd musí studenti někde čekat i několik týdnů.

Získat vhodné termíny na výklad teorie či praktické jízdy v autoškolách může být pro zájemce o řidičský průkaz v posledních měsících v Česku komplikované. Do věku 18 let se totiž momentálně dostaly silné populační ročníky. Zároveň umožnila loňská novela zákona získání řidičského průkazu i 17letým, kteří mohou jezdit za dohledu mentora. Na kurzy se tak přihlašují už 16letí adepti, což vytvořilo nestandardní převis poptávky.

Řidičský průkaz L17 získalo za minulý rok 24 048 sedmnáctiletých. Standardních osmnáctiletých „novořidičů“ pak bylo 53 464.

Přihlásil jsem se loni někdy na začátku letních prázdnin, myslím že v červnu. Pak chvíli trvalo, než mi řekli, kdy můžu začít chodit na teorii. První jízdy jsem dostal až na začátku září. Instruktor mi každou chvíli píše, že buď „mu ten týden nevyšlo“, nebo mi prostě neodpoví celý týden. Už párkrát jsem taky musel na další jízdu čekat skoro víc jak 3 týdny,“ popisuje pro Zdopravy.cz sedmnáctiletý Michal Horák z Liberce.

Za sedm měsíců autoškoly má tak za sebou jen šest jízd, potřebuje jich přitom 28.

Velký úspěch L17

Je pravdou, že nyní čelíme převisu poptávky,“ uvedl loni v září pro Zdopravy.cz majitel brněnské autoškoly Pavel Vybíral. Volné kurzy nabízel v té době zájemcům až za čtyři měsíce.

Zvýšenou poptávku podle svých slov cítil už před zavedením L17, novinka ji pak ještě zvýšila. Podle něj vede velký počet zájemců k tomu, že vzniká řada nových „jednomužných“ autoškol. „Jsou to kolikrát nadšenci, kteří přináší nový vítr do byznysu autoškol, jenž je podle mě ještě hodně zkostnatělý,“ říká majitel autoškoly z Brna.

Zájem potvrzuje i předseda Asociace autoškol Aleš Horčička, který za nárůstem vidí hlavně vliv novinky L17. „Je celkem přirozené, že když nám přibude několik desítek tisíc zákazníků v autoškolách, že se prostě čekací doby o něco prodlouží. Jsme velmi mile překvapeni, že úspěch L17 je až takhle vysoký,“ uvedl pro Zdopravy.cz Horčička.

Pětině nových řidičů je jen 17 let. Jezdí bezpečně, body téměř nedostávají

Podle něj je získání termínů vždy o komunikaci mezi žákem, autoškolou a zkušebním komisařem.

V řadě obcí se začalo zkoušet i odpoledne, dělají se mimořádné termíny. Hledají se cesty, jak v případě, že se někdo omluví třeba 24 hodin předem, jak tam mít dalšího žadatele,“ vysvětluje další úzké hrdlo, kterým jsou samotné závěrečné zkoušky.

Podle něj se však během letošního roku situace dostane do normálního stavu. „V roce 2025 počet žadatelů poklesne a všechno se to saturuje a srovná,“ věří Horčička.

Ve městech uchazeči stárnou

Také poukazuje na zajímavý trend, že uchazeči o autoškoly hlavně ve velkých aglomeracích stárnou. „Posouvají se od 18 let o něco výše třeba až na věk po ukončení vysokoškolského vzdělání,“ říká předseda asociace.

Zájemcům, kteří mají s kapacitou autoškol problémy radí zkusit přihlásit se třeba v jiném městě. „Je to od aglomerace po aglomeraci, na každém okrese či obci s rozšířenou působností působí jiný počet autoškol. Žadatel si může vybrat jakékoliv místo a město, kde chce realizovat řidičské oprávnění,“ uzavírá Horčička.

V sousedním Německu využívá možnosti řídit od sedmnácti let 30 procent mladých. Podle autoškol a platformy Vize nula je dřívější získávání zkušeností pod dohledem mentorů pozitivně vidět na udílení trestných bodů v porovnání s osmnáctiletými. Ti mladší nehody téměř nezpůsobují, loni jich statistiky zaznamenaly u L17 pouze šest.

Mentorů se loni v Česku zaregistrovalo 40 tisíc, z 80 procent se jedná o rodiče. Mentor nesmí mít podle pravidel žádné trestné body a musí mít řidičák alespoň 10 let.

Rozhovor: Agresivní řidiče bych klidně zavíral do klády, říká majitel autoškoly a youtuber Pavel Greiner

Tagy autoškoly řidičský průkaz žádost o řidičský průkaz kdekoliv
5 komentářů