Autobusy

Autobusové soutěže na jihu: GW Bus míří za obhajobou Budějovicka, přichází Zemek

Autobusové nádraží v Trhových Svinech je po rekonstrukci. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Autobusové nádraží v Trhových Svinech je po rekonstrukci. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

V jižních Čechách se začínají rýsovat výsledky soutěže, která na příštích deset let rozhodne o podobě autobusové mapy kraje. Hejtmanství výsledky zatím tají, 10. června byl nicméně odsouhlasen protokol o otevírání obálek a rozeslán účastníkům. Podle informací deníku Zdopravy.cz z několika na sobě nezávislých zdrojů dojde – pokud nebudou výsledky dodatečně administrativně změněny – k výraznému přeskupení sil.

Odlišně dopadly dvě velké skupiny, které na jihu Čech dlouhodobě působí. Zatímco Jihotrans (GW Bus) míří za obhajobou klíčové oblasti Českobudějovicka, ICOM, pod který spadá ČSAD Jindřichův Hradec, zřejmě o jižní Čechy přijde. Bez jediné oblasti patrně zůstane i táborská firma Comett Plus, naopak ve dvou okresech bodoval další místní hráč ČSAD Autobusy České Budějovice ze skupiny ÖBB-Postbus.

Největší změnou je nástup ČSAD Autobusy Plzeň ze skupiny Z-Group podnikatele Zdeňka Zemka. Z-Group nabídla nejnižší cenu ve třech okresech. Deník Zdopravy.cz má povědomí i o nejnižší nabídce pro Písecko, nemá ji ale potvrzenou alespoň ze dvou nezávislých zdrojů. Proto zatím firmu s nejnižší cenou neuvádí. V soutěži propadla Arriva, která se přihlásila do všech souborů a ani v jednom nebyla nejlevnější.

Kraj by chtěl mít smlouvy podepsané v srpnu, vítězové pak vyjedou příští rok. Plány nicméně může narušit případné řešení sporů u antimonopolního úřadu. Celkový roční nájezd podle smlouvy je 20,87 milionu kilometrů. Celkový objem zakázek se odhaduje na deset miliard. Kraj je rozdělen na sedm autobusových oblastí, které fakticky kopírují okresy.

Jednotlivé provozní oblasti, roční objem výkonů v km a účastníci s nejnižší cenou

Provozní oblast České Budějovice – 3 840 009 – GW Bus

Provozní oblast Český Krumlov – 2 626 381 – ČSAD Autobusy České Budějovice (busem)

Provozní oblast Jindřichův Hradec – 3 650 654 – ČSAD Autobusy České Budějovice (busem)

Provozní oblast Písek – 2 432 577 – ?

Provozní oblast Prachatice – 2 606 546 – ČSAD Autobusy Plzeň

Provozní oblast Strakonice – 2 633 424 – ČSAD Autobusy Plzeň

Provozní oblast Tábor – 3 083 954 – ČSAD Autobusy Plzeň

32 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tuzemák

Jako že na hradecku budou jezdit místo ICOMu „buďejičáci“? No ale kam budou zajíždět? Vždyť nepatří autobusák v Hradci právě skupině ICOM? A ti si na truc konkurenci taky nemusí nechat pouštět na svůj „dvorek“. Navíc MHD v Hradci přece také provozuje ICOM-ČSAD JH. Tu bude provozovat kdo? Asi teda dále beze změny ČSAD JH. Ta asi nebyla součástí soutěže. Tedy dálková doprava bude pod „budějičáky“ a městská i s areálem zůstane pod ICOMem. A bude otázka, jestli se bude chtít dohodnout na vjezdu konkurence. Jen aby se tu cestující nedočkali nějakého dočasného provizorního řešení zastávek na deset let ala… Číst vice »

Petr

To bude stejné ve všech oblastech. Každý dopravce si v minulých letech vybudoval zázemí..aut. nádraží, dílny, myčky apod. To vše jim sice zůstane, ale jejich autobusy budou jezdit jinde. A nový dopravce bude mít autobusy, linky a žádné zázemí.. všechno si bude muset za pěkné peníze pronajímat. Bez zázemí provozovat slušnou dopravu nejde a nemůže to fungovat. Pokud je ale zásadní cena za km o 3,-Kč nižší, nesmí se pak někdo divit, že busy moc jezdit nebudou. Prostě bordel možný jen v ČR, to jinde v Evropě neuvidíte..

LiborV

Zdá se, že pokračuje proces přeskupování sil mezi velkými autobusovými dopravci. Většina jich během posledních let několik oblastí nově získala a jiné ztratila (Arriva, Z-Group, Bus Line…). Zajímá mě, zda ČSAD Autobusy České Budějovice uhájilo objemově podobný rozsah dopravy, nebo zda si po novu o něco pohorší?

Kirak

Nevím no. K nám do vednice Dírná v Táborsku je úplně na hovno spojení např. Na vlaky když děti jedou fo sousední vesnice do školy těžko říct jestli bude mít větší úspěch ČSAD Plzeňsko ale Commet zase provozoval dost dobrou MHD v Tábořé nevíte něco jak to bude s Táborskou MHD Jestli ji teda provozuje Commet Plus.

PetrB

Dost dobrou MHD? Spise dost strasnou…

Erik

Na to jaké máte spojení, není věc dopravce, ale kraje, který ji objednává.

LiborV

MHD v Táboře objednává město Tábor. To ono soutěží provozovatele dopravy a zadává podmínky, které je ochotno akceptovat (A co zaplatit). . Commet bude MHD zajišťovat do té doby, než mu vyprší s městem smlouva v roce 2028. Ke konci smlouvy se bude soutěžit nový/ současný provozovatel. Tedy pokud se čistě teoreticky nerozhodne město s obcemi v regionu založit svého vlastního dopravce ( Tedy Dopravní podnik. Nikoliv mít v nějaké firmě drobný podíl). Tomu by mohli zadat zakázku přímo.. Tomu by mohly dopravu Vím, jen že pro Táborsko kde je objednatelem kraj získá na regionální dopravu smlouvu ČSAD autobusy Plzeň.

Martin Votava

Kdyby se tak zavedly i rozumné jízdní řády na úrovni Střední Evropy. A ne pár spojů v pracovní dny, které se 20 let nemění a na vlaky vůbec nenavazují (nebo jen, když to náhodou vyjde), a o víkendu vůbec nic. To pak 5 cestujících ve voze je zázrak.

PetrB

A to některé obce jsou dokonce bez pravidelné dopravy. Např. obec Závraty v okr. Ceske Budejovice. Kdyz jsem navrhoval JIKORDu, aby tam protahl některé spoje linky MHD 19 z Homol tak mi bylo odpovezeno, ze dochazkova vzdalenost u regionalni dopravy je 3 km, coz bylo schvaleno i radou kraje, a tak maji cestujici pouzit zastávku Homole, Nove Homole, Korosecky dvur, ktera, je vzdalena cca. 2 km od obce a tedy podle JIKORDu s prihlednutim k usneseni rady kraje je splnena podminka dochazkove vzdalenosti a neni tudiz potreba zavadet linku ci spoje do teto obce. Predstava, ze bych to mel chodit… Číst vice »

noerf

Musím říct, že mě překvapilo oblasti Strakonicka a Táborska (původní dopravci STtrans a Comett), neboť v těchto dopravcích vlastní podíly sdružení obcí a měst v regionech.

Marek

Škoda ICOMu, měly nejkvalitnější busy…

Jarda

Kdy by tak mohlo být známo to Pisecko?

Kirak

Těžko říct.

KubiqCZ

To by mě také zajímalo. Nemohla by redakce alespoň naznačit, zda jde o nějakého dopravce uvedeného již ve výpisu „účastníků s nejnižší cenou“?

Jan Sůra

Mluví se o Busline

LiborV

Úspěch BusLine znamená naději, že celé výběrko nepošle právě tato firma k ÚOHS.

KubiqCZ

Děkuji.

libor

Zemek přesune šrot z Plzeňska… Zdravíme na jih!

*h8*

A další sbírku sbírku starých vražd může Zemek přesunout ze Zlínského kraje, kde by měli v zimě přijít noví dopravci.

Guest

OAD a AKV je blíž 🙂

Svojšín

Já to nestudoval, ale v jčk není požadavek na věk vozidel apd ?

:-)

Požavky jsou maximální průměrné stáří 9 let + nejvyšší možné stáří vozidla 12 let.

Svojšín

Tj. podobné jak v jmk, takže starý vraždy by se konat neměly.

Petr

Požadavek je jedna věc a skutečnost druhá.. I v současnosti snad existuje nějaký limit a skutečnost je taková, že jezdíme s busy 13, 17 a i 19 let starými.

Bus driver

Asi ne. Šrotobusy z Plzně už jezdí ve Středních Čechách v OAD Kolín.

Driver bus

Asi ne. Šroty z Plzeňská už jezdí ve Středních Čechách v OAD Kolín.

bohyn

Vzhledem k tomu, že nahradí jiný šrot (aspoň na táborsku), tak si cestující ani nevšimne.

Kirak

Spíč cokoliv co bude mít normální jízdní řády. To bude teprve fajn dopravce protože Commeťák je má úplně na hovno

Tomariero

To ale nezáleží na dopravci ale na tom co objedná kraj.

LiborV

Co si kraj objedná a zaplatí to dostane.

Gabar

Výsledky ještě známé nejsou, jsou to pouhé spekulace, či možné scénáře. Uvidíme v srpnu… 😉

Petr

Aspoň se šrotů zbavíte.. a tady se těšíme moc..

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO