Arriva vybírá elektrobusy pro Kladno, MHD má být do roku 2030 jen na baterie
V soutěži shání dopravce osm kloubových a osm standardních elektrobusů.
ČSAD MHD Kladno patřící do skupiny Arriva vypsal jednu z největších tuzemských zakázek na nové elektrobusy. V soutěži s odhadovanou cenou 259 milionů korun hledá dodavatele osmi kloubových a osmi standardních městských dvanáctimetrových elektrobusů.
Nákup souvisí s plánem města přejít postupně do roku 2030 na zcela bezemisní provoz a provozovat městskou hromadnou dopravu jen s elektrobusy. Podle podmínek soutěže bude cena autobusu mít váhu 55 %, 30 % váhu bude mít záruka a 15 % provozní náklady.
Arriva už nepočítá s tím, že by nakupovala pro Kladno jiné autobusy než s bateriemi. Na jaře loňského roku přestaly cestující v kladenské městské dopravě vozit naftové autobusy a do jejich cíle je vozí už jen nízkoemisní vozy s pohonem na zemní plyn, od loňského září pak i dva elektrobusy na lince 610, která spojuje sídliště Kročehlavy s centrem města.
Podle plánu má na páteřní linky 603 na trase Oáza – Náměstí Svobody – Hřbitovy a 606 od Oázy k Energii vyjet osm kloubových a osm standardních elektrobusů. Na jejich dodání už Arriva vyhlásila výběrové řízení s tím, že do provozu je chce nasadit v příštím roce a v roce 2024. Na pořízení chce využít i evropské finanční prostředky z očekávané výzvy z programu ITI.
Dobíjení elektrobusů vyřeší dopravce samostatným projektem. Pomalé noční dobíjení bude probíhat v jeho depu a na pozemku sousedícím s teplárnou, který od města za účelem výstavby infrastruktury odkoupil. Nové elektrobusy ujedou v provozu MHD za celý den i přes 300 kilometrů, noční dobíjení proto doplní ještě dvě stanoviště pro rychlodobíjení v lokalitě na Okrsku 4, kde elektrobusy načerpají energii pomocí pantografu. Celkové náklady na pořízení vozidel a infrastruktury jsou odhadovány na půl miliardy korun.