egoe-plus
Dopravci Železnice

Arriva míří k další zakázce od krajů, má jezdit na Vláře. Většinu uhájí ČD

Vlak Arrivy. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Vlak Arrivy. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Společnost Arriva vlaky míří k získání dalšího velkého kontraktu na české železnici. V tržních konzultacích Zlínského kraje nabídla nejlepší podmínky v provozním souboru B, jehož páteř tvoří Vlárská dráha.

Rada schválila, že o dvou provozních souborech budeme dál jednat s Českými drahami, u jednoho s Arrivou,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu Pavel Botek. Konečné slovo podle něj bude mít příští týden ještě zastupitelstvo.

To musí řešit i další problém: finance. Zlínský kraj se rozhodl výrazně navýšit počet objednaných vlakokilometrů, v rozpočtu ale tolik připraveno zatím není. Ze stávajících 3,5 milionu vlakokilometrů za rok má dojít k navýšení na 4,9 milionu vlakokilometrů. „Vracíme se na hodnoty před deseti lety. Dojde k jiným oběhům i navýšení počtu vozidel.,“ dodal Botek.

Kraj zatím nezveřejnil, jaké cenové podmínky dopravci nabídli. Arriva zatím nechce detaily své nabídky komentovat, dokud nerozhodne zastupitelstvo. 

Arriva vyhrála zakázku na provoz motorových vozů na takzvané Vlárské dráze, kde má získat desetiletou smlouvu. Kromě provozu na trati ze Starého Města u Uherského Hradiště do Bylnice jde také o vlaky z Bylnice do Horní Lidče a dál do Valašského Meziříčí a Rožnova pod Radhoštěm. Jde o celkem 21 vozidel. Deset z nich budou motoráky Alstom Lint, které si pronajme od Leo Express, dál půjde o vozidla řady 845, které postupně nahradí motorové jednotky Stadler GTW. České dráhy v tomto provozním souboru nabízely většinou kombinaci motorových vozů 854, Regionov i jednotek 460.

Pro Arrivu jde o další velkou zakázku, kterou získala během dvou týdnů. S provozem motorových rychlíků v Praze a okolí pro ministerstvo by tak měla příští prosinec jezdit se zhruba 50 vlaky. 

Českým drahám zůstane provoz na koridorové trati mezi Břeclaví a Přerovem, kde by u každé soupravy měl být alespoň zařazen modernější řídící vůz, jinak bude jezdit stejnými vozy, jako dosud. Dál budou jezdit i na ostatních regionálních tratích včetně spojení z Otrokovic do Zlína. Jejich smlouva je ale nejkratší.

Jasno ale nakonec není o smlouvě na provoz na trati Kojetín – Valašské Meziříčí – Rožnov pod Radhoštěm. Na ní měly původně dál jezdit České dráhy kvůli nasazení jednotek RegioShark pořízených za evropské dotace. Požadavky ČD na cenu za kilometr jsou ale podle Botka tak vysoké, že se rozhodly také na tento soubor vypsat tržní konzultace. Pokud by ČD odešly, musí vlaky nasadit na jinou trať v rámci ROP Střední Morava.

173 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

A do Luhačovic bude jezdit na Os kdo?

Soukromnik

Arriva,vše soubor B

Petr

A Valašské Meziříčí – Hranice bude jezdit taky Arriva?

Roznov

Soubor B zahrnuje linku Bylnice-Roznov, ale neni mi jasne zda je v tom i usek Hranice- Valmez? V ramci rozumne obsluhy by bylo dobre mit linku Hranice- Bylnice (elektricka jednotka s baterkou) a druhou Roznov- Bylnice nejlepe to same.

Soukromnik

Není,mezikrajskou smlouvou jsou pokryty výkony v elektrické trakci.Tzn trať 280,s přesahem do Přerova a Olomouce.

Michal

Pokud by teoreticky a náhodou během těch deseti let došlo k elektrikaci vláry, tak co? ČD a jejich rychliky do Prahy budou v elektrice a Arriva bude dál v nezávislé trakci. Jakou to má pak cenu / návratnost?

xyz

V nejbližších 10 letech taková stavba bude mít pramalou návratnost, a to bez ohledu na to, který dopravce by tam v rámci toho 10letého kontraktu s nasmlouvanými vozidly nezávislé trakce jezdil.

Pibik

Prej kde vezmou zaměstnance, to je dotaz… Za normálních okolností by si mohli vybírat, ale protože současný pracovní trh je přehřátý tak ČD nebudou mít přezaměstnanost na těchto pozicích, to možná v Práglu. Zaměstnanci rádi přejdou, kromě změny firemního trička, lepších pracovních podmínek a nemusit se nikam stěhovat za prací, asi jich moc nebude, co by na to nekývli. Hlavně ty podhorské oblasti zase takovým výběrem práce, bez nutnosti dojíždět, neoplývají. Jen ty vlaky se od ČD brát nedají, když provozují vlastně nouzové busy na kolejích starých 50 let…Tam je největší přínos soukromníků, kromě větší efektivity – modernizace. Úsměvně působí… Číst vice »

Soukromnik

Dobrý dotaz.Čd propoušťět nebudou,tak čím je zlomí.

Pavel

Kdyby nebylo státu, tak (železniční) doprava v dnešní podobě vůbec neexistuje. Na čistě komerční bázi by se 90% tratí vůbec neuživilo.
Soukromé tratě byly zestátněny už ve dvacátých letech dvacátého století, už tehdy to nefungovalo tak aby to dlouhodobě generovalo nějaký potřebný zisk.

Pibik

Ono se ví, že česko má přebujelou síť železnic. Až skončí ten socialismus co je v Evropě, dojde k redukcím, privatizacím a tak podobně. Systém, podnikám za ztráty, dojíždí na konečnou.

Zdeněk

Dobrý den, pane redaktore Sůro (doufám že nekomolím jméno).

Prosím o link na dokumentaci nebo vysvětlení co je to „soubor B“.

Proč se ptám? Chápu, že patrně jde o regionální (dieslové) vlaky z uzlu Staré Město přes okresní město Uherské Hradiště – Kunovice-Uherský Brod-Bojkovice-Slavičín-BrumovBylnice.

Ale co vlaky které zčásti jezdí po stejné trase? Např. Spěšné vlaky z Brna přes Kyjov-Veselí nad Moravou-Uherské Hradiště-Staré Město? Myslím dvouhodinový takt vlaků jménem Cimburk, Žuráň, Hruškovice… Ty patří také do „souboru B“? Nebo uvedené spěšné vlaky budou provozovat České dráhy i dále? Nebo budou tyto vlaky zrušeny/redukovány.

Děkuji za reakci.

Ludvík

Vstoupit do diskuze…Myslím, že o vlaky Brno-Veselí-Hradiště se soutěžilo v Jihomoravském kraji. Patrně tam patří i spěšné vlaky (Bylnice-)Bojkovice-Brno. Tušim, že kromě ČD se nikdo nepřihlásil. Přes článek se lze doklikat až k zadávací dokumentaci. Pan Sůra informace jistě upřesní.
https://zdopravy.cz/nejvetsi-zakazka-na-zeleznici-jihomoravsky-kraj-vybira-dopravce-za-vice-nez-5-miliard-korun-6087/

Zdeněk

Dobrý den, pane redaktore Sůro. Moc díky za reakci. Uvidíme. Osobně se domnívám, že by mohl být zachovány existující Spěšné vlaky Brno-Kyjov-Veselí n.M.-Kunovice. Předpokládám, že do Veselí n. Moravou tyto vlaky platí Jihomoravský kraj, z Veselí n. Moravou(z Uh. Ostrohu) tyto vlaky platí Zlínský kraj. Du budoucna předpokládám, že na rozdíl od současnosti by spěšné vlaky z Brna končily už v Kunovicích (kde by byl přestup na Arriva, pokud by cestující chtěl do okresního města Uh. Hradiště či do uzlu Staré Město). Bylo by fajn, kdyby jízdní řády českých drah z Brna do Kunovic byly provázané s vlaky (?) Arrivy… Číst vice »

T448

Je to trochu jinak: existuje mezikrajská smlouva, která stanovuje, na kterou trať uzavře který kraj smlouvu s dopravcem (a následně se finančně vyrovnají kraje mezi sebou). A na základě této smlouvy:
Osobní a spěšné vlaky Brno – Veselí – Staré Město pbjednává Jihomoravský kraj (a nebojte, opravdu nikdo nechce tyto vlaky ukončovat v Kunovicích).
Případné doplňkové osobní vlaky Veselí – Staré Město objednává Zlínský kraj.

Marek (jiný)

Takže tam budou jezdit v podstatě obě firmy (Arriva většinu, ale pár vlaků i ČD)? A v úseku elektrické tratě Hranice na Moravě-Horní Lideč budou mít ČD jen dálkovku (kterou vyhrály), nebo i nějaké z těch Sp? Neb i zde jezdí Sp. Nejezdí jen v úseku Horní Lideč-Bylnice.

Zdeněk

Dobrý den,

možná se pletu, ale (z části) stejné trati jezdi i rychlíky do Luhačovic – z uzlu Staré Město-Uherské Hradiště-Uherský Brod-Úzejdec u Luhačovic https://zdopravy.cz/tag/linka-r18-praha-luhacovice/.

A po zčásti stejné jezdí i přímý rychlík z Veselí n. Moravou (Jihomoravský kraj) do Prahy přes Staré Město. Nyní se jmenuje R892 Slovácký expres.

A taky byly trasovány přímé vlaky ze Zlína do Uherského Brodu(Bojkovic) přes Staré Město. Jezdil to Regioshark a jel ráno do Zlína a večer ze Zlína. V aktuálním jízdním řádu tento vlak už ale nevidím.

Ludvík

Neplete se, Slovácký express skutečně jezdí po Vlárské dráze. Je oblíben i pro cestování mezi blízkými městy, např. Luhačovice-Uh. Brod, Uh. Brod-Uh.Hradiště, čímž doplňuje osobáky.

Novinkou mají být přímé vlaky Zlín-Uh. Hradiště-Veselí nad Moravou. Ale ty souboru B asi nepatří. Nebylo by to logické, zlínská trať se má relativně brzy elektrifikovat.

Valašák

Dobrý den,
Nevím na koho směřovat přesně dotaz, tak snad někdo bude vědět. Stále se píše o Bylnici, Starém Městě atd… chci se zeptat, jak to bude s obslužností na trati Vsetín-Velké Karlovice? Kdo bude provozovat vlaky tam?
Děkuji

Soukromnik

Arriva,patří to do souboru B

petr.r

píše počkejme za týden

Soukromnik

Dobrý den,pane Sůra, část tratí je provozována v režimu D3,při všeobecném nedostatku zaměstnanců půjde o problém a ne malý. Kde tedy a jaké záruky poskytla společnost Arriva objednavateli,že bude mít dostatek zaměstnanců?Vstupuje do něčeho úplně jiného,než je komerční doprava.Diky za odpoved.

Soukromnik

Slušně jsem se zeptal.Myslel jsem,že je to normální,tak asi ne.Prominte,že jsem otravoval.

Soukromnik

No,že budou mít zaměstnance,nejde přece při takové zakázce vařit z vody.Aby na to nedopustil daňový poplatník,pokuta mě a mé děti neodveze. Tak jsem to myslel.Preci musí disponovat zázemím nějakým,ne?

Valašák

Jde o to,že ČD tam momentálně vlaky provozuje. Zaměstnance na daných tratích má a má tam svá depa. Po příchodu nového dopravce, který v dané lokalitě nejezdil ( neberu to , že tama projel do Nitry) Vás jako objednavatele nezajímá, kde bude odstavovat záložní jednotky, kde bude provádět provozní ošetření a s tím spojené další věci? A dotaz ohledně zaměstnanců byl na místě, když ČD oznámilo, že nemá důvod propouštět, i když by o některé tratě přišla. Nebo Vás zajímá pouze cena a to zda bude za tu cenu ve vlaku přístup k internetu? Celkem je i k zamyšlení, že… Číst vice »

David

České dráhy mají dluh přes 27 mld. Kč a taky jim to nebrání vlaky provozovat a krajům objednávat u nich výkony. Ta poznámka je irelevantní.

Valašák

Je trochu rozdíl mít dluh 27 mld. Kč a mít dluh 20 mld. eur

Olda

Pánové, jak to budou personálně provozovat? Jednoduše. Mám to autem do Staráku 25 km a kdykoli zavolají, že je potřeba tam být v tolik a v tolik hodin, tak sedám do auta a jedu.

Milan

Arriva je dceřiná společnost DB, tento fakt je zárukou .

David

Trať vlastní a provozuje SŽDC, nikoli České dráhy. A pokud si tam vlakový personál sám někde hází veksle, bude si je tam házet dál. Ať už bude mít uniformu modrou nebo tyrkysovou. Nehledejte problém tam, kde není.

Pavel

Právě o to jde. Že házet veksle si na tratích se zjednodušeným řízením (trat D3) musí vlaková četa sama. A nemůže to být stevard, co cestujícím prodává kafe, nýbrž osoba oprávněná, tudíž se zkouškou D1-D03, a oprávněním vstupu do provozované dopravní cesty, tudíž vyhovující vyhlášce 101/1995 SB s příslušným posudkem zdravotní způsobilosti.

David

Žádný problém. Osoba se vyškolí a nebo se zaměstná již osoba vyškolená. Práce u ČD přece není na doživotí. Ti lidé rádi přejdou k novému dopravci.

Michal

Rozumím, házet veksle jen tak někdo nezvládne. Je na to třeba tři roky železničního učiliště a nikdo jiný to nemá šanci zvládnout.

Myslíte, že vlakový doprovod Arrivy, který dnes jezdí s vlaky do Trenčína a jezdil do Benešova, není osobou oprávněnou?

Pavel

S velkou pravděpodobností ano, on je spíše problém v té nutné vstupní zdravotní prohlídce, tam neuspěje poměrně hodně lidí. Kupříkladu stewardi od Jančury budou mít těžko zkoušky pro vstup do kolejiště a ty výše zmíněné zkoušky, tam by to musel (házet veksle) dělat strojvedoucí . Železniční učiliště dnes defacto neexistuje, většina mladších lidí přišla ke dráze z ulice a dráha si je vychovala a vyškolila sama. Ty zkoušky neuděláte mimo SŽDC/ČD, alespoň o tom nevím, že by existoval nějaký kurz mimo tyto firmy. Takže nezbývá než předplatit stavajici zamestnance státního dopravce/správy kolejí. Což vzhledem k tomu, že jako zaměstnanec řízení… Číst vice »

železničář v důchodu

Firem oprávněných k výuce a zkoušení nových železničních provozních zaměstnanců je v ČR víc …

Michal

U Jančury je nějaká hierarchie v personálu, vedoucí vlakového doprovodu bude mít zkoušky asi stejné jako vlakvedoucí ČD, ne?

Ono s tím personálem… jestli to dala tato slečna, http://mejfis.blogspot.com/2017/08/jak-jsem-se-stala-vlakvedouci.html tak to snad dá každej s IQ nad 90, ne?

Ohledně kariérních posunů – ono se ta kariéra nedá brát jako „posun v rámci toho samýho“. Jestli někdo chce víc, musí nějak vylézt z masovosti a oprostit se od průměru. Sorry, o nás, co jsme se narodili na špatný straně železný opony, to platí dvojnásob…

Jirka

Pane Sůro, je to TA Horní Lideč!:)

Jan1203

Docela by mě zajímalo, jak budou fungovat přestupy mezi dopravci v uzlech např. Staré Město, Horní Lideč, Vsetín, Valmez. Zkušenosti z jižních Čech nevypadají moc optimisticky… Přitom zde se vzhledem k nepříliš častému taktu jedná o celkem důležitý faktor.

Jinak z článku mi přesně nevyplývá, jak to bude s úsekem Valmez – Horní Lideč. Arriva vše? Tedy žádné přímé os (Přerov-)Hranice-Vsetin jako nyní?

-TR-

Konkrétně v jižních Čechách byl problém na straně ČD, které odmítaly čekat na vlaky GWTR (opačně problém nebyl – čekalo se 10 minut). Po mediální kritice však došlo k úpravě, takže např. ve Strakonicích rychlíky čekají 5 minut.

O čekacích dobách by správně měl rozhodovat objednatel. V jižních Čechách JIKORD, ve Zlínském kraji KOVED. Bohužel v jižních Čechách se na to JIKORD vykašlal a čekací doby tedy závisí pouze na dobré vůli jednotlivých dopravců. Doufám, že KOVED se na to nevykašle.

Coudy

To nebyl problém ČD tak nelžete.
Nově se doba na přestup prodlouží z pěti minut na 13 minut, a to především díky včasnějšímu příjezdu lokálky GWTR. Místo v XX:47 dojede do Strakonic už v XX:40, ačkoliv z Volar bude vyrážet ve stejný čas jako dnes (XX:47). Ke zkrácení dojezdové doby dojde díky přesunu křížení vlaků z Bohumilic v Čechách do Čkyně.

Oba dopravci se navíc na jednání minulý týden dohodli, že dojde k prodloužení základní čekací doby vlaků ČD ve Strakonicích na pět minut (dnes tři minuty). To znamená, že rychlíky si budou moci dovolit až pětiminutové zpoždění.
https://zdopravy.cz/navaznost-vlaku-cd-a-gwtr-se-zlepsi-dopravci-se-dohodli-na-sumave-konci-vyluka-19980/

-TR-

Vy lžete. Protože leckde mají i vlaky ČD mezi sebou přestupní dobu kratší. Někdy dokonce i 1 minutu, např. v Úpořinách. A funguje to.

Za normálních okolností (přestup ČD – ČD) by takový ústupek s úpravou jízdního řádu vůbec nebyl nutný.

železničář v důchodu

„Protože leckde mají i vlaky ČD mezi sebou přestupní dobu kratší. Někdy dokonce i 1 minutu, např. v Úpořinách. A funguje to.“
V Úpořinách to samozřejmě fungovat může, protože tam nejsou žádné (zbytečné) podchody a vlaky zastavují čely k sobě před dopravní kanceláří, takže veškerý personál má snadný a dobrý přehled o přestupujících cestujících. A skoro totéž fungovalo v minulosti i ve Strakonicích – dokud tam SŽDC nepostavila peróny s podchodem, které logicky ve velkém množství případů automaticky generují mnohem delší dobu potřebnou na přestup.

-TR-

Tak podle starého JŘ činila přestupní doba ve Strakonicích 5 minut. Zároveň tam většinou posílají R do Plzně a Os z Volar ke stejnému nástupišti (2.). O to víc je nepochopitelné ujíždění o minuty, ke kterému v minulosti docházelo.

železničář v důchodu

Zlomyslnosti samozřejmě podporovat ani hájit nechci – jen jsem chtěl naznačit, že někdy právě „modernizace“ může dosavadní podmínky zhoršovat a provádění těch zlomyslností naopak usnadňovat (a i je pomáhat formálně „legalizovat“).

Pavel

Vlaky ČD, které jsou navázány opět na jiné spoje, včetně dálkových rychlíků budou čekat na (pravidelně)) zpožděnou lokálkou, která v nácestné stanici na žádný spoj čekat nemusí Pane vachmajster, vy jste hlava, vás bych nechal dělat GVD…
Není takhle náhodou jednodušší to udělat naopak, tj. přizpůsobit JR té lokálky tak aby v CB byla větší rezerva na přestup?

-TR-

Kdyby tu lokálku provozovaly ČD, neřekl byste ani popel.

Patrik

Přesně tak, v době kdy Šumavu provozovali ČD, byla hodinová zpoždění na denním pořádku, nebo vlak nejel vůbec, protože kdesi v lese hořel Brejlovec, ale pro to se vždy našla nějaká „omluva“…

Pavel

I pokud by onu lokalku provozovali ČD , výše zmíněný postup – upravit JŘ lokálky- je snad logický. Protože pokud budete postupovat opačně, roz*ebete siťovost a přestupy u vlaků, čekajících na ten vlak co čeká na lokalku. A na ty opět čekají a navazují jiné vlaky…

-TR-

Souhlasím, myslím si, že ta úprava s přesunem křižování do Čkyně a delší přestupní dobou je provedená dobře.

Já ale ovšem reaguji na výmluvy zatvrzelých příznivců ČD, kteří to ujíždění o minuty zarputile obhajovali, a přitom je vůbec nezajímá, že ČD dostávají tržbu i od cestujících, kteří jedou část trasy s jiným dopravcem.

Pavouk

Tak proč píšete titulek „Arriva má další zakázku od krajů, bude jezdit na Vláře. …“, ze kterého jednoznačně plyne, že už onu zakázku má. Kdyby to bylo na cestě/v procesu, tak byste asi psali třeba „Arriva má velkou šanci na další zakázku…“???

petr.r

vydržíme, ale jak píšete nedalo by se nějak na kraji říci, že by bylo dobré ty sharky odkoupit krajem a nechat je tady, podle mně jsou to výborný soupravy.

Pravidelný cestující

Konec Vláry se blíží? Ne, teď vážně. Vy kteří tady argumentujete, že to vadí pouze režijkářům, to je s prominutím kravina. Já jsem nikdy režijní jízdenku neměl, ani ji neviděl. Přesto nejsem z vítězství Arrivy nadšený. Proč? Náš kraj je tak zaostalý, že doposud nemá vlastní integrovaný dopravní systém. Jak to bude s jízdenkami? Budu si při cestě po kraji muset otrocky kupovat více jízdenek? Jak na sebe budou vlaky navazovat? Kolik ty jízdenky budou stát? Samé otázky a žádné odpovědi. Možná někteří odpoví, že spousta věcí bude ošetřena smluvně. Vy ale neznáte náš kraj. Za ty roky se toho… Číst vice »

Pravidelný cestující

Tak snad k tomu skutečně dojde. Zatím jsem o tom nic moc neslyšel a opravdu, v našem kraji všechno funguje pomaleji. Ale jsou tu o další věcim které by mne zajímaly. Bude v jednotkách 845 fungovat spolehlivě WC? U ČD za posledních několik let nebyl nikdy problém, a to jsem pravidelný cestující. Vždy v soupravě alespoň jedno fungovalo. To bych ocenil více, než třeba WiFi… A kde ty jednotky vůbec budou servisovat? Co když dojde k poruše? Také počítám, že nástup Arrivy a příp. zavedení tarifu IDS bude hřebíkem do rakve i těm pár posledním pokladnám v malých stanicích a… Číst vice »

petr.r

nevím, jestli bydlíte na zlínsku a jezdíte po Vláře, protože u každé stanice jsou stromy a ekozáchod. A když dojde k poruše, tak asi se souprava opraví. Víte proč tady funguje všechno pomaleji? Podívejte se třeba na sebe a zeptejte se, jestli nejste zpátečník.

Pravidelný cestující

Ano, to je opravdu řešení. S prominutím „očurávat“ okolí železničních zastávek a dělat ta místa ještě hnusnější, než často kvůli právě takovým, jako vy, jsou. Nejste v tomto naopak zpátečnický Vy sám? Vždyť záchod už známe stovky let .. 🙂

petr.r

na vesnici? probudte se a podívejte se třeba kde se vyváží jímky, vy jste nikdy nečural mimo záchod? Ano, jsem zpátečník, že chodím ke stromu, kdežto vy sedíte celý den vedle záchodu, splachovacího s vyhřívaným prkýnkem.

David

„Zatím jsem o tom nic moc neslyšel a opravdu, v našem kraji všechno funguje pomaleji. “ Jízdné bude státní, tedy nemůže fungovat ve Zlínském kraji pomaleji nebo později než jinde. „Bude v jednotkách 845 fungovat spolehlivě WC?“ Ano, bude. A nebo jinak: jak se liší WC v jednotkách 845, že máte tyto obavy? „A kde ty jednotky vůbec budou servisovat?“ Že by v servisu? Nebo v depu? Proč se tím trápíte? Myslíte, že DB jsou amatéři? „Nástup Arrivy a příp. zavedení tarifu IDS bude hřebíkem do rakve i těm pár posledním pokladnám v malých stanicích.“ Ano, to je možné. Jízdenku… Číst vice »

Jura

A jak by to mělo vypadat. Je už nějaký model IDS.

Tom

I přes vášnivé komentáře fanoušků, kteří zřejmě mají doma vystavené busty čel motoráků 810 a 814, musím říct, že doufám, že se sem podaří ty Stadler GTW dotáhnout všechny, protože je o ně očividně bitka… A ať už to bude jezdit v Ústí nebo tady je jedno. Ať to budou provozovat ČD, Jančura nebo Arriva je taky jedno. Hlavní je, že to bude jezdit… Já jezdím pravidleně 810 a jezdíval jsem i spěšňáky do Benešova od Arrivy a co na tom jako chcete srovnávat? Kdo se chce kodrcat v 810, budiž mu umožněny nějaké retrolinky, ale pokud je snaha dostat… Číst vice »

Kylchap

Spěšňáky od Benešova porovnávejte prosím s Elefanty.

Tom

Kylchap: Nebudu, protože se tu bavíme o nahrazení 814 nebo 810 neměckými jednotkami ze spěšňáků. Nepodsouvejte mi Elefanty, které s tímto nemají co společného…

AAA

Na těch ale žádné elefanty nebudou

Michal

Ale houby: hezky srovnejte hezky spěšňáky od Benešova z minulého GVD se spěšňáky od Benešova v tomto GVD.

železničář v důchodu

Že by dvojčata řady 845 v tom uspořádání interiéru, v jakém jezdí v ČR, byla nějak extra vhodnými vozidly na regionální osobní vlaky, to mi tedy vůbec nepřipadá: v této úpravě jsou to spíše vozy na střední vzdálenosti a pro vlaky s menším množstvím pobytů na trase – na osobní vlaky jsou lepší vozidla s převažujícím množstvím „čtyřek“ a s jen malými stolky, kde se snáze často mění (střídá) frekvence.

Tomáš V.

V tom s Vámi sice docela souhlasím, je ale rozdíl mezi uřvanou příšerností, kde člověk cítí každou nedokonalost na trati, a relativně pohodlným a tichým vlakem. Na lince S41/49 přinesly tyhle vozy poprvé docela slušnou úroveň cestování (byť je to pořád jen diesel). Návrat k RN by byl prostě fail, nezávisle na vnitřním uspořádání. V tomto srovnání prostě nemůžou křápy jako 810 nebo 814 vyhrát, v žádném aspektu natolik neexcelují, aby se dalo říct, že jsou lepší než 845. A to byl podle mě i smysl původního komentáře ve vlákně. Tudíž máte sice ve své myšlence pravdu, ale v rámci… Číst vice »

železničář v důchodu

“ V tomto srovnání prostě nemůžou křápy jako 810 nebo 814 vyhrát, v žádném aspektu natolik neexcelují, aby se dalo říct, že jsou lepší než 845.“ „Regiokřáp“ sice křápem jednoznačně je, ale kfyž už jste zmínil „ML S49“, tak ona vozidla měla aspoň malou nízkopodlažní část, která byla proti vysokopodlažním jednotkám nového dopravce určitě zvýhodněním minimálně pro matky s kočárky, jichž tam začalo jezdit docela dost („žabotlamy“ byly pro „ML S41“ samozřejmě bezkonkurenčně lepší, jen je Kupec nechal dojít do takového stavu, že už asi bylo skutečně třeba je zrušit). A ještě k „ML S49“: „ARRIVA vlaky“ tam zatím funguje… Číst vice »

Vlára

Tušil jsem, že snahou Arrivy bude Vláru získat, zejména kvůli svým expresům Praha-Nitra. Lze očekávat, že nově by měly být AEx, coby vlaky vyššího řádu upřednostněny před Os při mimořádnostech, což se moc neděje (osobní zkušenost).
AEx by měl dle mého, kraj zařadit do závazku VS, podobně jako RJ na Ostravsku. V každém případě v návrhu gvd 19/20 jakési (Sp) vlaky v časech AEx uvedeny jsou.

Vzhledem k nabízeným vozidlům je ale škoda, že to nevyhrál Radim 🙁

-TR-

Kde je prosím ten návrh GVD?

-TR-

Koukám na to, a jsem zklamán. Vychází tam těsné minutové nepřípoje ve Starém Městě, chybí návaznost z Břeclavi. Koukal jsem se do koncepcí MD, vlak z Břeclavi má přijíždět v S:06, vlak do Uherského Brodu má odjíždět v S:00.

Taktéž v opačném směru – R do Břeclavi odjede ze Starého Města v L:52, Os z Uherského Brodu přijede v S:00.

Tomu opravdu říkám „zlepšení“.

Koncepce MD pro linku R13 je ke stažení zde: https://www.mdcr.cz/Dokumenty/Verejna-doprava/Zverejneni-smluv-na-vlaky-dalkove-dopravy-v-obdobi/Linka-R13-Brno-Breclav-Olomouc

aldik

Další rozkouskování železnice v Česku pokračuje   Sbohem In-karto, sbohem Letní jízdenko, sbohem skupinová víkendová a celodenní jízdenko, sbohem aplikace Můj vlak.

Patrik

Nechybí tam sbohem režijko?

Thom

Co máte pořád s těma režijakama? Zatímco režijky využívá pár desítek tisíc jedinců, výše uvedené slevy využívají ročně miliony lidí…

petr766

A těm milionům lidí někdo brání ty slevy využívat dál? Jsou to komerční slevy, když u nás zavřela Billa, taky jsme nechodili brečet, že slevy na Billa kartu neplatí v Albertu, který to převzal…

Bery

Hodne hloupy argument. Srovnavate lokalni nakup se sitovou sluzbou… takze mimo misu.

Thom

Počkejte až zjistíte, že dnes jste mohl např. na rodinnou jízdenku projet celou ČR, zanedlouho s ní nikam moc nedojedete a budete muset jet pěkně za národní tarif asi 1,40 za km… ono vás ten humor přejde, až zjistíte, že projezdíte třeba o 30% navíc

petr.r

ty vaše slevy platila babička co jezdí v 810 na km dráž než vy po celým česku..asi tak nebo vy si myslíte, že čd to dotuje ze svého?

venkov4ever

Režijka je solí v očích veřejnosti od prvního momentu, kdy byla zavedena. Přitom jde o benefit, který lze už pár let spočítat…In-100 přijde na 20 000 korun. Šípovi zaměstnanci za ni platí 1000 Kč (nebo ne?), rozdíl je tedy 19 000. Děleno 12 měsíci máme asi 1585 Kč. Režijka představuje měsíční benefit ve výši 1585 korun. Je to důvod k nespavosti, žaludečním vředům a riziku prasklé žilky? Očividně ano. Docela by mě zajímalo, jak jsou na tom otroci paštikáře a toho kašpárka z Ostravy. Mají taky nějakou „režijku“, nebo je oba zmínění podnikavci okrádají i na této frontě? Ví to… Číst vice »

Bery

Co je na tom argumentu spatne ? Oni si nestezuji, ze maji problem s rezijkou pro vlastni zamestnance. Problem je rezijka pro SZDC a jejich rodinne prislusniky + duchodce a take pro MD a jine instituce, kde funguje jak pro soukrome, tak predevsim pro sluzebni jizdy, kterych nebude asi zrovna malo. S tim samotne CD ani mnoho delat nemohou… tady je mic na strane MD. A pritom by stacilo zahrnout rezijku pod ten narodni tarif a pak by platila vsude a pro vsechny, coz by vyresilo predevsim problem se SZDC, ale i problem Regiojetu, ktery snad stale pro strojvedouci musi… Číst vice »

Bery

Jake si predstavujete, ze ucinit mohou ?

Bery

Lobby je u mne sproste slovo, to si vzdy vybavim jmena jako Marek Dalik a podobni… Nicmene stiznosti jou ok.
Prvni stiznos u UOHS, kde jsou zminovany rezijky, byla v roce 2012 (dle deniku E15)
Dalsi clanek asi poznate sam…
https://ekonomika.idnes.cz/urad-zrusil-prvni-tendr-na-rychliky-za-tri-roky-f57-/eko-doprava.aspx?c=A151105_2203283_eko-doprava_fih
Takze vic asi komentovat nebudu… Dle meho nazoru by melo stacit stezovat si jendou a melo by dojit k naprave., pokud mozno bez zbytecnych prutahu.

Bery

Nemyslim si, dle meho by jedno takove rozhodnuti melo stacit. Pokud totiz UOHS dal CD za pravdu, mel vydat rovnou opatreni, kdy toto rozhodnuti bude brano jako precedens pro vsechny dalsi souteze az do vyreseni problemu.
To by melo byt zcela dostatecne proto, aby to urednici a politici zacali resit…

Bery

Fajn, znova… Jednou s tim byli u UOHS. Urad soutez zrusil = plati automaticky pro veskere dalsi souteze do vyreseni problemu a tecka. A vsadim se, ze by to uredniky a politiky rozhybalo. Tedy u doktora byly…
Osobne bych to taky vic neresil, protoze nac jinak platime tolik uradu ? Aby se muselo neco resit stale dokola ?

Bery

Ale houby, UOHS jim za pravdu dal, takze podnet od UOHS byl, ikdyz bohuzel ne dostatecne durazny, aby nekdo na MD konecne pohnul zadkem. Tedy toto melo davno resit MD, kde se mela pripravit legislativni uprava zakona a predlozit snemovne. To je ta spravna a cista cesta. Lobbing neuznavam a dle meho mel byt uz v devadesatkach postaven mimo zakon. Mame tisice uredniku a platime je za nic. Schvalne se na MD zeptejte, zda to rozhodnuti UOHS zaregistrovali ? Vime, ze ano… a hned bych se zeptal jak na ten podnet zareagovali a co pro vyreseni udelali ? Ze nic… Číst vice »

Thom

Tyto kroky by snad měl činit především ten, kdo nařídil, že ČD musí vozit další desítky tisíc lidí skoro zadarmo. A nebo ať ten, co toto nařídil, nevypisuje divoké zakázky na ZDO, když evidentně v tom má bordel a znevýhodňuje jednoho dopravce před druhým.

Patrik

Zlínský kraj ovšem režijky nikomu nepřikazuje, proto je toto zadání v pořádku.

Dominik

Takže, protože někdo rozhodl, že je přeci nepřípustné aby dopravce byl zároveň provozovatelem dráhy, tak to rozdělili na ČD a SŽDC nato mají doplatit zaměstnanci SŽDC, kteří by tím z ničeho nic o režijku přišli? Toro rozdělení se nikdy nemělo stát a tento problém se nemusel řešit.
A vzhledem k tomu, že už tak je podstav, tak odebráním režijky by situace byla jen horší.

Dominik

Třeba proto, že v době štěpení na ČD a SŽDC IN100 neexistovala, tedy v té době by na zrušení režijky akorát doplatili zaměstnanci Provozovatele dráhy. Nyní by samozřejmě teoreticky nahradit IN100 šlo, avšak IN100 neplatí na Slovensku. Tedy by to nebylo vůči zaměstnancům SŽDC fér a zase by doplatoli nato, že nějaký blbec rozhodl o rozdělení.

Dominik

To ano, ale vzhledem k její působnosti (Slovensko, kola,..) to stále není fér vůči zaměstnancům, kteří za to dělení společnosti nemohou. A hlavně režijka je stále jedna z lákadel pro práci na železnici.

Pavel

Technická : Na kola základní rezijka neplatí, stejně jako na komerční vlaky ČD (v podstatě všechny na lince do Ostravy). Na toto je třeba pořídit příplatek, oba dohromady nyní vychází na cca 1400, tedy více než samotná režijka. Nevím jak jinde ve skupině ČD, ale my že SŻDC z výše uvedené částky platíme pouze daň, příplatek samotný máme jako benefit hrazen zaměstnavatelem. Jestli ten to natvrdo platí ČD, nebo to je jen účetní operace to netuším. Mnoho kolegů ani režijku nemá, protože do práce kvůli spojení dojíždí autem,nebo autobusem a mimo práci by se jim nevyplatila. Uvedené příplatky se neproplácejí… Číst vice »

Dominik

Poté by museli zaniknout režijky ČD a MD by muselo vytvořit svoje.
Chudák Regiojet musí kupovat IN100, ale vždyť ho nikdo nenutí, toto není vůbec žádný problém.

Bery

Nenuti, ale bude mit problem sehnat zamestnance, protoze strojvedoucich je nedostatek… takze jim musi nabidnout podminky stejne, nebo lepsi…

Petr

Snad v kazdem zamestanani je neco jako benefit. U CD je to rezijka. Ale delat z toho zalezitost ,jako kdyz dostaneme kazdy rok dekret na byt je prinejmensim usmevna.
Asi tu tisicovku co mne to stoji ani neprojezdim,nekdo urcite ano,ok.

Ale.
Pokud to je takove lakadlo,proc nemame v provozu lidi? Vzdyt neustale nabirame zamestnance,takze ma kazdy moznost tento nejdulezitejsi a nejpodstatnejsi vydobytek na svete ziskat.
Ne penize,ale rezijka dnes vladne svetu.

Pavel

Ten litr za režijku já osobně projezdim tak za tři měsíce. Do práce jezdím vlakem 20 kilometrů, to je 80 Kč tam a zpátky cca 14* měsíčně .
A soukromne jen k rodičům na Vysočinu by mne cesta vlakem stala 400..
Na druhou stranu zase znám kolegy, co tu režijku ani nemají, bydlí přímo v obci, kde dělají výpravčího a jezdí autem nebo busem…

Bery

To by platilo ale v pripade, ze by rezijka byla jen pro soukromou potrebu, ale ona se vyuziva predevsim na sluzebni (rezijni) jizdy. A to je tak ze 3/4… u nekoho vic, u jineho mene a nekdo soukromne neprojede ani tech 1000Kc, ale bere si ji, protoze je to pohodlnejsi, nez furt vypisovat cestaky.

Honza

1585 korun měsíčně pro každého režijkáře hrazeného z KRAJSKÝCH rozpočtů, protože Matka Dráha nechává zaplatit ztrátu z režijek v ceně za km pro kraje. Režijku má skoro 200.000 lidí, měsíčně tak kraje přichází o cca 317 miliónů Kč.

železničář v důchodu

Nějak jste ovšem v té své „svaté válce“ pozapomněl, že dálkovou dopravu objednává a spolufinancuje „stát“, nikoli „kraje“, a že jim navíc nemalou měrou přispívá i na dopravu regionální – takže Váš výpočet je poněkud pochyb(e)ný …

Zdeněk Hynek

Sbohem šroty typu 814 a 810.

Thom

Vítejte 40 let staré šroty 842, co říšský pán odložil…

petr766

V mnohem lepším stavu a pohodlnější pro cestující.

Thom

Tj, ale až bude kontrakt končit, budou slavit padesátku…

Petr K.

Vítejte šroty řady 845.

Jakub

Jestliže vlak pojede na čas, aplikaci Můj vlak rád obětuji.

Jan263

Cendis připraví/zadá přípravu aplikace podobné jako Můj vlak.

MichalT

Ano. Ušetříme 20 mega a za 200 pořídíme jinou aplikaci. A to je jen nejviditelnější výdaj. To dává smysl.

-TR-

Aplikace Můj vlak by mohla fungovat i nadále, pokud by z ní ČD samy nevymazaly vlaky jiných dopravců. Dřív jsem si mohl najít spojení např. České Budějovice – Žatec a ČD by měly jistotu tržby za úsek do Plzně.

Bohužel, šotolobby je mocná, a bude mě raději posílat přes Cheb, jen abych nemusel jet s fuj fuj soukromníkem.

Zrovna tento soukromník (GWTR) dříve uznával i síťové jízdenky ČD, bohužel dohoda o uznávání těchto jízdenek byla vypovězena ze strany ČD.

Zapa

Můj vlak je aplikace ČD, vytvořená za peníze ČD. Pokud tedy liberalizaci, tak se vším všudy. Ať se postará stát a vytvoří aplikaci „pro všechny“.

petr.r

nedal stát peníze čd na vytvoření aplikaci?

petr766

Problém není v tom, že někde nebude platit In-karta či jiná komerční nabídka ČD, problém je v předraženém obyčejném jízdném, které kdysi ČD zavedly, aby pak z toho dávaly rádoby „slevy“.
Navíc nikdo nebrání ČD, mít třeba letní jízdenku platnou i zde – po dohodě s příslušným dopravcem či krajem, že to bude na svých spojích / tratích uznávat. Samozřejmě za příslušný doplatek dopravci či kraji ze strany ČD apod.

Coudy

Určitě ČD nastavili kilometrický tarif?

Daniel Mach

Jestli si to dobře pamatuji ze záznamu diskuse ve sněmovně, tak podle Ministerstva dopravy zůstane ČD přes 80% výkonů, takže se rozhodně neplánuji s In-kartou loučit. Skupinová víkendová jízdenka třeba u nás na Liberecku platí i na jiné dopravce než ČD, třeba na Landerbahn nebo polské železnice, takže to také není proč dál nevyužívat, přestože každý kraj to má jinak. Proč smutnit, když se vlastně nic tragického neděje?

Pavel

ok, ranní zácpy od Vizovic zůstávají dál. Kdo by také jezdil něčím tak odporným jako je tzv. regionova denně do práce, když může jezdit sám a v pohodlí autem s klimatizací. A změna opět v nedohlednu.

Zdeněk Hynek

Napadlo mě úplně to samé. Kraj ještě nabízí alternativu ve formě popojíždění autobusem, taktéž neklimatizovaným, v téže zácpě. Každodenní zpoždění autobusů v řádu desítek minut nejspíš nikoho netrápí. Tedy kromě cestujících. Hlavně že jsme vyřešili dopravu do Hostětína.

Pavel

Krásný příklad státního molochu a jeho jedinečné „zazdění“ tak krásné konstalace páteřní tratě skrz úzkou a dlouhou městskou aglomeraci. Tady si to přímo koleduje o zřízení např. 20 min. taktu (samozřejmě po slibované reko – těch výhyben je skutečně málo) od Vizovic po Otrokovice (variabilní ukončení zlín-střed). Ale to by ty soupravy musely být na úrovni a ne aby se člověk štítil na něco sáhnout, nebo si musel brát protihlukové špunty do uší. Takhle ty auta nikdy ve Zlíně skutečně nevymizí, smog a zácpy z jedné průjezdné ulice se budou zvyšovat úměrně s nemožností mladých rodin pořídit si přímo ve… Číst vice »

Luke

A proto je jedinou cestou elektrifikace, kterou někteří zabednění ševci blokují.

Pavel

Věřme, že se podaří. Věřme, že se i po elektrizaci zde nebudou prohánět archaické 814 a po nocích 742.

Zdeněk Hynek

Já vidím vinu u samosprávy, krajů i obcí. ČD jezdí tak,jak si to kraj objednal a kraj už léta objednává vlaky tak,aby jimi,pokud možno, nikdo nejezdil. Krásný příklad je poslední vlak z Otrokovic do Vizovic, který využívali dojíždějící z odpoledních směn, jenže kraj posunul jeho odjezd tak, aby ho z odpolední směny v Otrokovicích a v Malenovicích nikdo nestihl a ještě má dlouhý pobyt ve Zlíně-středu nebo čeká i desítky minut na zpožděný rychlík, jako by od něj nešlo objednat autobusový přípoj a vlak nechat pro místní frekvenci, takže lidi přesedli do aut.

Miszun

A Vsetín-Velké Karlovice bude jezdit kdo?

Soukromnik

Patří do toho souboru, takže Arriva.Spis bude zajímavé,jak to zvládne personálně.

Pibik

Vlára i Rožnov to je výborná zpráva, ještě by Leo mohlo na ně prodávat jízdenky. 🙂

Tadeáš Koranda

A kde vezme tyjednotky Stadler ?

mirekk

Deset z nich budou motoráky Alstom Lint, které si pronajme od Leo Express
A s čím bude jezdit LeoExpres? Nebo se z něj stane půjčovna vlaků?

mirekk

Aha, díky za info

Bery

Takze bude jezdit bez zalohy jako v komerci a az potka na prejezdu traktor, tak s vlaky konci a bude rad, ze nasazuje bus ? No to bych ho hnal…

MichalT

A kde píšete, jaké bude držet zálohy?
Aha. Arriva to v rámci zápůjčky nechá na Leoexpresu a bude se to řešit až ta potřeba nastane.

Bery

Ok.
A vime tedy co tam bude mit za zalohu ?

Bery

A nepovime… 😀

xyz

„Arriva vyhrála zakázku na provoz motorových vozů na takzvané Vlárské dráze“
… přesněji řečeno na větší části jejího horního úseku.

„Českým drahám zůstane provoz na koridorové trati mezi Břeclaví a Přerovem, kde by u každé soupravy měl být alespoň zařazen modernější řídící vůz“
Takový vůz je u většiny/všech (?) Os vlaků na popisované trati řazen i nyní.

Pavloš

Takže na tzv. „koridorové trati“ paradoxně žádné zlepšení, především tedy ani WI-FI ve vlaku, ani nic jiného.., prostě obyčejný „sysel“.. 🙁

mirekk

Kouzelné slovo: wi-fi. Bez ní jsou vlaky nepoužitelné?

mirekk

Dovolím si k tomu malou perlu: včera ráno do vlaku ke mě přes uličku přistoupila mladá dáma , hned vzala mobil a velice nahlas telefonovala kámošce: Ty vo..e zapomněla
jsem si sluchátka, to se nedá tyv..e, každej tady řve jak k…a povídej si se mnou ať ty úch\yláky uřvaný nemusim poslouchat
.
Nebylo líp, když lidi jeli do práce, většina spala zachumlaná do zimáku, chlapi pokouřili, občas zakvokala slepice v košíku… Neomezené tarify a neomalenci

simbič

Samozřejmě že to bylo lepší, žádní sobci. Já to říkám furt, ale fšichni jsou proti mě. Ani na káčku to nikdo nechápe.

venkov4ever

Neznám předpisy ČD, tudíž možná přicházím s křížkem po funuse…ale nemělo by se tam zapracovat, že veškeré elektronické sračičky…totiž hračičky, lze ve vlaku používat pouze se sluchátky…pokud tak technicky lze, pochopitelně. Není moc příjemné celou cestu poslouchat pazvuky z tabletu, na kterém spratek hraje hru…za laskavého dohledu svých rodičů, výhružně pátrajících po jakémkoliv projevu nesouhlasu s počínáním rodinného klenotu.

Bery

Mno, uz jsem zazil veselou situaci, kdy si jeden starsi pan sice nasadil sluchatka, ale zapomnel si je zapojit do telefonu… a jelikoz se mu zdalo, ze to malo hraje, tak stale zesiloval hlasitost, az byl spokojeny, ze to docela dobre slysi (i pres ty sluchatka). Cestujici to vydrzeli celou jednu zastavku, az ho jedna slecna nakonec decentne upozornila… 😀

Jen tak

Na co potrebujete tak nutne wifi ve vlaku?

Petr K.

Přesně, nedávno jsem prohlížel jednotku z Německa a žádné logo WiFi jsem na ni nenašel a taky to jelo.

Jiří J.

U nás je problém spíše s mobilními operátory a jejich „výhodnými“ nabídkami mobilního internetu…v Německu Wifi nepotřebují, když má každý internet v mobilu..

Pavel

U nás nemáte kromě několika výjimek pokrytí mobilním signálem, tedy i internetem?
Jo aha , za ten se musí platit, ten ve vlaku máte zadarmo (respektive zaplatil vám ho někdo jiný)

Jiří J.

To nenamítám, že se musí platit. Jde o to, kolik se za tarify platí u nás a kolik v zahraničí (v „záp.“ Evropě).

Jiří J.

Jinak ve vlaku počítám s tím, že si v jízdence platím i za wifi (samozřejmě, to je zjednodušené, protože železniční doprava je také dotována státem…)

bkp

WiFi je vcelku levný a účinný způsob, jak dostat lidi do vlaku.

Coudy

A když jedete autem nebo autobusem máte tam také wifi?

petr.r

máme, v telefonu najdeš mobilní hotspot a nakrmíš auto inernetem.

Dan

Stejně jako kuřák nemá PRÁVO kouřit ve vlaku, tak ani všude dostupné wi-fi není právo závisláků. Kdo bez toho neumí dýchat, ať si pořídí datový tarif.

Michal

Jelikož jste šikovný a přemýšlivý jedinec, určitě jste někdy slyšel o Faradayově kleci. 🙂

Pavel

Co furt máte s tím wiffi? To je nějaké nové náboženství?

pony

Spousta lidí to chce, stojí to pár kaček, nepřináší to žádný problémy krom sem tam nějakého servisního zásahu, takže to každej kdo se kam k provozování čehokoliv hlásí ochotně nabízí, ale diskutující řekli jasné ne, čumte radši z okna. Ok, no.

petr.r

mně se nikdy na wifi nepodaří napojit, zabrání tomu antivir, dávám přednost datům s LTE+