Aplikace jako třetí druh taxislužby. Ministerstvo chystá změnu zákona
Ministerstvo dopravy chystá změnu zákona o silniční dopravě, která by měla legalizovat používání aplikací typu Uber jako třetího druhu taxislužby.
Ministerstvo dopravy chystá změnu zákona o silniční dopravě, která by měla legalizovat používání aplikací typu Uber jako třetího druhu taxislužby. Dnes zákon upravuje pouze klasickou taxislužbu s dispečinkem a taxametrem a smluvní dopravu, u které se vyžaduje předem uzavřená písemná smlouva.
Novela má umožnit taxislužbám využívat místo taxametru mobilní aplikaci, zároveň ale zavede odpovědnost zprostředkovatelů za svoje řidiče. I řidič s aplikací tak bude muset plnit podmínky pro řidiče taxislužby. „Chceme, aby všichni poskytovatelé těchto dopravních služeb měli rovné podmínky na trhu. Umožníme použití aplikace, kdy si cestující před jízdou odsouhlasí konečnou cenu za přepravu, kterou zaplatí bezhotovostně. Zároveň ale zavedeme povinnost provozovatelů takových aplikací, že mohou zprostředkovat pouze legální taxislužbu a musejí si uchovávat data o poskytnutých službách,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok po dnešním jednání s premiérem Andrejem Babišem a zástupci Asociace koncesionářů v taxislužbě.
Při použití aplikace bude muset cestující před jízdou odsouhlasit konečnou cenu. Pokud by měla být cena za přepravu odvozena od vzdálenost či času, bude muset být i nadále použit taxametr. A to přesto, že aplikace vesměs využívají mapový software a vzdálenost měří stejně přesně. Pod aplikacemi navíc nebude moci jezdit každý. Všichni řidiči budou vedeni jako provozovatelé taxislužby a budou muset mít živnostenské oprávnění, zaevidované vozidlo a na vozidle nalepenou identifikační nálepku. Dosavadní svítilna „Taxi“ bude povinná jen pro ty, kteří chtějí brát i lidi mimo aplikaci z ulice.
Šéf společnosti Taxify Roman Sysel snahu státu vítá. Rovnou ale zpochybňuje záměr nechat jezdit jen profesionální taxikáře. „Naše data také ukazují, že spotřebitelé jsou v porovnání se službami licencovaných taxikářů více spokojení se servisem nabízeným privátními řidiči. Zájem občanů by podle našeho názoru zákonodárci rozhodně neměli ignorovat,“ uvedl Sysel. V aplikaci zákazníci řidiče hodnotí, čímž dalším usnadňují volbu.
Provozovatelé aplikací budou mít také povinnost uchovávat data o přepravách a na požádání je poskytnout veřejné správě. Ťok chce novelu přijmout co nejdříve, na příští týden k ní organizuje setkání zástupců parlamentních stran. Novela má ukončit právní vakuum, ve kterém se aplikace pohybují.
V posledních dnech Praha zažila několik protestů „tradičních“ taxikářů proti aplikacím.