Doprava ve městě Infrastruktura Silnice Stavebnictví

Antimonopolní úřad zrušil ŘSD dvoumiliardovou zakázku na pokračování brněnského okruhu

Vizualizace další etapy městského okruhu v Brně v Žabovřeské ulici. Foto: Brno
Vizualizace další etapy městského okruhu v Brně v Žabovřeské ulici. Foto: Brno

Plány Ředitelství silnic a dálnic a Brna na pokračování Velkého městského okruhu včetně stavby nového tunelu pro tramvaje dostaly vážnou trhlinu. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil zatím nepravomocně celou zakázku. Termín zahájení stavby v letošním roce je tak vážně v ohrožení.

O zrušení zadávacího řízení informoval na twitteru generální ředitel ŘSD Radek Mátl. Jde o zakázku VMO Žabovřeská – II. etapa. Důvodem pro zrušení je podle úřadu nadbytečný požadavek na doložení oprávnění ke zkouškám elektrických zařízení. ŘSD a Brno se po prostudování verdiktu rozhodnou, zda podají rozklad nebo soutěž zruší.

Úřad rozhodl na základě návrhu slovenské firmy Ing. Július Lapdavský Deštrukprojekt z Rožnavy. Deník Zdopravy.cz má rozhodnutí k dispozici. „Požadavek na předložení platného dokladu o oprávnění k podnikání v předmětu činnosti montáž, opravy, revize a zkoušky elektrických zařízení je nadbytečný a tedy nepřiměřený a vytvářející bezdůvodné překážky hospodářské soutěže,“ uvedl antimonopolní úřad ve svém rozhodnutí.

Do zakázky s odhadovanou cenou 1,590 miliardy korun přišly dvě nabídky, obě výrazně dražší než cena podle projektu. Sdružení Eurovia, Hochtief a Subterra nabídlo 1,948 miliardy korun, Porr 2,214 miliardy korun.

Podle původních plánů měly práce začít v dubnu. Stavba zahrnuje přeložení tramvajové tratě do tunelu pod Wilsonovým lesem, což umožní rozšířit stávající dvoupruhovou silnici na směrově rozdělenou čtyřpruhovou komunikaci.

Trasa II.etapy VMO Žabovřeská
Trasa II.etapy VMO Žabovřeská

Investorem je z drtivé většiny Ředitelství silnic a dálnic, zhruba 80 miliony se ale bude podílet i město. „Zajišťujeme zejména obslužnost území v podobě doprovodných komunikací a tras pro chodce. V této fázi vybudujeme lávku, která propojí levý břeh řeky Svratky a Wilsonův les, zajistíme velmi rozsáhlou výsadbu zeleně a další vegetační úpravy za více než 13 milionů korun. Město také zajišťuje úpravu neogotické kaple svatého Antonína z roku 1884,“ přiblížila primátorka města Brna Markéta Vaňková.

Velký městský okruh je jedním ze strategických projektů města. Na Žabovřeské je dlouhodobým cílem odstranit dopravní špunt, který způsobuje dlouhé kolony.

71 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Miky

Bylo potřeba to z nějakého důvodu shodit, tak se našla formální záminka. Vidíte do toho někdo trochu víc? Jinak to jsou jen takové řeči u piva a věštění z padající pěny.

Milan

Pokud Brno má v úmyslu provozovat v tunelu dieselové nebo parní tramvaje, je požadavek na elektro kvalifikaci fakt nadbytečný. 🙂

Alibaba

Tak parní tramvaj tam občas projet může, ale hlavní zátěž bude v elektrice. 🙂

Radek

Jezdím tama každej den, tak at už to do ….. dodělají

Cestovatel

.. jenom proto, že BRNO si vyřvalo uplně nadbytečný tunely

Miki

III. ZÁVĚRY ÚŘADU 69. Úřad přezkoumal na základě § 248 a následujících ustanovení zákona případ ve všech vzájemných souvislostech, a po zhodnocení všech podkladů, zejména obdržené dokumentace o zadávacím řízení a stanovisek předložených účastníky řízení a na základě vlastního zjištění rozhodl ve výroku I. tohoto rozhodnutí o tom, že zadavatel stanovil zadávací podmínky v rozporu se zásadou přiměřenosti vyjádřenou v § 6 odst. 1 zákona ve spojení s § 36 odst. 1 zákona, když k prokázání profesní způsobilosti dle § 77 odst. 2 písm. a) zákona v bodě 4.2. „Profesní způsobilost dle § 77 ZZVZ“ písm. b) zadávací dokumentace stanovili… Číst vice »

Pavel

Toto je odůvodnění ÚOHS. Myslím, že je vidět, že i když je verdikt nemilý, tak je odůvodněný platným právním řádem ČR. V tom připadě je politováníhodné, že si ŘSD nedalo větší pozor.

Pavel

Snad všchny v diskusi a zejména nás brněnské řidiče samozřejmě mrzí rozhodnutí ÚOHS. Ale není vina na straně ŘSD? Proč by měla mít zastřešující firma (jako třeba Subterra) oprávnění na všechny aspekty stavby, když se běžně najímají dodavatelé a kontraktoři? V takovém případě je přece evidentě veřejná zakázka napsána špatně a omezuje přístup více zájemcům. Ani by nebylo chtěné, aby vítězná společnost byla scopna zajistit vše, když části stavby mohou provést zkušnéní a specializovaní a levnější dodavatelé. Také předpokládám, že se na ÚOHS zrušením podobně velké zakázky zabývá množství kompetentních expertů a právníků. Jejich šéf by si přece nikdy nevzal… Číst vice »

Jiří Kocurek

A jak velký problém je doložit smlouvu o smlouvě budoucí se suddodavatelem, který potřebnou kvalifikaci zajístí? Stejně na toho elektrikáře nebude stačit uniforma po tátovi, že byl radista ČSLA. To by stačilo možná pro založení firmy Voltoprúd s.r.o.

Pavel

Problém to asi není, ale není to ani ,,doklad o oprávnění k podnikání”, který vyžaduje zadání soutěže.

Jiří Šrámek

Šéf ÚOHS rozhodně není vzorem ctnosti. Naopak.

kubisek

No hlavně to, co je v tom rozhodnutí není naprosto pravda. To, že mám živnost „montáž, opravy, revize a zkoušky elektrických zařízení“ ještě neznamená, že můžu v tomto oboru podnikat. Oprávnění k podnikání v předmětu činnosti „montáž, opravy, revize a zkoušky elektrických zařízení“ není totéž, co živnostenské oprávnění „montáž, opravy, revize a zkoušky elektrických zařízení“. Živnostenské oprávnění je nutná, nikoliv však postačující, administrativní podmínka provozování živnosti. Oprávnění k činnosti nemá nic společného s živnostenským oprávněním (a tím pádem ani s živností „provádění staveb“), vydává jej orgán státního odborného dozoru, např. Technická inspekce České republiky a je postaveno na splnění odborných… Číst vice »

Tom

Potřebovali to pozdržet, protože se se 1. etapa VMO Žabovřeská nestihne tento rok dokončit (termín 2020/06 je dávno pasé). A začít 2. etapu s nedokončenou 1. etapou je problém.

Luděk

A co když se můžou obě etapy stavět zároveň?
Jak by si mohli vzájemně kolidovat nová silnice ve směru na Pisárky od odbočky Kníničská a lávka pro pěší (respektive oba směry) s trháním kolejí a výstavbou galerie ve směru od Pisárek k Dobrovského tunelu?

Tom

Tak jistě, všechno se vším nekoliduje, i 2. etapa se dá rozdělit na podetapy a dělat jen ty, které nekolidují s 1. etapou. Toto už proběhlo u 1. etapy – byla rozdělena na 4 podetapy a začaly se stavět jen 3. Výsledek je (momentální) zpoždění 1. etapy více než rok. U 2. etapy roční zpoždění znamená, že nedostanou peníze od EU, tak to radši celé stopli.

Jakub

Zprovoznění I ET je letos, listopad / prosinec

Tom

Ano, v únoru 2020 říkají, zprovoznění bude v prosinci 2020, uvidíme co řeknou v září 2020, snad se to do prázdnin 2021 stihne.

Zdendik

Tady něco pěkně smrdí – námitku podal soukromník z Východního Slovenska se složeným kapitálem 5000 E, předmět činnosti má nahlášenou příležitostnou dopravu a podobně. Takže je jasné, že bílý kůň nemá kvalifikaci na stavbu komunikací a ražbu tunelů. Chování ÚHOS je zarážející.

Andrej

Nie zarážajúci, ale vyslovene škandálny. Som prekvapený, že sa toho ešte nechytili žiadne väčšie média. Pretože toto nemá obdoby. Veď predsa nie je možné, aby úrad prijal námietku voči 2-miliardovému stavebnému tendru od zahraničnej fyzickej osoby venujúcej sa príležitostnej doprave. To, že ÚOHS argumentuje nadbytočnosťou elekrtrických oprávnení (ktoré má každá relevantná stavebná firma) pri ražbe tunela a stavbe ELEKTRičkovej (tramvajovej/šalinovej) trati, už len dokresluje celkovú škandálnosť. Zamyslime sa ešte raz o akú absurditu tu ide. Aký verejný záujem tu ÚOHS môže čo i len hypoteticky chrániť? Nárok pána Júliusa Lapdavského na účasť v tomto tendri? Tu sú len dve možnosti:… Číst vice »

Adam H

Spíše to první. To je jejich standardní rozhodování a lá „raději to zastavíme než aby se někdo soudil“.

Zdendik

Ještě je tu třetí možnost: zelení a podobní aktivisté, už prokázali, že jsou schopni úplně všeho. V boji proti přestavbě železničního uzlu Brno z nich náhle byli odborníci na koleje, stali se z nich nákladní dopravci a tento dopravce podal námitku, že po přestavbě klesne propustnost uzlu pro nákladní dopravu. Přitom opak je pravdou, stávající dvojkolejka se má rozšířit na čtyři koleje, ale vyvracet to stojí čas. Brno a MD tím přišlo doslova o desítky mld v evropských dotacích.

xyz

„Přitom opak je pravdou, stávající dvojkolejka se má rozšířit na čtyři koleje, ale vyvracet to stojí čas.“
Nemáte pravdu; v rámci odsunu brněnského nádraží se dvě dvoukolejky (samostatně osobní + nákladní doprava) mění na jednu čtyřkolejku pro všechno; se vzájemným překážením si v prostoru odsunutého nádraží + trianglu u odb. Táborská.

Navíc, ve stavebním řízení nejsou relevantní námitky co do dopravně-technologické kvality projektu.

Zdendik

Je to věc organizace, je potřeba k ní vytvořit podmínky. Je Vám známo, že na Gibraltaru vede přes přistávací dráhu silnice? K žádným kolizním situacím nedochází.

Jaaa

Akorát když RAF pořádá manévry, tak se nikam nedostanete.

Jiří Kocurek

Současnost: 2 koleje pro osobní dopravu a 2 koleje pro nákladní dopravu, segregované.
Budoucnost: 4 koleje celkem.

Zářná budoucnost bude znamenat navýšení počtu kolejí na dvojnásobek a zvýšení kapacity tím, že se nákladní vlaky a osobní vlaky vykříží. A na tramvaj (1, 2, 4, 8) to bude blíž. Jedině žářná budoucnost umožní vedení příměstkých vlaků v půlhodinovém a kratším intervalu. A kdo se dívá do jízdního řádu, ten zelený aktivista.

Pavel

Jaktože skandální? Ten úřad musí přijmout námitky bez ohledu na podavatele a nemůže je zamést pod koberec. A sám se nepotřebuje zesměšnit u soudu s irelevantní připomínkou.

Ondra

Podstatné je, jestli tam ta lvalifikační podmínka je oprávněně či nikoliv. Jestli ne, tak je to opět šméčko, které se v Česku praktikuje už roky – dám tam nesmyslné kvalifikační předpoklady a zbydou tam jen dva uchazeči, kteří se mezi sebou domluví a zakázku předraží. A dalších 5 uchazečů, kteří by dali lepší cenu, má smůlu, protože se nekvalifikují. To není moc fér.

Andrej

Toto je neuveriteľne frustrujúce. Rozhodnutia ÚOHS obvykle vedú podstatne väčším škodám než úsporam. To asi nemalo byť cieľom.

Nie je predsa možné vyhovieť bielemu koňovi, fyzickej osobe, rok po vypísaní tendra. Čo je to za absurditu?

Démon

Vy tomu někdo rozumíte? o má společného slovenský čobol se stavební firmou?

Andrej

Sú nutné také invektívy?

„Nečobolský“ Úrad to mal zamietnúť ako zjavne neopodstatnenú námietku.

Toto je obrovský, a zbytočný průser.

Cestovatel

Andrej: pane premiére – mně je to fakt jedno – je to v Brně… Když už chcete řešit tuhle oblast na pomezí Evropy a Balkánu (Historický úzus) tak raději řešte dálnici do Vídně – to je špunt.. Mnohem lépe by bylo kdybyste se zaměřili na produktivní oblasti naší malé vlasti – Ostravsko – zejména dálnici z Ostravy kolem Třince, Mostů u Jablunkova na hranice, obchvátání Opavy a přestavbu D1 v Ostravě, dále pak dostavbu základního skeletu města České Budějovice, Plzeň, Pardubice, (Chomutov) – dále dostavbu dálnic z Prahy do krajských měst D3, (D4), D6, D7, —— D0!!!!!—— a rozšíření dálnic… Číst vice »

aa2

To bude asi nějaká nepříjemná cestovatelská horečka. Rychle do karantény.

Cestovatel

V Brně se pohybuju několikrát do roka a považuju uvažované stavby za nadbytečné a absolutní vyhazování peněz. Toho kdo s tím co tu píšu nesouhlasí vyzývám ať zvedne své ctěné pozadí a jede se podívat na ranní zácpy v centru Prahy, nebo na dálnicích před Prahou, anebo do Plzně kdy všichni ze severních sídlišť a ještě severnějších rezidenčních oblastí jedou do centra a na Bory – slovy jednou silnicí (jiná totiž neexistuje) – protože na to dlouhodobě nejsou peníze jenom proto že miluje tunely… který nejsou potřeba!!!!

Jedine vlaky

Toho se opravdu nedočkáme 😂😂

Adam H

Až tam budu v pátek ráno zase zaparkovaný v koloně, tak mi může jen ukápnout slza při pomyšlení na tento článek …

Ondra

Kdo ví jak to nakonec dopadne. Stavba velkých dálničních staveb a čerpání evropských dotací na infrastrukturu je pro ANO dlouhodobý politický problém a dovedu si představit, že další eskalaci si Havlíček s Babišem a potažmo celé ANO nemůžou dovolit. Zvlášť v situaci kdy se blíží krajské volby a brněnské ANO je na tom špatně díky kauze kolem Švachuly. Třeba ŘSD podá rozklad a Babiš s Havlíčkem šéfa ÚOHS „usměrní.“

Andrej

Aj keby to dobre dopadlo, stavbu to niekoľko mesiacov zdrží. Ak je motívom nedostatok financií a chýbajúca vládna odvaha to povedať otvorene, tak to dobre nedopadne.

Myslím, že byrokratický aparát už dosiahol bodu ad absurdum. Námietka zahraničnej fyzickej osoby venujúcej sa občasnej dobrave zmietla zo stolu stavebný tender za 2 miliardy. Štát sa sám seba doslova paralyzoval a nie je schopný sa nikam pohnúť.

Mimochodom, jedná sa o tú istú stavbu, ktorú niekoľko rokov úspešne blokoval pan Dvořák z Tetčic bez akéhokoľvek vzťahu k miestu stavby a jeho okoliu. A teraz toto. To už je vyslovene kolaps verejnej správy.

Adam H

Ale tak to tady prostě funguje. Námitka, odvolání poslední den lhůty, námitka, odvolání poslední den lhůty, stížnost, odvolání poslední den lhůty, rozklad, odvolání poslední den lhůty, námitka, odvolání poslední den lhůty, … a někdo přijde s tím, že za 7 let se nic nepostavilo. A jak by mohlo, když po Bártovi a podobným expertům nebylo na ministerstvu téměř nic v přípravě a nová příprava trvá roky a roky …

M H

Problém ÚOHS je ten, že nenese následky za špatná rozhodnutí a rozhodnutí, která ve výsledku vedou jen k mnohem většímu plýtvání veřejnými penězi než kdyby se konalo bez jeho zásahu.

Účelem výběrového řízení nemá být možnost přihlásit se pro každého, ale vybrat někoho, kdo to udělá tak, jak chci, respektive kdo dodá to, co chci. Pokud přijde více jak jedna nabídka, je to přece transparentní soutěž.

S tímto trendem časem bude například v případě tendru autobusů na CNG diskriminační požadavek „pohon na CNG“…viditelně se ještě máme na co těšit.

David

To že se vám přihlásí více jak jeden účastník neimplikuje, že se jedná o transparentní soutěž. Myslím, že se tomu v oboru říká „křoví“.

Luděk

No upřímně aby na úřadě neměli zítra ráno vytlučené okna když sídlí v Brně na třídě Kpt. Jaroše
Ikdyž taková menší defenestrace by taky neškodila

Luděk

P.S. nikoho k ničemu nenabadam jen mi přijde vtipné že tento úřad sídlí v Brně.

Zralock

Ono to „inteligentům“ z tohoto úřadu dělá dobře, že tam mohou hodinu stát v koloně a ti chudáci z Žabovřesk musí dýchat stokrát více zplodin než kdyby ta doprava plynule jela.

Ne z Tetčic

Tady už je možný opravdu všechno.
DEŠTRUKPROJEKT s.r.o.
https://www.edb.cz/firma-1283874-ing-julius-lapdavsky-destrukprojekt-roznava/kontakt
provozuje akorát tak
http://www.hotelhunter.sk
Že by opět Voda z Tetčic tentokrát převlečená za … východoslováky?

xyz

I kdyby tomu tak bylo, tak pokud je námitka nesmyslná, měl ji ÚOHS smést ze stolu. Nic víc, nic míň.

xyz

Plus i vás upozorním, že DEŠTRUKPROJEKT s.r.o. nerovná se „Ing. Július Lapdavský – Deštrukprojekt“.

Ne z Tetčic

ING. JÚLIUS LAPDAVSKÝ DEŠTRUKPROJEKT
ES|IT|PL|DE|EN|SK|CZ
Zakarpatská 1901/6, Rožňava 048 01
Email: hotel.hunter@zoznam.sk
Telefon: +421 587 325 586
Web: http://www.hotelhunter.sk
IČ: 32996187DIČ: SK1020676184Okres: RožňavaStát: SlovenskoPrávní forma: podnikatel se ŽOPočet zaměstnanců: 6 – 25 zaměstnancůObrat: 10 000 tis. – 50 000 tis. Kč
Telefon:
+421 587 325 586
Email:
hotel.hunter@zoznam.sk
recepcia@hunter.sk
info@hotelhunter.sk
Web:
http://www.hotelhunter.sk

Vita

Zajímavé, firma s nulovými tržbami (https://finstat.sk/45677671) , předmětem obchodu 47190 Ostatný maloobchod v nešpecializovaných predajniach shodí takový tendr s požadavkem který dle číselníku ani nespadá do jejího předmětu podnikání

Jiří Kocurek

To vypadá jako bílý kůň.

xyz

„Zajímavé, firma s nulovými tržbami (https://finstat.sk/45677671)“
Odkazujete na neaktivní právnickou osobu (s.r.o.), zatímco námitku podala firma podnikající jako fyzická osoba (a aktivně podnikající, tzn. s nenulovým obratem), viz i zmínka v článku „Ing. Július Lapdavský Deštrukprojekt“.

Jakub

Pokud tam byl neoprávněný požadavek, je dobře, že to ÚOHS zrušil.

kolemjdoucí

co je neoprávněného na tom, že chci vidět doklad o tom, že firma může podnikat v daném oboru? Asi jsou ty naše zákony příliš složité, a pokud se nezmění, budem 100 let za opicema. Nic se tu nedá normálně postavit. Kdejakej trouba může shodit jakýkoliv projekt, byť zásadně důležitý pro rozvoj nebo komfort regionu na základě úplně nerelevantní námitky.

Pavel

Firma přece nepotřebuje oprávnění k podnikání v oboru, když si, jak je běžné, může najmout dodavatele. Při stavbě letiště nebude třeba Metrostav muset mít oprávnění k revizím radarů, když si najme zkušenou firmu.

Jiří Kocurek

Nějak mi nejde do hlavy, že by se ražba tunelu obešla bez elektrických zařízení, přinejmenším v podobě ventilace. A už vůbec nechápu, proč by se měla bez kvalifikovaného elektrikáře obejít elektrická dráha.
Kdyby požadovali tričko ACDC a umět hrát na triangl… ale heršvek tohle je stavba tramvajové trati.

BND30

Souhlas. A navíc ten požadavek nebyl na zkušenosti s létáním do kosmu…

Tomáš Gottschalk

Rafajova pomsta za Švachulu?

Zlámalík

Vtip za Husáka:
Hovorí jeden bača druhému: Vraj zdražili mäso!
A kto?
Vraj nejaký Gusto…
A kde pasie?
Nepasie!
Tak čo sa do toho serie!?

Bohužel tohle není vtip, to je někde dobře zaplacený…

Milan alias Skeptik

Jak by řekla věštkyně Jolanda: „Tady vidím velký špatný!“

Michal Fiala

Deštrukprojekt z Rožnavy, holt slušnej oddíl no.

Ondra

Kdo ví co je za tím ukrytý za kšefty.

NBumBum

No, snad se Júliovi bude dobře spát s vědomím ze tenhle odklad bude stát par lidských životu… i kdyz kdo ví, tenhle genofond už par lidi na svědomí má…

p73

A kolik?

Zdendik

Další zbytečný „úřad“, co potřebuje dokázat svou nepostradatelnost. Požadavek na odbornou způsobilost je naprosto oprávněný, a to že stavby provádí doslova fušeři, vede až k děsivým koncům. Provozovatelé pak nenápadně provádí rekonstrukce, aby to mohlo fungovat. Tento slavný úřad rušil svého času výběrové řízení ŘSD na zimní údržbu. V požadavcích byla „diskriminační podmínka“ která z toho vylučovala firmy, co na to nemají vybavení a zkušenosti.

Zdeněk

ÚHOS dokazuje sobě a jiným, jak je důležitý a nepostradatelný. Co na tom, že Brno bude mít ještě dlouho kulový, a ne okruh, který tak nutně potřebuje! Když stavbu nezdrží ekoteroristi z Dětí Země, jejich roli ochotně převezme ÚHOS.

Zdendik

A převzal i jejich taktiku – na poslední chvíli. Stavba měla být urychlena kvůli dotacím z EU. „Tak to ne, holenkové, pravil ÚHOS“

Marek

Tak to je hodně velký alibismus. :-/ Ten úřad stojí za opravdové hov..o.

Anonym

A já si naivně myslel, že by se mohlo blýskat na lepší časy a mohlo se v Brně konečně něco dít.

Alibaba

Nějak mě uniká, co tím ÚHOS myslí?
Mám za to, že součástí této stavby je i tramvajová trať a tu stavět a odzkoušet nemůže „obyčejný“ elektrikář. A i jiné elektriky tam asi bude dost, a jen nízké napětí tam nebude.

X 1

Souhlas
Jestliže pro přeložku tramvajové tratě není potřeba odborná způsobilost co se elektřiny týče, tak poté klidně může na židli ředitele ÚHOS sedět kdejaký nevzdělanec. Například Debil.

Kouzelnik Zababa

Ten tam bohužel sedí. 😉

PvvS

I kdyby se jednalo i jen o docašné přeložky, nebo stavební rozvaděče.. 50tka musí být.

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO