Antimonopolní úřad zamítl stížnost Stadleru v obří zakázce na automatizaci pražského metra
Stanice Olbrachtova. Pramen: IPR Praha

Napadené zadávací podmínky podle ÚOHS nezaručovaly nikomu konkurenční výhodu.
Napadené zadávací podmínky podle ÚOHS nezaručovaly nikomu konkurenční výhodu.
Tak jedno rogodnuti dopadlo, ted zbyva uz jen finalizace vyberka decka. Začínám být lehce optimistický že modrá trasa nakonec bude.
jednou určitě bude.
vim ze automatizace metra je daleko bezpecnejsi v nekolika ohledech ale pro me to uz nebude ikonicke metro ktere ridi clovek a nikde zadne oteviraci brany, miluju ten vzduch jak se vali pred rychle jedoucim metrem a ted to bude uz jen jezdici krabice ktera vas nekam preveze
Od té doby, co v metru nejsou průvodčí, tak už to pro mne není metro. Jenom krabice, která vás někam preveze.
v metru nikdy zadny pruvodci nebyli 😉 myslite zrejme vypravciho z peronu ?
( bejvaval zalezlej v kukani na nastupusti!)
Asi jako výtah: krabice, co vás někam odveze 🤷♂️
Myslím, že stěny nejspíš nebudou až ke stropu, takže vítr bude. Bylo by těžké udělat skleněnou stěnu, která by takové nápory větru ustála a udržela
Má pražské metro větší větry než ostatní typické systémy?
Modernizovat vlaky 81-71M? Tím je myšleno konkrétně co?
Ta zvláštně formulovaná věta se opakuje ve většině článků ohledně plánovaného nákupu nových souprav do Prahy. Jestli si to z předchozích debat vybavuji správně, M1 nahradí nejstarší soupravy 81-71M a budou jezdit na lince B, na lince A dojezdí 81-71M.
Ano, to je správná odpověď.
Čekal bych, že to přechodné velké množství 81-71M využijí k nějakým úpravám nejzachovalejších kusů jako např. anti-graffiti polepy interiéru apod.
Jeden z úřadů, který zjevně nefunguje správně již několik let…
Přesněji řečeno od doby, co je tam Zemanův Mlsna.
Super. Znamená to, že se už může zakázka podepsat nebo tomu ještě něco brání?
Už chybí jen rozklad, správní žaloba, kasační stížnost, ev. ústavní stížnost :))
Nojo, Praha není Glasgow, sem si konkurenci pouštět nenecháme. V Glasgow jim reference Stadleru pro jejich metro stačily.
pokud vím, tak v Glasgow nebyl požadavek na referenci míti v provozu soupravy v automatickém provozu bez provozního personálu na palubě. Navíc Stadler to nikdy ani sám nikam nedodal – do pražského vyběrka se hlásil sám, ale v Glasgow je systém od Hitachi a nemá se Stadlerem nic společného krom toho že je instalován do jeho souprav.
tudíž za mě, pokud by se v Praze hlásil Stadler v konsorciu s Hitachi jako v Glasgow, tak by možná ÚOHS rozhodl jinak. Ale Stadler se hlásí sám za sebe. a jen tak naokraj mi ukažte kam všude Stadler dodal soupravy metra (Berlín, Minsk, Atlanta a Lisabon. a ještě Merseyrail v Liverpoolu, což ale není úplně metro) a jinak nikdy nikam nic víc nedodal. Reference tudíž nulové, automatické soupravy opravdu nikam nedodal a zcela chápu DPP že u něčeho, v čem nesedí člověk a musí to být na milion procent spolehlivé, nechce jako dodavatele bez zkušeností. A navíc soupravy pro… Číst vice »
Ještě je v konsorciu se Siemensem v Kaohsiungu na Taiwanu. Ale tam dodává také jenom vozy.
Vloni na podzim vyhrál zakázku v Atlantě se svým vlastním CBTC a na zubačku někde ve Švýcarsku.
Pak bych tedy ve svém původním postu zaměnil Glasgow za Atlantu. Proč Atlantě reference stačí zatímco Praze ne?
Až bude v Atlantě za osm let dodávka systému hotová a vše bude zprovozněno, pak si to jako referenci do dalších soutěží napsat může.
Americký provozovatel má se Stadlerem nějakou historickou zkušenost, tak si vybrali jejich nový systém. Každý provozovatel si může nastavit podmínky jaké chce. DPP se rozhodlo jít cestou vyzkoušených systémů a vyvarovat se koupi zajíce v pytli.
Jaktože je potom ten Glasgow klasifikován jako GoA4 a Praha požadovala pouze (nebo aspoň?) GoA3?
Abychom si tu nepletli to na co požadovali reference s tím co se má stavět (není totožné).
Principiálně, poukazuju na to že minimálně NĚKDO někde musel být ten první který stavěl bez referencí, jinak by vůbec první projekt nevznikl…
Říkáte „reference nulové“ a přitom sám zmiňujeme 5 provozů, v kolika provozech jezdí vozy od Škody? Do Atlanty navíc dle komentářů níže bude dodávat i vlastní systém řízení, tedy Atlantě reference Stadleru stačily. DPP nechce dodavatele bez zkušeností, ale vždycky se najde důvod proč ty zkušenosti jsou nastaveny tak aby se zvládla přihlásit Škoda.
Ve Varšavě.
On je trochu problém v tom, že Stadler od vypsání soutěže si stěžuje na přísné podmínky (na jeho podnět se i snížily), ale oficiálně žádnou nabídku nepodal. Takže se vlastně můžeme jenom dohadovat s čím (a případně s jakým subdodavatelem) chtěl do toho jít. Ani se mi nepodařilo nikde dohledat znění toho podnětu na ÚHOS.
Atlantě musel stačit systém na papíru a dobré slovo Stadleru. Reference na systém vznikají, až když je někde v provozu.
Pro Škodu je to velice prestižní zakázka, takže se celkem nepřekvapivě snažila do tendru dostat.
V Glasgow stále ještě nejezdí metro v režimu Go4 s cestujícími. V Glasgow dodalo kvalifikaci Go3 Hitachi, které podávalo nabídku ve sdružení se Stadlerem. Zde tuto možnost Stadler nevyužil.
To je ale verze Stadleru, kterou se snaží naklonit si veřejnost na svou stranu. A držel se jí i pan ředitel Majer v nedávném rozhovoru.
Pravda je ovšem taková, že do Glasgow Stadler dodával jenom vozy a řídící systém CBTC dodávala firma Hitachi, se kterým je Stadler pro Glasgow v konsorciu. To už ale Stadler opomenul dodat. Požadovanou referenci na řídící systém Stadler z Glasgow tedy nemá.
V podcastu na přímou otázku pana Kubaly na řídící systém CBTC pan ředitel Majer utekl z otázky a zopakoval jejich mantru, že DPP jim neuznává referenci s vozy GOA4, protože požaduje „jenom“ GOA3.
Takže jestli to chápu dobře, tak podle vás by se museli takových projektú účastnit jen v konsorciu, kde by jim na to jinej účastník dodal referenci, ale zároveň by tím sami tu referenci pro další projekty nemohli získat, protože vždycky můžete říct, že v tom konsorciu příslušnou část dělal někdo jinej. Takže aby tu referenci získali, museli by to někde dodat sami, což ale nemůžou, protože na to nemaj referenci.
Není to trochu Hlava 22?
DPP by měl víc investovat do přípravy procurementu, a vypsat to výběrko jako dvě dodávky. Podle mne na to nemá kvalitní lidí, aby ten zakázkám rozuměli.
Když by to DPP rozdělil, tak by taky mohl dopadnout jako v Budapešti. Kde nakonec skončili bez stěn (Siemens odmítl garantovat přesnost zastavení cizích vlaků) a se systémem, který není ze 100% GOA4 (personál na nástupištích, časté výpadky komunikace mezi systémem Siemens a vlaky Alstom).
Takhle je problém s kompatibilitou a funkčností všech částí na straně dodavatele.
DPP hledá na svém webu projektového manažera pro investice v metru, můžete se přihlásit 🙂
Podle mě ne, podle podmínek vypsaných DPP 🙂 Ano, Stadler se v současné době nemůže ucházet o tuto zakázku sám, ale musel by se přihlásit s někým, kdo ten řídící systém dodá. Stejně jako postupoval Siemens se Škodou, kteří se do soutěže přihlásily jako konsorcium. Při dodávkách od konsorcií je naprosto jasně dáno, co která firma dodává a jaký je to konkrétní výrobek / systém a z toho pak vznikají reference. To opravdu nefunguje tak, že někdo může něco tvrdit podle toho, jak se mu to hodí. DPP má několik negativních zkušeností s výběrem vozů nebo systémů, které existovaly jenom… Číst vice »
Transparency intrnational když bude fungovat tak nejlíp jak dokáže tak maximálně ověří že nikdo nedostal úplatek za to co se napsalo do podmínek výběrka… nijak nezaručí že jsou to rozumné podmínky. TI není odborná organizace…
Nesouhlasím, pro nastavení výběrového řízení ve smyslu zda chci vyzkoušený systém nebo budu riskovat zakoupení zajíce v pytli je TI dostatečně fundovaný partner, na to není potřeba žádné extra technické znalosti. A rozdíl mezi jednotlivými stupni automatizace (GOA) je poměrně jednoduchý a přehledný.
Jak TI psala ve své zprávě, od začátku byla u nastavování parametrů a tvorbě zadavací dokumentace. Takže z jejího pohledu nejsou stanovené podmínky nijak diskriminační a nejsou v rozporu s běžnou praxí u obdobných projektů ve světě.
Kdo ví kdo to vyhraje👍🏻 vyhraje sdružení kde bude Škoda a AŽD👎🏻
Takové sdružení není. Škodovka jde do tenderu se Siemensem, který zajistí ziskovější automatizaci a Škodovka dodá vozy postavené na základech metra pro Varšavu
Tak takové sdružení se zdejším frustrátům líbit nebude.
Já myslím, že v Siemensu sledují pokus AŽD o nástupištní stěnu na Zličíně. A divil bych se, kdyby si je v případě získání zakázky vybrali jako subdodavatele.
Si myslím, že jim bude vysvětleno, že si mají AŽD jako subdodavatele právě vzít (tak jak spolu dodávají ETCS)
Kde spolu Siemens spolu s AŽD dodává ETCS? Mimo toho když to zaštítí ČD telematika a jen dá dohromady spoustu dodavatelů a sama jen shrábne peníze za výsledek bez toho aniž by sami něco udělali?
V oboru jsem celkem dost, ale o dodávce kde spolu jsou Siemens a AŽD teda nevím.
Díky.