Antimonopolní úřad zamítl stížnost Ryanairu na letištní poplatky v Praze

Boeing 737-800 Ryanairu v Praze. Foto: Letiště PrahaBoeing 737-800 Ryanairu v Praze. Foto: Letiště Praha

Nízkonákladový dopravce si stěžoval na údajně „excesivní“ navýšení poplatků.

Letecká společnost Ryanair neuspěla u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) se stížností na možné diskriminační nastavení letištního ceníku pražského letiště. ÚOHS svým prvostupňovým rozhodnutím žádost dopravce o přezkoumání ceníku zamítl.

Podle závěrů ÚOHS není letištní ceník v rozporu se zákonem o civilním letectví. Rozhodnutí není dosud pravomocné, byl proti němu podán rozklad. Uvedl to mluvčí ÚOHS Martin Švanda. Reakci Ryanairu redakce Zdopravy.cz zjišťuje.

„Společnost Ryanair si stěžovala na údajně excesivní navýšení poplatků v ceníku, který má být platný pro období od 30. 3. 2025 do 28. 3. 2026. Konkrétně dopravce upozorňoval na údajné podhodnocení předpokládaného počtu odbavených cestujících a s tím související způsob výpočtu nákladů, na zavedení poplatků za emise oxidů dusíku a na zvýšení poplatků za použití odbavovací přepážky a slevy za použití samoobslužného odbavení zavazadel, které podle něj diskriminují nízkonákladové aerolinie,“ upřesnil Švanda.

Dodal, že k prvním dvěma okruhům námitek úřad uvedl, že nemá pravomoc posuzovat konkrétní způsob stanovení ceny, je zmocněn posuzovat pouze to, zda dané ceny za užití letiště nediskriminují jednotlivé uživatele.

„K otázce zvýšení poplatků za odbavovací přepážky a bonusu za samoobslužné odbavení úřad uvedl, že zvýšení celkové efektivity procesu odbavení, kterým provozovatel ve odůvodňuje zavedení slevy, je legitimní ekonomickou úvahou provozovatele. Skutečnost, že některý z dopravců nemůže využívat nabízených služeb provozovatele kvůli svým technickým možnostem, není argumentem, na jehož základě by bylo možno tvrdit, že služby jsou poskytovány diskriminačně. Úřad tedy konstatoval, že ze strany provozovatele se nejedná o přímou či nepřímou diskriminaci žadatele, jakéhokoli dopravce či skupiny dopravců,“ uzavřel Švanda.

Ryanair si na cenovou politiku pražského letiště stěžuje dlouhodobě. Obchodní ředitel aerolinky Jason McGuiness pro deník Zdopravy.cz loni na podzim vyjádřil názor, že pražské letiště není konkurenceschopné.

Své přesvědčení navíc dopravce evidentně nenechává bez reakce. Zatímco Praze přidá co do novinek pouze jediné spojení, a to do Terstu, na jiných základnách dále expanduje. Z Bratislavy například otevře pět nových tras a přidá bázované letadlo.

Pro srovnání, nabídka Ryanairu z Vídně čítá 80 destinací, obslouží je 18 bázovaných letadel. Praha je co do počtu linek Ryanairu přibližně na polovině.

Tagy FR letiště praha prg Ryanair ÚOHS Úřad pro ochranu hospodářské soutěže
25 komentářů