Antimonopolní úřad opět zrušil výběr stavitele metra D. Vyhověl námitkám Strabagu

Bednění pro budování hydroizolačního souvrství stanice metra D Pankrác. Foto: Zdopravy.cz / Jan NevyhoštěnýBednění pro budování hydroizolačního souvrství stanice metra D Pankrác. Foto: Zdopravy.cz / Jan Nevyhoštěný

Rozhodnutí se týká nepodložených zkušeností stavbyvedoucího.

Odebírat
Upozornit na
guest
74 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
kaya

Je dobré si připomenout, odkud vítr vane: společnost Subterra, která byla založena po druhé světové válce, měla vazby na komunistický režim v Československu. Založila ji Státní správa, a během socialistického období se podílela na mnoha velkých infrastrukturních projektech. Společnost byla nástrojem pro realizaci státních plánů a projektů, které byly v souladu s politikou komunistického režimu. Po sametové revoluci v roce 1989 byla společnost transformována a privatizována.

Jiřik

Je dobré si připomenout, že jste napsal mimózní volovinu…

Michal M

A narozdíl od těch bolšánů ze Subterry vznikl Metrostav až 18.11.1989 a bylo to sdružení řemeslníků-disidentů. Jméno Metrostav je odvozeno od příjmení dvou zakladatelů firmy, Františka Mertlíka (míchačka) a Aloise Troudného (kolečko, vrátek, vrtačka „Narex“ s příklepem).

SYN

Trošku se divím že se toto neřeší dvoukolově… v prvním kole by se řešily kvalifikační předpoklady (případně jiné) uchazečů, případná odvolání proti nim, celé by se to uzavřelo bez tlaku daného existencí nějakých konkrétních čísel jednotlivých nabídek, a teprve po nabytí právní moci prvního kola by postupující podali konkrétní nabídku s číslem… pak už by nevznikl ten zničehonic tlak aby se nutně vyřadil nějaký uchazeč protože jeho nabídka byla nečekaně lepší??

Jako třeba že by to bylo moc pomalé? Hm, a takhle je to rychlé??

MrMarkus

Tohle by chtělo komentář od odborníka na právo. Já dostal dole vynadáno, že jsem viděl málo akvitity od ÚOHS během těch 428 dní. Má naivní představa byla, že tyto úřady mají nějaké lhůty pro vydání rozhodnutí podobně, jako na ně běžně narážíme v běžných občanských řízeních, tam procesní lhůty nastaveny jsou. Dokonce si umím představit, že takhle velké výběrové řízení bude dopředu s antimonopolním úřadem konzultováno, aby se této situaci předešlo. Nápad se dvěma koly mi přijde také dobrý, ale kdo jsem já.

Jiný Petr

Nejsem právník, ale z práci jsme to dvoukolově jednou udělali. Nejprve vyhlásíte kolo, kde uchazeče testujete jen z hlediska kvalifikace a pak ty kvalifikované požádáte o nabídku s cenou. (bylo nám doporučeno – a taky jsem to tak udělali – že hned v tom první kole napíšete, že pak oslovíte tři/pět nejlepších nebo všechny s žádostí o podání cenové nabídky). je to ale pracné, zdlouhavé (dvě kola), stresující, ale bezpečnější – samozřejmě to má smysl dělat jen u mimořádností, nebo když prostě nevíte do „čeho lezete“ a co z toho může vypadnout

čili dá se to udělat dvoukolově.

old

>jsem viděl málo akvitity od ÚOHS během těch 428 dní
Evidentně vám to stále nedochází. Během těch dní UHOS zrušil rozhodnutí o výběru zhotovitele (možná i dvokolově), zadavatel provedl nové hodnocení, znovu rozhodl o výběru zhotovitele, odmítl námitky podané proti jeho rozhodnutí. A UHOS znovu rozhodl o zrušení rozhodnutí o výběru zhotovitele. Vám to přijde málo, ale chcete přidat další kolo. Takže teď bychom na tom byli stejně, jen by firmy nepodaly nabídky s cenou…

MrMarkus

Máme jiné pohledy, to se stává. DPP sám věc přešetřil, původní výběr zhotovitele zrušil a dospěl počátkem srpna k novému výběru zhotovitele. Mezitím ÚOHS řešil s Kloknerovým ústavem znalecký posudek, původně 6 měsíců se protáhlo na 9 měsíců. Stále mi ty doby přijdou příšerně dlouhé a nevidím ani důvod, proč by to mělo nějak zásadně oddálit ten srpnový výběh zhotovitele, samozřejmě jsem papíry neviděl ani bych to neuměl posoudit, jen laicky očekávám, že naprostá většina toho dokumentu byla shodná s původním výběrem a doufám tedy, že to co se lišilo si právníci pracující pro DPP pořádně promysleli.

Jiří Schenk

Člověk nechce být demagog, ale Praha je černá díra a vřed naší republiky. Když se to sesumíruje, neumí dokončit okruh kolem města, už měl být dvacet let hotov. Skandály za posledních 10 let v DPHMP – škoda mluvit, malá domů radních magistrátu svým milenkám. Nedovedu si přestavit stav metra, kdyby tu základní kostru tří linek nepostavil starý režim před rokem 1989, Dnes bychom od sametu takovým tempem měli snad jednu linku hotovou.

Franta Chcípák

„Dnes bychom od sametu takovým tempem měli snad jednu linku hotovou.“
Ale zato by byla světovým unikátem v klikatosti a nesmyslnosti trasování.

North

Žen kruh kolem města ale nestaví Praha, to je záležitost ŘSD. Pokud tedy nemyslíte vnitřní Městský okruh.

Tomáš H.

Což o to pane Jiří, co se stavu magistrátu týče, máte pravdu. Ale co pak s námi? Do polí, do továren, nebo rovnou vybombardovat?

Michal M

Do Vltavy naházet, tu chásku zpychlou.
Pan Jiří osobně přijede přiložit ruku k dílu, s házením do Vltavy začíná v 5:27 v Braníku, kam o chvíli dříve přijede osobním vlakem.

Jiří Schenk

Pane Tomáši, ne tak přísně, nikoho nebombardovat. Ale já jsem kdysi v dost velké firmě dělal výběrová řízení a soutěže, kdybych to několikrát tak zpackal, tak mám asi padáka, nebo postih na platě. Přečtěte si dnes na Seznam-novinky, manažeři DP Praha, Witowski i ti náměstci obžalování v Dozimetru dostanou zlaté padáky, absurdistán, takhle se nikam nepohneme.

Petr

Sice máte pravdu, ale podívejte se, kdo tady ty svinstva páchá. Samej mimopražskej dobytek. Nechci říct přímo na plnou hubu, aby mě někdo neobvinil, že je nemám rád.

SYN

No je to celkem logické že když je Praha velké město, nebude asi mít malé aféry…

MartinS.

Já bych to zase tak zle neviděl. Jasně, jde to pomalu. Ale postavila se Blanka, zrekonstruoval Barrandovský most, rozšířilo se metro, rozšiřuje se tramvajová síť, staví se Dvorecký most, staví se trolejbusové tratě, jezdíme celkem moderními vozidly, městská doprava má vcelku přijatelné intervaly… a to všechno stojí desítky miliard ročně. On ten rozpočet není nekonečný. Neříkám, že Praha nemá peníze, ale všechny velké infrastrukturní stavby zatěžují rozpočet města na mnoho let. Nehledě na to, že ceny stavebních prací šplhají do výšin. Není to ideál, ale nazývat Prahu vředem republiky není zrovna vhodný příměr.

MrMarkus

Ještě bych dodal rekonstrukce/modernizace stanic metra, to jsou v součtu obrovské výdaje. Jiřího z Poděbrad 1,3 miliardy, Florenc také 1,3 nebo na Andělu se prostavělo asi půl milardy. Pro cestující jsou to pak velmi viditelné změny k lepšímu.

Pat

Zase se od sametu muselo rekonstruovat všechno co si bolsevik umanul a pak se o to nestaral. To se pak taky těžko staví nové věci.

David

No třeba Mnichov stavbu okruhu uplně odpískal, a třeba okolo Lyonu, Záhřebu, Budapešti, Bratislavy, Varšavy, Vídně, a mnoha dalších velkých měst se také nedá kroužit a že by to byl kvůli tomu vřed dané země bych netrvrdil.

David

Kolik km metra že se postavilo po roce 1989?
Strašnická – Depo Hostivař
Nádraží Holešovice – Letňany
Nové Butovice – Zličín
Dejvická – Nemocnice Motol
Florenc – Černý Most
Dejme tomu že Florenc-Českomoravská a Strašnická-Skalka bychom ještě mohli zařadit do té předrevoluční doby, i tak však je ten počet kilometrů metra po revoluci nezanedbatelný a věřte že kdyby tu žádné metro nebylo, tak by se touto dobou jezdilo.

Michal M

Strašnická-„Depo Hostivař“ snad existovalo i za totáče, jen to byla spojka do depa.

Kuba - Dopravní videa.cz

Skalka se finišovala v 90. (stavba samozřejmě zahájena už před revolucí), Depo Hostivař je pak až z roku 2006.
Spojka bez stanic existovala už před revolucí.

Jiří Linha

Opravdu musí být české stavebnictví jen jedna velká šaškárna?

MichalS

Tak děkujeme mafii z limuzín, že metro v dohledné době nebude.

David

Velká zakázka, velký zájem dodavatelů, velký zájem „lobistů“ a k tomu velký šelendrián u DPP.
Pokud vyloučíte velkou firmu s obratem skoro 7 mld EUR ze soutěže pro příliš nízkou nabídkovou cenu, tak musíte mít všechno tip-top protože je naprosto jasný že se to té firmě nebude líbit a i veřejnost budete jen těžko přesvědčovat o tom, že to má být dražší a má to vyhrát Metrostav (Subterra).

Petr

A navíc prý nemají zkušenosti

MrMarkus

ÚOHS zakázal DPP uzavřít smlouvu dne 28. 11. 2023. Nemohu přijít na žádné rozumné odůvodnění, proč ÚOHS trvalo rozhodnutí o tomto 428 dní.

old

Je zajímavé, že DP v té době zrušil výběr zhotovitele dle rozhodnutí UHOS, provést nové hodnocení, vyhlásit nového zhotovitele, odmítnout námitky neúspěšných uchazečů… Ale vy nemáte žádné rozumné zdůvodnění…

old

Plus UHOS ještě vydal rozhodnutí o zrušení výběru zhotovitele.

ČD4ever

Přesně. Podle příspěvku MrMarkuse a palců nahoru/dolů u něj zde většina čtenářů a klikačů bohužel nevnímá co vlastně čte. Během 428 dni mělo VŘ určitý vývoj a ÚOHS vydal několik rozhodnutí. Vše pak dospělo sem.

leos

Nekonečný příběh

Registrovaný uživatel

Opět ostuda chyb v zákonech. Napadneš něco a zdržíš = nesmíš se dva roky účastnit žádné zakázky ani ty ani tvé firmy. Kdy se tato spravedlnost konečně zavede a budou trestáni a průtahy?

Air Traveller

co je na tom, co navrhujete, “spravedliveho”?

odpovim vam – nic. jen je to navrat k diktature.

SYN

Je to jeho předstaba jak „špatné“ řešení nahradit „lepším“. Tak ano, co do rychlosti vyřizování by to asi mírně pomoho (teda, poté co se nějak vypořádá se zakládáním „dceřinek“ a dokládáním odborné způsobilosti přes zabanovanou „matku“ případně ostatní členy konsorcia ve stylu Metrostavu) ale kdeco jiného (třeba cenu) by to naopak zhoršilo…

Juraj

No a co když je ten podnět oprávněný?
Nebo i kdyby ne, v právním státě přeci existují nástroje k přezkoumání rozhodnutí, u nichž může být důvodné podezření z nekalého jednání.

Chápu, že někdo se zhlédne v čínské cestě, ale sám by nejspíš v té Číně nechtěl žít.

Lukáš

Ale jak vyresit, aby se namitky nepodavaly jen tak ze srandy? Chcete u domu pokacet strom ohrozujci okoli, date zadost na MC a urcite Arnika nebo jini pi*usove podaji blanketni namitku aby proces zdrzeli.

Pat

Co třeba to udělat tak, aby ty námitky byly úředníky zpracovávány včas a rychle?

MartinS.

Jenže rychlost vypořádání námitek a odvolání by ve složitějších případech mohla vést k tomu, že by je uchazeči považovali za nedostatečně vypořádané a odvolávali by se kvůli tomu. Přece jen stavební firmy a jejich právníci se ve své oblasti vyznají lépe než úředníci a najít tam drobné chybičky a nejasnosti jim nedělá problém.

123

Ve fungujícím právním státě s odborně zdatnou veřejnou správou by vámi uvedené riziko bylo minimální a k situacím, které jsou u náš zcela běžné by docházelo zcela výjimečně (úplně na sichr není samozřejmě nikdy nic).

Problém není ani tak ve formálním nastavení celého procesu, jako v tom, jak je konkrétními subjekty realizován. A pokud ty budou fungovat na pikaču, tak vás jakékoli změny „na papíře“ nespasí.

Lukáš

U meho prikladu stromu byly zpracovany vcas. Co ale nadelate, kdyz jsou organizace, kterych podstatou existence je skodit.

Jan K.

To bude dřív hotov ten první úsek metra D než se konečně dohodnou kdo bude stavět další úsek. Už by taky mohli vypsat soutěž na ten poslední úsek, aby to vůbec stihli dostavět. A taky je otázka kdy to začnou stavět na to Náměstí Míru. To zatím asi vypadá, že to bude v nedohlednu. Tam by potom do budoucna měla být nějaká návaznost na projekt, kde bude to metro pokračovat někam dál (jak plánují směr náměstí republiky).

q89

abyste nežil v omylu, tohle není soutěž na druhý úsek (I.D2) ale na druhou polovinu prvního úseku (I.D1b). Úsek na Mírák (I.D3) se ještě ani neprojektuje pro stavební povolení.

Petr

Praha má v současnosti hodně peněz na účtě na investice a skoro žádné dluhy. Posledních 10 let se skoro nic nestavělo. Předtím Praha platila najednou městský okruh (Blanku) i metro, které se stavěly ve stejný čas. Už by měli začít něco stavět.

Lukáš Novák

Ono se těžko mohl něco stavět, když nic nebylo připraveno.

PavelX

Za těch cca 7 let, co tam působí plus mínus obdobně laděné osazenstvo, lze připravit lecos. To by se ale muselo chtít. A tak se raději leje barva na silnici, staví lego na přechodech, rozmísťují odporné zelinkavé balisety, mění orient. značení v metru, mění orientační značení na povrchu, vyměňují přístřešky zastávek… Protože to všechno byl zásadní problém, který dopravě v Praze dramaticky pomůže.

Juraj

To je ale zásadní omyl, nahlížet na uplynulých 7 let jako na jeden celek.

Měli jsme tu čtyři roky, kdy se rozběhla projektová příprava i realizace celé řady projektů – mj. metro I.D1, Dvorecký most, asi tucet tramvajových tratí a velké opravy.

No a pak přišly tři roky, kdy se neděje skoro nic a staví se jen to, co připravilo předchozí vedení. Jo a pár projektů se úplně vyškrtlo.

MartinS.

To, že v účtu na investice jsou peníze, je důležité pro financování staveb. Na to je pořeba cashflow. Jenže ta investice na mnoho let zatíží rozpočty účetními odpisy a s tím je problém, protože to jsou prostě náklady.

Adam Ř

Mě se zdá docela rozumné, že nejedou moc megaakce (MO, radiály), ale místo toho hromady malých a přitom velmi užitečných staveb (Dvorecky most, hromady TT, rekonstrukce ulic,…)

Michal82

A co zkusit soutežit druhou stranu linky, tedy směr Mírák?

q89

nemůžete soutěžit, když nemáte projekt…

Andrej

Dobře, co tak to nechat projektovat?

q89

vy jste hlava…

Lukáš Kníže

No mně to přijde jako docela logický, byť uznávám zoufalý, krok. Známe, jak dlouho se může řešit zrušené výběrové řízení. A to ještě mohou přijít lapálie během realizace.
Úsek Pankrác – Olbrachtova je samotný k ničemu, ale Mírák-Synkáč-Pankrác-Olbrachtova(úvrať) by už použitelné bylo.

jaroslav.dohnalik

Celá Subtera je výsměch všem….

Pako

Podívejme se tedy jaké už tu byly tzv. „reálné“ termíny?
1990: linka bude v provozu do roku 2003
2006: zahájení 2010, do Nových Dvorů 2014, do Písnice 2016
2013: zahájení určitě už 2018 a první úsek v provozu 2022
2020: zahájení 2021 a první úsek v provozu 2028
2022: zahájena stavba, druhý úsek měl začít 2023
2024: zahájení provozu NM-Písnice 2031
2025: ???
——
2050: ÚOHS stále řeší sporný 1 km kdesi uprostřed Krče, stavba byla definitivně zastavena a zakonzervována

Michal82

2040 a budeme rádi.

Juraj

Nezapomínejme na cca dvouleté období, kdy se déčko překreslilo jen do podoby odbočky z linky C.

centurion.ocean.0x

Asi nabídli málo, no.

Jirka

Asi bych se už nastal a řekl, ať teda antimonopolní úřad vysoutěží zhotovitele sám. A jen předá vítěze.. To není soutěž, aby ji neřešil antimonopolní úřad.

123

Tak jedna věc je nějaké VŘ řešit , a druhá je zjistit/konstatovat, že k nějakému pochybení došlo.

Žalobu na vás může podat taky kde kde a kvůli kde čemu. Proto taky samotná žaloba neznamená vůbec nic … tedy alespoň z pohledu alespoň trochu gramotných jedinců. Když té žalobě ale soud vyhoví, tak je to rázem hodně jiný příběh.

SYN

A fakt si jako myslíte že zadavatel DPHMP bude souhlasit s tím že se zřekne rozhodování o vítězné nabídce a nechá to rozhodnout „cizince“ z ÚOHS? To tedy hrubě pochybuju… a skoro ani nezáleží jestli je to upřímné nebo „cinknuté“, v obou případech vidím důvody přoč nechtějí pustit rozhodování ze svých rukou do rukou právníků… přecejen existuje i jakési praktické hledisko…

Horizon

A hlavne UOHS (česká obdoba slovenského Úradu pre verejné obstarávanie) má úlohu kontrolovať.
Logicky UOHS nemôže prijímať rozhodnutia, aby ich potom po sebe aj kontroloval…
Avšak v rozhodnutiach môže naznačiť, ako by mal Obstarávateľ (v tomto prípade DPHMP) postupovať – vylúčiť z VO, atď.

jva

Stihneme aspoň 1. etapu déčka zprovoznit za světla, než vyhasne Slunce?

Jiný Petr

No nevsadil bych si na to 🙂

Někdo

Stihneme aspoň 1. etapu déčka zprovoznit za světla,to už jsem si myslel že dneska za světla (čas 15:20)😄.Jinak doufám že jo .

Tomáš Záruba

V tunelu je to jedno. 🙂

Vesper

DPP by měl vyhlásit, že v této záležisti rozhodnutí ÚOHS nebude respektovat a smlouvu i tak uzavře. A pokutu že klidně zaplatí, protože to ekonomicky vyjde výrazně lépe než další odklad.

123

Pokud by tu smlouvu podle vašeho skvělého nápadu někdo podepsal, tak by ta pokuta šla za ním.
A nejen ta.
Takže super nápad.

Horizon

A okrem toho predpokladám, že UOHS by mal možnosť takúto Zmluvu zrušiť. A keď by takú právomoc UOHS nemal, tak hociktorý uchádzač by sa obrátil na súdy a trvalo by to ešte dlhšie…

Luky

Lepší firma Metrostav

panda

A teď, v jakém stavu přípravy je vypsání zakázek na další úseky do Písnice a Pankrác – Mírák? Když to vidím, už by se s tím mělo začít.

Lukáš Kníže

Na Mírák rozhodně ano. Do Písnice by to bylo taky fajn… ale byla by studa, kdyby byl tento úsek postavený dříve, než Pankrác – Nové Dvory.

Matěj

Achjo, never ending story… Proč nemůže někdy něco proběhnout hladce?