Amsterdam zakáže do roku 2030 ve městě auta se spalovacími motory, ještě dříve lodě
Radnice v hlavním nizozemském městě se odhodlala k velmi razantnímu kroku, který má zlepšit ovzduší ve městě. Od roku 2030
Radnice v hlavním nizozemském městě se odhodlala k velmi razantnímu kroku, který má zlepšit ovzduší ve městě. Od roku 2030 nemají v Amsterdamu jezdit žádné dopravní prostředky se spalovacími motory. Ani lodě.
Náměstkyně amsterdamského primátora pro dopravu Sharon Dijksma oznámila na stránkách radnice svůj plán vytvořit z Amsterdamu „světového lídra v dopravě bez emisí. Podle ní emise z dopravy snižují průměrné délku života v hlavním městě nejméně o rok. „Po kouření, špatném jídle a malém pohybu je špinavý vzduch čtvrtým největším zdravotním rizikem obyvatel Amsterdamu,“ uvedla.
Nizozemsko je známé širokým využitím kol k dopravě. Podle stránek I amsterdam jich je v hlavním městě téměř 900 tisíc, čtyřikrát více než aut. Padesát osm procent obyvatel starších dvanácti let na kole jezdí každý den.
Plán už narazil na značný odpor, podle nizozemského sdružení automobilového průmyslu je naprosto bizarní, především kvůli vysokým cenám elektromobilů. „Povede to jen ke zvýšení rozdílu mezi bohatými a chudými,“ řekl Floris Liebrand, mluvčí nizozemského svazu automobilového průmyslu.
Mluvčí radnice později po zveřejnění plánu slova náměstkyně mírnil. „Je důležité zdůraznit, že jde o naše ambice,“ uvedl mluvčí Marten Grupstra. K oznámení plánu došlo jen dva týdny poté, co nizozemská vláda umožnila radnicím stanovit bezemisní zóny a zakázka vjezd autům jezdícím na naftu.
Už od příštího roku radnice zakáže vjezd dieselových vozidel starších patnácti let do města, hranicí bude okruh dálnice A10. Od roku 2022 budou po městě jezdit pouze autobusy s emisní normou Euro 6, od roku 2025 má město zakázat kompletně motocykly se spalovacím motorem a zákaz budou mít také lodě se spalovacím motorem.
Radnice slibuje, že chystá dotační programy a daňové úlevy, které umožní obyvatelům například nákup elektromobilů. Nejde přitom jen o nákupy vozidel, ale i infrastruktury. Ke třem tisícům stávajícím nabíjecích stanic má do roku 2025 vyrůst 23 tisíc dalších.