Američtí vyšetřovatelé leteckých nehod požadují delší záznamy z černých skříněk, dvě hodiny nestačí
Národní rada pro bezpečnost dopravy v USA vyzvala k prodloužení zvukových nahrávek na 25 hodin, na obzoru je zatím úprava jen u nově vyrobených letadel.
Nedávný incident Boeingu 737 MAX 9 letecké společnosti Alaska Airlines opět ukázal na potřebu delších hlasových záznamů z černých skříněk. Kritiku současných standardů ve Spojených státech oživil tým Národní rady pro bezpečnost dopravy (NTSB), který událost vyšetřuje.
Zvuková data z černých skříněk byla podle vyšetřovatelů nenávratně smazána ještě před tím, než se k nim mohli odborníci dostat. Aktuální požadavek amerického Federálního úřadu pro letectví (FAA) totiž stanovuje minimální délku nahrávek zvuku v kokpitu jen na poslední dvě hodiny, po kterých se nejstarší část automaticky přepíše.
Šéfka NTSB Jennifer Homendy na jedné z tiskových konferencí k průběhu vyšetřování uvedla, že na podobnou situaci s přepsanou černou skříňkou narazili od roku 2018 v deseti případech. Čtyřikrát mělo přitom jít o incident s neoprávněným vstupem na dráhu bezprostředně ohrožující stovky cestujících.
Úprava za sto tisíc
Řešení problému už je sice na obzoru, avšak pouze u nově vyrobených letadel. U těch se FAA zavázala prodloužit standardy na 25 hodin po bezpečnostním summitu v březnu loňského roku, který byl právě kvůli podobným událostem s vniknutím na ranvej svolán.
Nové pravidlo navrhl americký regulátor dne 1. prosince. Veřejnost má nyní 60 dní na vyjádření. Předpis by byl v souladu se standardy Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO) a Agenturou Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA), platnými od roku 2021.
NTSB již FAA vyzvala, aby navrhovaný požadavek rozšířil i na již provozovaná letadla, která projdou modernizací. Úpravy by byly podle šéfky vyšetřovatelů relativně snadné a levné. Náklady na letadlo odhaduje FAA asi na 4 500 dolarů, tedy v přepočtu zhruba na sto tisíc korun.