American Airlines v Ostravě. Na Mošnově přistál první Airbus A321XLR, dorazil přímo z továrny
Airbus A321XLR American Airlines v Ostravě. Zdroj: Instagram.com

Letoun bude čekat na montáž sedadel.
Letoun bude čekat na montáž sedadel.
Bylo by fajn, kdyby něco takového umožnilo celoroční provoz alespoň do toho NewYorku.
Čtu, že jde o první A321XLR, který si American Airlines „papírově“ převzaly, a že celkem mají objednáno 50 těchto strojů, a plánují je nasazovat na transkontinentální linky po USA.
Tak tady mám něco k věci.
„Na tajném obědě v uzavřené restauraci na Floridě došlo v březnu 2011 k dohodě – American odeberou až 400 kusů řady 32x, jak ve stávajícím, tak v modernizovaném provedení.“
https://www.euro.cz/clanky/sachy-velmistru-jak-airbus-vmanevroval-boeing-do-vyroby-nekonkurenceschopneho-modelu-737-max/
Ten interier je dokonaly!
Bohužel na fotkách není economy. Na novějších Airbusech má American dost nepohodlné sedáky, je to spíš koženka než kůže a jsou dost tvrdé. Doufejme, že tady budou lepší.
Nechci být hnidopich, jen chci upřesnit formulaci „Airbus A321XLR nabízí oproti letounům řady Neo například delší dolet nebo nižší spotřebu paliva.“
A321XLR je jednou z variant A321neo, jen s vyšší kapacitou paliva a drobnými úpravami kvůli zvýšené MTOW na 101 tun. Výkonová charakteristika a spotřeba je ale v podstatě stejná, odlišný je dolet.
Stejně je to zajímavá doba… Původně kontinentální úzkotrupý twin-engine dnes na trasách přes Atlantik… 🙂
Co je na tom zajímavého, narrow body létaly přes Atlantik po desetiletí (Boeing 707, 757, atd.), pak poptávka přešla více na widebody a dnes se opět ukazuje prostor pro narrow body tak na to výrobci zareagovali.
Každý trh má svoje specifika. V Japonsku létaly B747 na krátkých meziměstských tratích t důvodu jejich přepravní kapacity.
A do dneška létá JAL mezi Tokiem a Sapporem s A350 ve velmi krátkém intervalu.
Tak základem je mít motory s odpovídajícím ETOPS. Engine Turn Or Pasenger Swim… Pak se o dvoumotoráku na takové trase dá uvažovat a upravit konstrukci s takovým potenciálem jako 320 family je vlastně hezká práce.
Nic jiného než dvoumotoráky tu trasu (až na velmi vzácné výjimky) dávno nelétá. 🙂 ETOPS není jen o motorech, celý typ musí být certifikovaný, což třeba v téhle kategorii dávno mají 737 už od generace Classic, stejně tak A320, akorát většina aerolinek ETOPS u nich neudržuje, protože ETOPS je provozně aktivní a náročná věc, ne jeden homollogační štempl a hotovo.
Velká věc LR a XLR je že už mají dolet, který se dá smysluplně použít na transoceánské linky do ne úplně pobřežních destinace bez mezipřistání. Úsporné motory nové generace a nějaká nádrž navíc to umožnily.
Díky za objasnění 👍🙂
Ty výjimky zase nejsou tak vzácné, A380, B747 a A340 létá ještě poměrně dost.