Alstom odhalil podobu nového metra pro další linku v Paříži
Nová linka umožní spojení z letiště Orly, bude plně automatická.
Společnost Alstom společně s organizátorem dopravy Île-de-France Mobilités a Société du Grand Paris (SGP) představily podobu nového automatického metra pro novou pařížskou linku 18. V provozu bude od roku 2026.
Alstom zakázku získal již v roce 2021, teď představil další posun ve vývoji poslední generace metra bez strojvedoucích. Podle výrobce interiér kombinuje kapacitu, plynulost provozu a komfort cestujících. Vlaky budou třívozové, do 47 metrů dlouhých souprav se vejde 350 lidí. Každý vůz bude mít troje široké dveře.
Do vývoje výrobce zahrnul i poznatky cestujících s omezenou mobilitou. Vozy jsou přizpůsobeny plánovanému velkému počtu cestujících z letiště Orly, čemž odpovídají i prostory pro přepravu větších zavazadel. Budou vybaveny připojením k internetu i USB konektory na dobíjení drobné elektroniky. Do výběru podoby designu zasáhla i veřejnost, Île-de-France nechal občany hlasovat v online anketě.
Nová linka 18 bude 35 kilometrů dlouhá a bude mít deset stanic. Povede po jihozápadním okraji Paříže. V plánu je v první etapě 35 kilometrů, celkem má jít o 50 kilometrů spojujících Nanterre přes Versailles s letištěm Orly. Stavět se bude ve třech etapách, první se otevře mezi stanicemi Massy-Palaiseau a CEA Saint-Aubin. Následně bude prodloužena na letiště Orly, kde bude jedna konečná, v roce 2030 pak do Versailles-Chantiers.
Alstom pro linku dodá až 37 souprav automatického metra. Linka 18 je součástí velkého projektu Grand Paris Express, v jehož rámci vzniká 200 kilometrů tratí pro provoz metra bez strojvedoucích.