Aktivistům vadí chystaná demolice nádražních budov na trati z Olomouce do Bruntálu, chystají petici
Zchátralá nádražní budova v Dětřichově nad Bystřicí. Foto: FB profil Zachraňme nádraží
Oprávněnost existence drážních staveb nesmí být posuzována jen měřítky ekonomickými, často s argumentem špatného stavu, jehož příčinou byla absence údržby, říká Národní památkový ústav.
Zda se mi, ze nekteri zamastnanci SZ mozna radeji shrabnou baksis za demolici, z prodeje asi tolik nekapne. A pravne osetrit prace/stavbu drahy u prodane budovy taky jde, jen by na SZ nesmel byt zachvat lenosti, resp. pravni lemplovstvi statni organizace.
trochu diletentský přístup SŽ, když něco nepotřebuju tak to zbourám…naprostá neúcta k hodnotám je omračující
No jestli se potvrdí,že na jaře 21 ve Mstěticích půjde k zemi zbývající St2 a výpravní budova/jak mi sdělil zdejší signalista/,to bude řevu.
Proc hned bourat?? Nejdrive bych to nabidl na odkup nekomu, kdo se pod pokutou zavaze budovu opravit a provozovat. Navic tady je jiz jeden zajemce znam, tak proc to tomu Hnuti neprodat?
nechat zchátrat stavbu a pak suše říct, že jí zbourají je trapné…
Ono s prodejem nemá SŽ zrovna nejlepší zkušenost, protože z toho pak akorát koukají problémy s novým majitelem a ten zisk z prodeje za to zřejmě nestojí viz třeba vechtr Troubsko.
může mi někdo říct, co vlastně aktivistům nevadí? nevidím nic špatného na tom, když se odstraní budova a nahradí se jinou, moderní ….
Kvůli covidovým opatřením maj chvilkaři omezené demonstrace v Praze, tak si hledají něco jiného.
jestli to byl pokus o vtip, tak se nepovedl
Zajímavé, čekal jsem, že se za odbornou veřejností vyklube šotodžihádista Tužín.
Ať přijdou s návrhem na využití. Ideálně takovým, který má šanci aleposň zaplatil provozní náklady a část z investice do opravy. Nebo ať do toho nekecají.
PS: Bagr na obrázku uboural tohle: https://mapy.cz/s/dahahodaha Nechápu, co je na tom přístavu architektonicky cenného, snad splachovací záchod? Naopak to ukazuje, že fasádu staré budovy nikdo nikdy neopravil … odhadem od začátku druhé světové.
Více líto je mi budov v bruselském stylu typu Bojkovice (zbouráno) nebo Havířov. Ty jsou architektonicky zajímavé a ambiciózní a není jich mnoho.
Však Havířov byl zachráněn.
A ve stejném stylu jsoucí, ale totálně předimenzovaná (a různými „sockami“ obývaná) žst. Ostrava-Vítkovice se nedávno stala památkou.
Bojkovice – i tak odlehlé nádraží vůči městu v situaci, kdy už cca 18 let existuje zastávka přímo u centra městečka = i to se stalo argumentem pro zmenšení původní budovy (kde i ten nynější vestibul je přístupný jen v době otevření pokladny, což nevím jak dnes, když tam jezdí Arriva, ale před 3 lety s ČD už to bylo v docela úzkém vymezení cca „pracovní dny od rána do odpoledne, sobota vůbec, neděle jen odpoledne“.
Arriva tam rozjela svou pokladnu někdy na jaro, do té doby byla budova uzavřena.
Havířov byl zachráněn díky lidem kterým to nebylo lhostejné
Škodná v podobě památkářů (a Hnutí Duha) zase úřaduje.
Očekávám nějaký komplexní návrh, který bude obsahovat vše. Od vlastnictví budov, přes financování, způsob využití, práva a povinnosti vlastníků budov (věcná břemena vůči dráze), až po bezpečnost (jak tu třeba někdo navrhuje využití pro důchodce).
Doba, kdy byl v každé stanici přednosta, výpravčí a pět výhybkářů už dávno pominula.
Ano, také očekávám konkrétní návrhy těchto lidí včetně podrobných rozborů využití a udržitelnosti nebo jen využití nějakého společenského významu za přispění státu, samosprávy. Jestli nic nemají, tak nemají kompetenci něco obecného žádat a měly by nést náklady za obstrukce.
Podobných nákladných řešení jako Ústí nad Orlicí máme několik – miliony za přestavbu, přeprojektování. Výsledkem je stafáž budova bez života a pomaleji jedoucí vlaky oklikou. A křiklouni pokračují jinde, dokud neponesou spoluzodpovědnost za následky, které vyvolávají.
No a, přátelé, co takhle škodná z řad příliš mladých ekonomů nebo developerů…. Jezdím po té trati víc, než 60 let a jako cestující, občan, svého času i otec školou povinných potomků nebo manžel s romantickou duší, jsem si říkal „To by byla pěkná turistická ubytovna“. Ano, okolo trati jsou nádherná místa a ubytovat ty, kteří „jestliže je úterý, NEMUSÍ být vBelgii“, by mohlo pomoci i k rozvoji, když né regionu, potom jistě míst samých. A což takhle školící střediska, festivaly zdraví a alternativy, výstavní prostory pro výtvarníky ( s ubytováním, aby si to třeba celou dobu výstavy mohl hlídat… Číst vice »
Vize sice máte krásné, ale byl by o to zájem? Kolik lidí využije tu ubytovnu týdně? Kolikrát do týdne potřebuje Vaše dcera takové přespání? Nebo výstavy, divadlo, atd…? Ano, když by bylo něco zajímavého v okolí, tak proč ne, ale že bych se kodrcal na zapadlé nádraží jem kvůli výstavě? No nevím, podívejte se, co objektů a pozemků (ať obytné prostory, tak komerční) nabízí Správa železnic už nyní do pronájmu, třeba i ochoz v Karviné, jako galerii. Některé objekty tam jsou už delší čas a přesto není zájem. Svého času nabízeli i Chrudim město, což je od centra kousek, přesto… Číst vice »
Promiňte,ale realita současného světa je už někde jinde,mám pocit,že jste se zásek v šedesátkách minulého století. Takže jen pár postřehů. 1, Objektů,o kterých si někdo může myslet,že by tam byla pěkná ubytovna je násobně více než chtivých jejího využívání. Už sám výraz ubytovna je dnes něčím co spíše zájemce o krátkodobé ubytování odpuzuje. 2, Zapomínáte, že každý takový objekt musí být pro daný účel zkolaudován. Opravdu jdou vámi uvažované myšlenky realizovatelné i pod kuratelou památkového a kdoví jakých jiných úřadů? 3, Kdo by to vše platil,provozoval,udržoval- dráhy? 4, Opravdu myslíte vážně,že někdo vyrazí vyfintěný pěšky nebo vlakem do divadla nebo… Číst vice »
Automatická úprava textu něco zkomolila,doufám,že je všem jasné,že nejde o doživotí,ale dožití.
Doufám, že jste falešný, ale i tak. Jako filozofovi by se vám vymýšlení nesmyslů z ničeho, pro obhajobu vlastní existence, dalo odpustit. Pokud jste pravý, tak je opravdu tragédie českého školství, že máte tolik titulů. Tohle totiž nemůže být naivita, to musí být čistá zloba.
On by si tu „turistickou ubytovnu“ mohl taky vyhlédnout nějaký doveda,jenž by do ní mohl chtít třeba nastěhovat obyvatele slumů na středním Slovensku a logicky pak-státe,davaj doplatky na bydlení…takže za mne- Žádná turistická ubytovna.
Tak zatím jste navrhnul způsob využití, co ty další moje body? Pokud si myslíte, že to má mít slušnou návratnost, tak proč do toho nejdete? Nebo alespoň někomu známému neporadíte jak na to? Ono o peníze jde vždy až na 1. místě, ať jsou státní nebo soukromé. Co se týče nájemníků, tak u těchto staveb je největší problém dotyčnou stavbu kolaudovat na bydlení. když to byly drážní služební byty v minulosti, tak po tom nikdo nepátral, zda je to stavba k bydlení. Já třeba svým dětem ukazuju, kolik se zbořilo hradů a zámků. Měli by se všechny taky obnovit a… Číst vice »
já se divím že samotná trať má vůbec využití ..
Není důvod aby neměla. V úseku Olomouc – Hrubá Voda spojení příměstského charakteru; v relaci Olomouc – Bruntálsko jednak dojíždění (ať už týdenního či případně denního charakteru) a jednak naopak cesty za turistickými cíli.
když se kouknu na mapy jak se ta trať podél vojenského újezdu klikatí tak to tam jede tak 60 max.. to už radši pojedu autem a vím že můžu odjet kdy chci a nepodřizovat se jízdnímu řádu …. jinak jsem fanda víc vlakové dopravy .. udělal bych po celé délce zastávky na znamení s nákupem jízdenek u výpravčích a bylo by vymalováno…
Autem „můžete jet kdy chcete“ i u neklikaté tratě a byť s traťovou rychlostí 80 km/h. To už je docela podružný argument.
A jak pojedete z Hluboček do Moravského Berouna autem?
A taky hrozí, že tam bude jezdit Arriva, a to už je lepší tu trať zrušit a vytrhat!!!
Ale notak, nemalujte
německé nápisyčerta na zeď. 😀Tak ať si NPÚ financuje opravy a údržby těch budov, jen jsem zvědav, jak budou hledat využití pro budovu nádraží, která je kilometr od vesnice.
Ale raději rychle zbourat, než to nějací blbci stihnou zapsat jako památku. Takto si z té železnice děláme opravdu skanzen, k čemu je, že je budova hezká, když pro potřeby dopravy stačí 1/10 budovy? A využití, ať se paní z NPÚ koukne na web, pronájmy bytových/nebytových prostor jsou v nabídce a některé tam visí už pěkně dlouho.
Dominiku, to neznamená, že se to bude bourat. Může se to prodat a buďte bez obav, že by to někdo nekoupil, levou zadní, ale problém je v tom, že chce každý kotel peněz. Může se to prodat za simbolickou cenu, nebo nějakou opravdu minimální cenu. Neříkejte mi, že dnes, když jdou ceny nemovitostí nahoru, že by si to někdo za rozumnou cenu nekoupil. A jestli je to kilometr od vesnice ? To plno lidem nevadí, ba naopak. Prostě je to v tom, že firma chce vydělat randál peněz na prodeji a pak se diví, že to nikdo nechce. To je… Číst vice »
Prodat leda z věcným břemenem a pak se s majitely dohadovat? Problém není v ceně, ale že pak hrozí dohady v případě nějakých oprav, atd… Příkladů je dost.
Jenže prodat = zadělat si v budoucnu na problémy při modernizaci železnice. Viz Vechtrovna a jiné prodané baráčky okolo tratě.
Asi by to někdo koupil, ale dráhy k tomu nemůže dát věcné břemeno, že se nemůžou zúčasňovat správních řízeních při stavbách. Když to bude zbourané, tak tento problém prudění nevznikne.
Tahle trať má perspektivu modernizace na autobus…
Ale prd, kdo si koupí nádraží v jedné z nejvíc vybydlených částí Sudet? Co by tam kdo dělal, aby se mu zaplatila rekonstrukce za 10-20 milionů? Podívejte se na okolí, můžete si koupit vilu nebo statek a ne ruinu pitomýho nádraží…
Firma chce vydělat. A vy v práci nikoliv?
Firma vydělá, když postaví a prodá byty tam, kde je o ně zájem. Rozhodně ne tam, kde je spousty opuštěných ruin. Stavaři vydělají leda v případě, že si je majitel naptá na opravu takového domu. Ale spíš to bude dělat svépomocí a systémem od základů znova.
Spousta nádraží je pěkná, udělaná podle jednotného vzoru. Jenže z dnešní hlediska budovy nemají využití. Pokladny a dopravní kanceláře se ruší, o byty se sociálním zařízením na chodbě není úplně zájem a část budov zničili bezdomovci.
Z hlediska ekologie se jedná o energeticky náročné budovy.
Mě napadá využít budov jako služebních bytů. Dráha (SŽ i ČD) se potýká s nedostatkem zaměstnanců, kteří jsou často i v předdůchodovém věku. Služební byty s menším nájemným by mohli být magnet na absolventy. Toť můj názor
Služební byt je fajn, ale ne v nějaké díře uprostřed ničeho…
Ta práce je o tom, že se najde, využití
Borci z NPÚ tu nejsou aby něco provozovali, ale aby nařizovali, co se bude chránit. To jsou jejich vlastní slova, která před léty zazněla na diskuzi o zbourání/nezbourání Havířovského nádraží.
NPÚ vlastní a provozuje nemálo věcí. Je to velká část nemovitých památek jako jsou hrady, zámky či lidové stavby. Takže tahle hláška dost nesedí. Jo, není tam běžně břemeno typu drážní provoz.
Chybí mi údaje o ekonomické efektivitě, kterou zpracovali zastánci rekonstrukcí budov a zástupci památkového úřadu. Bez takového posudku není nic možno realizovat za státní peníze. Prosím o uvedení, zda tato data jsou k dispozici a pouze nebyla uvedena v článku nebo jednoduše nejsou a argumentuje se pouze slovy.
Za jen myšlenky o nějaké efetivitě tito aktivisté uvazují ke kůlu…
Neblázněte, víte kolik by to dalo práce? Oni se raději budou dohadovat, že tenhle tesařský spoj se používal v roce 1867, ale už ne v roce 1875, protože tady v té knížce z roku 1874 je uveden až jako třetí možnost. To bohužel není ironie, oni řeší i šev na košili historického šermíře.
Pokud za usetrene penize opravi Dobra sprava nadrazi v Hrube Vode (ktere je pamatkou), pak OK.
Spis si to ale nechaji spadnout na hlavu a prachy se rozpusti v premiich.
Nádražní budova v Hrubé Vody ještě z doby unitárních ČD má soukromého jíž druhé majitele.
Nasiel som clanok o tej stanici. V roku 2013 CD predali sukromnikovy za 550 000 Kc. Podla clanku z roku 2015 odhadovane naklady na opravu minimalne 10 mil. Kc. V dalsom clanku z roku 2018 ta budova bola znovu na predaj. Takze Milan ma pravdu. Je tam druhy majitel a predpokladam, ze naklady na opravu su zase vyzsie.
https://olomoucky.denik.cz/zpravy_region/nadrazi-v-hrube-vode-ma-byt-kulturni-pamatkou-ted-je-to-zchatrala-ostuda-20151101.html
Kdysi bylo na prodej i tohle https://photos.app.goo.gl/B5h4JWBxCNAijoeK7
To je hned vedle budovy. Za 400k. Měl jsem zájem. Potom se objevila cedulka, že to bude památka a prodej byl zastaven.
Tak nevím jak to bylo s tím nádražím, slyšel jsem, že sice si to někdo koupil, ale v podstatě s tím nešlo nic dělat, protože památkáři kecali do všeho.
„Nádražní budova v Dětřichově nad Bystřicí je již v realizaci.“ (myslí se tím zbourání) – Fakt si někdo myslí, že takový text je čeština? Čeština je i můj jazyk a já proti takovémuto jeho používání protestuji!!!
Kurva, doufám že tu není jen fakt banda šotoušů. Polovina z vás má průmyslovky. Hátejte konstruktivní řešení, nebo to dopadne jak v Německu. Máme na víc.
… Hazejte…. 🙂
V Německu to jinak dopadnout nemohlo; mnoho tamních nádražních budov (byť na menších nádražích v menších obcích) bylo (či nadále je, byť v dezolátním stavu) neuvěřitelně předimenzovaných.
Totéž pak u nás (resp. nikoliv náhodou u německých hranic) např. Vejprty.
Prosté zavádění newspeaku. Nějak to zaobalit, aby se alespoň částečně přikrylo samotné sdělení a nejlépe to obohatit i nějakým odborným termitem…
Ale hovno
Tady jde o nadčasová, udržitelná řešení. Myslete.
Věřím že se diskuze neúčastní jen zasloužilí koloťukové.
Co takhle kdybys tady přestal řvát?
Budu si řvát, jestli tě to ruší přeskoč to.
U Semilasso brzo poteče kreff.😁
V Brně chtějí nové nádraží. K hovnu, úplně k hovnu. Rozjebali tím celé město. Moje město. Nikdy nezapomenu.
To není nové nádraží. To je nádraží, které se připravuje už X desítek let. Stávající nádraží je PROVIZORNÍ a vždycky bylo a nevyhovuje požadavkům na moderní dopravu. Takže nebreč, je to opravdu jen tvůj problém.
Seniorské byty pro bývalé zaměstnance drah. Na dožití. Kurva jo. Mám talent. Nic nebourat. Co když je budete potřebovat za dvacet let.?
Seniorské byty mají několik problemů: musel by se zbudovat výtah, aby senioři nemuseli lézt do schodů, kompletně předělat členění místností, rozvody. Takže je to lepší zbourat a postavit novostavbu. Nehledě na hlukovou zátěž.
Pro seniora (nejlépe bývalého ajznboňáka bez auta) je naprosté terno se na stará kolena odstěhovat do nějaké zadele kilometr od nejbližší obce, kde musí topit v kamnech a každou hodinu mu duní vlak pod okny.
takhle skončí každej starej Vechtr….
Kde je ta petice, ví někdo?
Ano, vím.
V té vaší p.deli.
Posluzte si. 🙂
Penziony pro sotouse. Je jich dost. Zestarnou taky. 🙂 Doprdele, tohle přece nejde. Žádná konečná řešení.
Penziony pro seniory? To se fakt nenajde využití? Zbourat historii? Pěkné stavby. Zbořil bych Karlštejn. Údržba přijde na velký prachy a stejně tam moc lidí teď jezdit nebude. Je krize. Kdo ho chce vidět, at se podívá na film. Na píču doba. Totálně. A píču, mi nemažte. Jinak to vystihnout nejde.
Dezorientovní a nedoslíchaví senioři by mohli v případě domova na nádraží vlézt pod vlak, to dneska nikdo nezkolauduje.
Ale hovno, je to o nabídce. Já bych opakuji na nádraží bydlel. Vlaky budou tichý, a je tam život, a třeba za něma i někdo přijede, nebo oni si mohou kdykoliv odjet. Není to Ldnka.
Jasne, clovek co sam nedojde ani 10m poleze pod vlak. Navic tohle dokaze vyresit i nejobycejnejsi zabradli.
Jako napad na vyuziti to neni uplne od veci.
Neminusuj a napiš svůj nápad, ajademiku.
Akademiku. Jsem hodně smutný.
Takové vypatlané trosce jako ty netřeba něco vysvětlovat.
Vysvětlují tu naopak. 🙂 Že i vypatlana troska má co číst.
Hodně mínusu, takže špatně
Nicméně je mi to u prdele. Nějaké plus musí dorazit.
A tajemství, proč v Karlštejně zbourat, ikdyž je na koridoru a projde tu mnohem více lidí než v nějaké díře na lokálce a v těch dírách na lokálce, kde to nemá téměř žádnou šanci najít využití, nezbourat objasníte?
Dotyčný asi nemyslel karlštějnský nádraží, ale hrad jako jeden z největších turistolapů v republice. 🙂
Annnooo 🙂 chopochopil zertik 👍
Mozna ma cenu obcas neco malo zachovat jako pamatku, ale stejne jako nedelame skanzen z kazdeho mesta a vesnice, tak bychom ho nemeli delat ani ze vsech zeleznicnich, prumyslovych nebo jinych budov.
Já bych na nádraží třeba rád bydlel.
Tak nějaké kupte. Nebo si na nádraží byt pronajměte, na stránkách SŽbezDC jich pár je. Nějaké ležáky už docela dlouho.
Dobře, hledám obchodní příležitosti. Dík za nápad. Vážně.
No je jich dost v nabídce, nejraději by chtěli kanceláře, ale někde jsem viděl konkrétně nabídku jako ordinaci, lékaře, třeba, vůbec není marný, proč nenabízí i tyto objekty?? O kterých je řeč.?
Nemá smysl udržovat X zbytečných budov v odlehlých lokalitách, které už nikdy nebudou mít pro veřejnost využití. Na druhou stranu chápu aktivisty, že nesouhlasí s bouráním a výstavbou nových prostor. Protože nové prostory jsou obvykle tvořeny betonovými „antivandal“ prvky, modrým zábradlím a dalšími nechutnostmi dnešní doby. Pokud by nové stanice a zastávky produkované SŽDC za něco stály, tak by lidi s nahrazováním starých budov něčím účelnějším asi takový problém neměli…
Měli. Aktivisti májí mentální problém, proto nepotřebují nic vyřešit. Oni musí bojovat. Je jedno za co nebo proti čemu, vždycky si něco najdou.
Proto píšu „lidi“. Aktivisti si vždycky něco najdou, proti čemu se dá protestovat 🙂
K petici i napsat kolik Kč kdo přispěje.. 20kc kazdy a bude-li zájemců dost.. 🙂
Fakta jsou jednoduchá:
1) Správa železnic má omezený rozpočet a musí se chovat jako dobrý hospodář, tedy neměla by investovat do ničeho, pro co nemá využití či o co neprojeví zájem případný nájemce.
2) Chceme-li uchovat ráz české železnice v podobě historických budov, existuje jediná rozumná cesta – prohlásit je za památky a jejich opravy financovat z jiného penězovodu než dopravní stavby. Pak je bude Správa železnic jistě opravovat…a nebude to za peníze, která by mohly být investovány jinde do údržby dráhy.
1) Ano, ale proč jej má? Umí si efektivně peníze z vlády vydupávat? Nezdá se mi, oproti silnicím je na tom hůře.
2) V první řadě nemělo nikdy dojít k tomu aby se budovy dostaly do takovéhoto stavu.
1) Odpověď je jednoduchá… Dálnice jsou mnohem více politicky propagované téma než železnice. Fotil se někdy ministr čipremiér na železniční stavbě? Nevzpomínám si, ale focení papalášů na stavbě dálnice se mi vybaví nejedno.
2) Vše je o množství zdrojů. Když zchátrá nádražní budova, není to zásadní problém…pokud v ní není zabezpečovací zažízení, stačí postavit stříšku pro cestující. Když se uvolní koleje od pražců, vykolejí vlak. Do čeho byste investoval vy, pokud byste si mohl vybarat buď oprava budovy, nebo údržba trati a plechová bouda pro cestující? Já jednoznačně to druhé…
1) Proč tomu tak je? Podle mne protože nikdo ze SŽ nedošel na to jak z toho udělat vlekou akci kde by se politici mohli fotit u cedulí a stříhat pásky. Neumí dělat show, řekl bych. Politik se bude fotit u čehokoliv když mu to naaranžujete, i kdyby to měla být lavička v parku, jenom jej musíte přilákat a udělat z toho tu show. Trochu mi přijde že vedoucí pracovníci na SŽ si neumí sednout a říct si, (například) do 15 let chceme mít všude minimálně 120km/h, bude to stát tolik a tolik, jak na to seženeme peníze? Úplně v… Číst vice »
ad 1: I kdyby železnice dostávala dvakrát tolik co teď, rozumný správce ty peníze utratí za napřímení stopy, opravu havarijních úseků, rekonstrukci ZZ, prostě něco, co má pozitivní vliv na rychlost a kapacitu.
Ne na opravu chátrajících baráků v pustině, které měly pro železnici význam naposledy před 40 lety.
A jinak, máme tu rok 2020, ne 2000. Dnes už je železnice pro politiky podobně sexy téma jako dálnice.
K.S.: k bodu 2) vzhledem k někdejšímu rozdělení budov mezi SŽDC a ČD došlo při realizaci tratí České Budějovice – Volary k situaci, kdy do baráků SŽDC se dávali technologie pro dálkové řízení tratě a vedle budov ČD se stavěli nové budovy o půdorysu cca 4×4 m, kde byli technologie. Pak SŽDC koupila objekty od ČD, které byli kromě pár obsazených bytů nevyužité a některé byli úplně prázdné.
To jsou nejen budovy, ale i tratě. Prostě se nechá vše zpustnout, zdevastovat a pak se to chce jen bourat a likvidovat. Tady je něco hodně špatně a někdo by měl nést odpovědnost. I finanční. Pak by se hodně změnilo.
Prohlasite je za památky, ale pokud pro ně není využití, tak co s takovou památkou bude? Viz Ústí n. Orlicí, jen finanční náročnost na údržbu…. jak ocelová koule na noze
Za to by měl nést odpovědnost ten, kdo to za památku prohlásí…tedy za tu údržbu.
V tomto kontextu připomenu, že budova nádraží v Hrubé Vodě byla prohlášena za kulturní památku.
(Žel, i tak je dosud v dost zanedbaném stavu.)
Protože současný stav je…prohlasme to za památku a ona to Správa železnic časem opraví…ano opraví, až bude mít tolik peněz, že si to bude moci dovolit…dřív ne. Musí se zárovň dořešit financování těchto památek. Z pohledu Správy železnic by vždy mělo být prioritou investovat do vybavení nutného pro chod infrastruktury. Cokoliv nadto (tedy například naddimenzované nádražní budovy, která na sebe nevydělají) by mělo být až druhořadé.
Vedle je vcelku honosný nový hotel a sjezdovka s bobovou dráhou.
Chtělo by to trochu šmrncu, když už tam vyasfaltovali asi 100m nové silnice pod viaduktem.
jste si jist že je nechce opravovat, i když je chce zbořit? Na kolik stavědel i nádražních budov se dala plastová okna aby je do dvou let zbourali.
To je stejné jako v Brně na hlavním nádraží…taky se ví, že se bude bourat, přesto v rámci havarijních oprav bylo prakticky celé zgenerálkované. Někdy se musí opravit i to, co výhledově zmizí ze světa.
Bourat asi tezko.. Obcas by to chtelo myslet a nepsat nesmysly..
Tak se mělo nechat ve stavu havarie, na těch pár roků to nemá smysl opravovat. Vždyť u za 3 roky bude to nové hotové.
Veřili byste tomu, za 3 roky bude hotové? Já teda ne. Možná tak 10 roků. A rok před dokončením (Murphy, ó Murphy) projede po tom mostě v havarijním stavu plně ložená ucelenka, 2600 tun vápence a v mostě něco povolí. Šterkové lože začne propadávat na silnici. Ta se uzavře, vždyť na ten rok před ukončením provozu nádraží … do tří dnů konec. Na poslední rok vlaky odřeknuty. Jeden z možných scénářů.
Hlavní problém je, že SŽ neumí udělat investici do novostavby, na kterou by se dalo dívat, natož aby měla nějakou architektonickou hodnotu. A že by do toho investovala málo peněz se říct nedá – viz ten obrovský hnus s novým zabzař na hl. n v Brně.
Myslím si, že důležitější je praktičnost, k čemu je, když to bude hezky vypadat, ale nebude plnit funkci?
A to nač se dá a nedá koukat, je věc subjektivního dojmu. Mě se třeba nelíbí Tančící dům v Praze, ale jiní ho vychvalují.
Řekl bych, že právě „praktické a jednoduché“ stavby SŽDC jsou náročností na údržbu podobně náročné jako zmíněný Tančící dům (viz videa od Gebriana na Mallu, ta okna ve „věži“ se prostě nedají umýt). Jinak si neudržovaný vzhled různých antivandal čekáren a technických zázemí nedokážu vysvětlit.
Architektonické zpracování je o sladění formy s funkcí, malé zastávky v Německu, Rakousku a jinde na západě rozhodně nebývají nějak pro nic za nic vyšperkované, jen nad tím vzhledem někdo přemýšlel.
Já neříkám, že by se to sladit nemělo, ale když už tak upřednostňuji funkčnost. A abych řekl pravdu, tak mě ani betonová budka na zastávce neuráží (lepší než ty plastové, co končí 20 cm nad zemí, takže tam táhne na nohy), když tam je vylepený jízdní řád (i když někteří mají problém se vyznat i v tom), nějaká lavička a koš a nastupuje tam 10 lidí, tak proč ne. Proč tam mít naddimenzovanou budovu?
Souhlasím s aktivisty. Nádraží z dob Rakouska-Uherska jsou naším národním bohatstvím a díky nim má naše železnice aspoň atmosféru, když už není moc použitelná z důvodu pomalosti.
Aktivisti umí akorát do všeho kecat a řešení nenabízí. Tak ať si rozbijou navzájem prasátky a financují prázdnou budovu někde v prdeli, kde ji nikdo nepotřebuje, co s tím má ta SŽ dělat? Dají to do pronájmu, nikdo se nepřihlásí, protože v Dětřichově zdechl pes a co dál?
Ještě než to zbourají opraví střechu a dají plastová okna
Videl jsem jak v polorozpadle budove nadrazi urcene k demolici doslo ke kompletni oprave interieru za miliony. Proste pristupova chodba totalni hnus kam by se clovek bal, silene spinave dvere a po jejich otevreni komplet zrenovovane prostory, ktere se na draze jen tak nevidi.
Je mnoho příkladů, kdy nádraží roky chátrala a dnes jsou krásně opravená. Jejich bourání je strašně krátkozraké. Jinak to co píšete se dá říct o spoustě památek. Ano, péče o památky „ekonomicky nevychází“, ale něco vypovídá o kulturní vyspělosti národa.
Dětřichov nad Bystřicí má 420 obyvatel. Budova stojí v poli, 500 m od vesnice. Co tam dáte, aby to bylo k něčemu? Obchod? Kancelář? Nikdo nikdy nepronajme. Školu, školku, poštu, městský úřad tam mají. Zřídíte tam co?
Tělocvičnu. Místo práce na zahradě běhací pás. 😀
500 m je strašná dálka. To by chtělo tam zavést leteckou linku, aby se to zvládlo!!!! Jinak v takových budovách mohou být skladiště, ordinace, kanceláře, projekce, i ty obchody, pošta, policie, dílny malé provozovny atd. atd. Jen chtít. A to bourání a nová výstavba také něco stojí a rozhodně to není levné a navíc se plýtvá surovinami, což se na druhé straně kritizuje kvůli špatnému přístupu k přírodě a živ. prostředí. Co se tak nejdříve dohodnout, vše spočítat a pak teprve něco vymyslet? Stále platí dvakrát měř a jednou řež.
Od vás ještě pořád čekám na tu analýzu toho, jak přes neprůjezdný Žižkov přepravíte těch 1000 tun pomerančů každý den dodávkama do malých obchůdků.
Jinak, který doktor, třeba zubař, vyhodí půl mega za vybavení ordinace, aby to měl v dědině, kde je 400 obyvatel? Co tam bude celou dobu dělat? Nebylo by jednodušší zřídit si ordinaci třeba v Šterneberku nebo rovnou v Olomouci? A co tam budete mít za skladiště? Mimo cokoli? Přivezete zboží na konec světa pro nic? Jaký to má mít význam?
Hlavní problém samozřejmě je, že máme obří nadbytek aktivistů a naopak nedostatek štukatérů.
Jedněm se budou muset zvednout platy a druhé změnou zákonů nechat co nejrychleji vyhladovět.
Těžko říct, některé z menších budov možná nemá cenu bořit, to co se postavilo třeba v Sedleci a je to snad jenom pro technologii je větší než to co tam je. Problém bych viděl v Hlubočkách, Hrubé Vodě, budovy by mohly být zajímavé, ale jsou neskutečně zanedbané. Zároveň je tu problém že jsou příliš blízko dráhy (překvapivě, jsou to nádraží) aby se daly přeměnit na třeba ubytovací zařízení.
Kdyby ty budovy měly jakýkoliv potenciál k využití, tak už by tam dávno něco bylo. Já bych neboural jen části (vyjde to dráž), ale dal bych je k dispozici filmařům na natočení válečného filmu, doboural zbytek a postavil něco malého a dostačujícího. Báchorky o budoucím využití desítek obludných budov ty rekonstrukce rozhodně nezaplatí.
Problém byl ve vlastnictví atd., dráhy si ty baráky syslily a pak to převedly na SŽDC za peníze (skrytá dotace), ale to už byly v naprosto zuboženém stavu. Možná kdyby se už před dvaceti či více lety převedly na obce, tak by to bylo možné takto brát, ale tak tomu nebylo.
Pokud mas ten dojem, tak je chybny … SZ ve starosti o svuj majetek neni lepsi nez CD. Jen ma jine moznosti dotaci.
Prevod na obce by pomohl jen nekde, zvlast pred 20 lety.
Jen ať nezablokují stavbu.
Ať žije Ústí nad Orlicí!
Zase ti aktivisti…at si ty barabizny koupi a udrzuji za sve prachy.Klidne bych jim je dal zdarma s tim,ze je opravi a budou nejaky cas udrzovat,pokud ne at si s prominutim naserou…
problém je v tom že sždc je prodávat většinou nechce, u nás byla snaha obce chátralé nádražíčko odkoupit ale sždc sdělila že má jiné plány a bylo to.
Vzhledem ke kauzám typu Vechtrovna nebo množství PHS chránící jeden bývalý strážní domek se té neochotě nedivím.
Přesně tak. Jedna firma chtěla tak odkoupit staré depo, které měla v nájmu, tak to „nešlo“ potom házeli přemrštěnou cenu, až jednou na depu spadla střecha a tak ho zbořili. Kdyby to prodali když měla firma zájem a nejspíš by do něj iinvestovala, tak ne…
Prodávat stáítní je přece zlotřilá privatizace. Ještě by na tom soukromník vydělával, tak to raději nechali spadnout.
Raději ať koza chcípne hlady, než aby ji koupil a pásl soused.
Tak nějak. Měl jsem zájem o odkup jedné staniční budovy na lokálce, samozřejmě prázdné, a asi po půl roce mi přišla odpověď, že to nelze, protože je součástí dráhy, jsou s ní plány, atd, atd.
Tak jsem si ten dopis schoval, čekám, až ten dům spadne a pak zajdu na SŽ a zeptám se, proč…
I zbourání budovy je plán.
To je jednoduché nechtějí mít lidi vašeho zaměření na pozemku sousedícím s dráhou. Už se dost ponaučili z podobných potíží. Heslo Vechtrovna.
I to, co tam po modernizaci bude, je víc než velkorysé.
A co to bude? Nejaka betonova kostka?
Po silnici je od nádraží na náměstí to 1,8 kilometru. Tudy je to o něco kratší: https://mapy.cz/s/debabopehu
Veřejné osvětlění tam je pouze podél té silnice, v rámci úspor je lampa na každém druhém až třetím sloupu. Na chodník zapomeňte. Na vlak autem nebo autobusem, jestli je přípoj. Těžaře z Cínovce s ovacemi vypráskali. Takže s těžbou rud na Bruntálsku je to taky špatné a nebýt těch nalezišť a dřeva, tak by tam nikdo železnici nestavěl.