Airbus začal s kompletací trupu pro první A321XLR. Se stejným letadlem chtějí létat přes Atlantik ČSA.

Letadlo má vzlétnout ještě letos, do komerčního provozu ho Airbus plánuje na rok 2023.
Výrobce letadel Airbus oznámil zásadní pokrok s výrobním programem nových letadel A321XLR. V závodě ve francouzském Saint-Nazaire začala kompletace trupu prvního letadla. To se má stát jedním z přelomových strojů pro dálkové lety: půjde o úzkotrupý letoun s nejdelším doletem. Objednaný ho mají i České aerolinie.
Oznámení navazuje na již probíhající práce na kompletaci zadní a středové části trupu v německém Hamburku. První letadlo by mělo být připravené na zkušební let ve třetím čtvrtletí letošního roku. „Je to zásadní milník pro celý program A321XLR. Jsme na správné cestě k tomu, aby bylo od roku 2023 v pravidelném provozu,“ řekl ředitel programu A321XLR Martin Schnoor.
Části letadla se montují ve čtyřech různých zemích, finální montáž proběhne v závodě v Hamburku.
Airbus A321 XLR nabídne aerolinkám letadlo s doletem až 8704 kilometrů, o patnáct procent více než stávající model A321LR. Airbus reaguje na poptávku aerolinek, které chtějí dálková letadla s menší kapacitou a nízkou spotřebou. Oproti stávajícímu A321LR bude mít nový stroj o patnáct procent delší dolet. Aerolinkám má pomoci vstoupit především na trasy, kde se neuživí větší širokotrupé letadlo. Letadlo má umožnit dolet například z Evropy do Indie nebo z Číny do Austrálie, bez problémů také z Prahy do USA.
Podle Airbusu budou mít zákazníci v letadle stejný komfort jako v širokotrupém stroji. Dolet prodlouží například dodatečná nádrž na palivo nebo mírné úpravy tvaru křídel. Podle konfigurace má letoun zvládnout přepravit 180 až 220 cestujících. Letadlo si objednaly i ČSA, celkem tři kusy. Airbus má na letadlo zatím přes 450 objednávek.