Airbus vyfoukl Boeingu obří zakázku na sto nových letadel pro americkou Deltu

Výrobce letadel Boeing utrpěl velkou porážku na svém domácím hřišti. Americká společnost Delta Air Lines oznámila další těsnější pouto s
Výrobce letadel Boeing utrpěl velkou porážku na svém domácím hřišti. Americká společnost Delta Air Lines oznámila další těsnější pouto s evropským výrobcem Airbus. Koupí 100 nových letadel A321neo ACF (Airbus Cabin Flex) s opcí na dalších sto letadel.
Delta v tiskové zprávě uvedla, že nové stroje „nahradí technicky méně pokročilá letadla“.
Podle amerických médií se Delta rozhodovala mezi Airbusy 321neo a Boeingem 737MAX, nakonec se rozhodla pro Airbus. Za rozhodnutím Delty může být i dřívější nákup s A321ceo, kterých si aerolinka objednala celkem 117.
Delta si pro nové airbusy, které má výrobce dodat mezi roky 2020 a 2023, vybrala kanadské motory. Pratt & Whitney PW1133G-JM. Oproti verzi A321ceo má být spotřeba o 12% nižší v přepočtu na sedačku.
I když jde o letadla vyvinutá v Evropě, půjde o americké stroje: většina z nich bude vyrobena v závodě Airbusu v Mobile v Alabamě. Podle končícího obchodního šéfa Airbusu Johna Leahyho je 40% dílů z amerického závodu už z USA.
Vztahy Delty s Boeingem jsou v posledních měsících značně vyhrocené. Důvodem je uvalení cla ve výši 300% na nákup nových letadel Bombardier, které si u americké vlády prolobboval právě Boeing. Do projektu na nová letadla Cseries tak nakonec vstoupil právě Airbus.
Boeing navíc doplácí na to, že opustil segment letadel velikosti A321 a nepřišel s nástupcem modelu 757. Právě A321 je má nahradit, stejný krok udělají i American Airlines.