Letectví

Airbus má se státní podporou vyvinout úspornější A320, Francie dá do letectví 15 miliard eur

Výroba A320. Foto: Airbus
Výroba A320. Foto: Airbus

Francie podpoří svůj letecký průmysl více než patnácti miliardami eur (400 miliard korun). Kromě záchrany Air France má velká část peněz směřovat Airbusu a jeho dodavatelům. Francie za to očekává mimo jiné i vývoj následníka současného nejúspěšnějšího modelu A320 i menšího úsporného letounu na kratší trasy.

Vyplývá to z představeného plánu francouzské vlády, který má pomoci místnímu leteckému průmyslu udržet jeho další fungování. Výroba letadel a dílů pro ně patří kvůli pandemii mezi obory, které nejvíce postihla současná krize a velký pokles odbytu.

Jen ve vývoji v leteckém průmyslu pracuje ve Francii 35 tisíc lidí. Kromě Airbusu jde například o společnost Safran či Dassault. Vláda chce situaci využít pro další „zezelenání“ letecké dopravy a snížení emisí.

V záchranném balíčku je přímo zmíněn následník A320: požadavkem je snížení spotřeby a emisí CO2 o 30 % proti současné generaci A320neo.

Francouzská vláda chce po Airbusu i vývoj menšího letadla na kratší vzdálenosti, které by mělo létat na elektřinu nebo vodík. Po Airbusu požaduje také vytvoření konceptu nového vrtulníku se sníženou spotřebou o 40 %. Do vývoje chce Francie investovat 1,5 miliardy eur.

„Uděláme vše, abychom podpořili francouzský průmysl, který je tak důležitý pro naši svrchovanost, zaměstnanost a ekonomiku,“ prohlásil ministr hospodářství Bruno Le Maire.

Pomoc počítá se sedmi miliardami eur, které už vláda slíbila poskytnout aerolinkám Air France, a také podporu pro urychlení stávajících objednávek na tankovací letadla od Airbusu a dalšího vojenského vybavení.

Francie se obává, že kvůli poklesu poptávky po letecké dopravě by mohlo v tomto odvětví přijít masivní propouštění. Letecký průmysl zaměstnává v zemi stovky tisíc lidí, jejichž další osud zůstává nejistý kvůli cestovním omezením.

21 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jiří 24

USA by taky mohli nalít prachy do Boeingu, obzvláště na nástupce řady 737 a na NMA (797) což by klidně mohl být náhradník za 787.

MildaIV

USA do Boeingu lijou prachy pořád.

Nekdo

Velmi rozumne. Stejne jako na zlate horecce nejvic vydelali Ti, kdo prodavali lopaty, tak i ted nejvic vydelaji Ti, kdo letadla vyrabeji a ne personal v nich…

Jan

Investování do nových, úspornějších a ekologičtějších technologií je všeobecně správná a o 1000% lepší cesta než různé regulace a omezování svobod, které jsou často prosazovany ekoaktivisty pod nálepkou snižování CO2.

David

Však i tady je to pod nálepkou snížení emisí CO2. Vždyť v článku je to přímo napsané: „požadavkem je snížení spotřeby a emisí CO2 o 30 % proti současné generaci A320neo“. A veškeré regulace, co např. EU zavedla na snižování emisí, vedou právě k investici do nových a ekologičtějších technologií, viz veškeré Euro normy pro spalovací motory.

A ano, investice do vodíku nebo elektromobility jsou správné, ale je to běh na hodně dlouhou trať. Ještě dlouho to nebude rozšířené v masivním měřítku a plně funkční, a proto je dobré snažit se omezit emise v rámci technologií, kde to omezit umíme.

M H

Problém je, že regulace nesmí „předběhnout“ vývoj nových technologií…regulace samotná totiž vývoj pouze vynutí a nový produkt tak zejména splňuje danou regulaci, avšak na jeho úspornost a ekologičnost v reálném provozu se už nehledí.

Adam H

Přesně tak. Pokud stát považuje, že snížení emisí je dobrým krokem pro blaho, tak nemám problém, že z vybraných daní podpoří přímo vývoj. Opačný případ přímých nařízení, bez jakéhokoliv reálného základu a tudíž i zvýšeným tlakem na podvádění, mi úplně nevoní. Jak jednou řekli zástupci, myslím že, Scanie – kdyby mohli snížit emise CO2 (s čímž jde ruku v ruce i spotřeba) o desítky procent tak lehce a v řádu jednotek let, jak o tom EU rozhoduje a požaduje, tak už to dávno udělají, protože pro tahač s nájezdy přes milion kilometrů je každý deci spáleného paliva obrovský rozdíl a… Číst vice »

David

Na druhou stranu opačný vývoj je možné pozorovat u osobních aut. V Evropě, kde jsou výrazné regulace se podařilo automobilky dotlačit k tomu, že dnešní auta mají spotřebu kolem 5-8L/100km. Zatímco v Americe, kde takové regulace chybí, jsou objemy a spotřeby motorů dvojnásobní.

Stony

Tam je to hlavne o cene paliva a i v americe je videt zmensovani motoru.

Jiří Kocurek

V Kalifornii nejsou emisní normy. Máte tam jěště nějakou zaručenou pravdu?

Jiří Kocurek

A Chevy Malibu už si s třílitrem nekoupíte. Maximum je 2.0 turbo, minimum 1350 ccm, jako u Favorita. Ano Škodovka vyrábí 1000 ccm motory, ale do Superba je nedává.
Ono to Malibu s třílitrovým šestiválcem skončilo v roce 2016, to ještě VW dával do Passata 3,6 V6 motory, abychom zůstali u srovnatelných vozů. Malibu s 3,6 V6 skončilo v roce 2012, osmiválce v roce 1977.
Ano, jistě, Mustanga si ale můžete koupit v Evropě dokonce i s tím samým motorem. To ostatně Tuarega s 4,0 V8 v Americe taky jako VW Atlas.

Jiří Kocurek

Co se týká emisí, tak Kalifornie požaduje efektivitu 55 mpg – připravují na to zákon. 55 mpg je 4,3 litru na 100 km. Ano, američani jsou všeobecně bohatší než lidi v ČR. Proto si můžou dovolit větší auta, jako například Teslu S. Jo, je větší než Škoda Octavia.
PS: železnice v USA je zničená, to taky každý ví. Něco pro herpetology, tohle v EU nejde.
https://www.youtube.com/watch?v=zj5vQ5oOGL0

Y.K.

Akorát že v USA jsou přísné emisní normy – přesněji jsou ve většině rozvinutého světa. Jen se jaksi nejmenují, ehm, Euro. V USA jsou třeba pod EPA, Indie postupně „kopíruje“ Evropské standardy, Japonsko přibližně americké, Austrálie Japonské a US.

Zdenda

Tyto dve veci jdou ruku v ruce – regulace na zaklade vedou popsanych fakt – treba ze smog produkovany spalovacimi motory vedouci ke zdravotnim naledkum v populaci vadil kriticke casti volicu – politici ohlasili budouci regulace – automobilky investovaly do vyvoje vstrikovani a katalyzatoru. Predstava, ze ze statnich penez budou kryty veskere investice do aplikovaneho vyzkumu a vyrobci se pak rozhodnou sahnout po necem novem neodzkousenem a prakticky vzdy nakladnejsim, opusti zavedene a levne na ukor vlastniho zisku, je naivni a nema oporu v realite. Jiste, vzdy bude par nadsenych spotrebitelu, kteri si koupi treba priuse, ale vetsina sahne po… Číst vice »

Pavel

Určitě mají plná šuplata řešení, která se nehodila v době konjunktury a tlaku na výkon za každou cenu. Každá doba má výzvy i naplnění. O Francii, Evropu a Airbus se v tomto ohledu obávat nemusíme. Uvážlivá flexibilita, oproti americké nabubřelosti či asijské slépé oddanosti autoritám, je obrovskou výhodou vždy, když se má „povstat z popela“!

Kubrt

Jako že v době krize bude prostor pro neefektivní řešení? Spíš naopak…
K „asijskému“ autoritativnímu stylu můžeme mít výhrady, a me osobně se taky nelíbí, ale své úspěchy a „úspěchy“ nepochybně má.

Kubrt

Asi jsem moc konzervativní, ale pořád nerozumím tomu, jak naší prosperitě pomůže, když si půjčíme na „investici“ do zelených technologií, které ušetří životní prostředí, ale ten jejich „produkt“ – v dopravě třeba tunokilometr, bude nákladnější, než byl-li by realizován v dieselu.

Pavel

Asi jako krajinotvorba: Prodraží zemědělství a lesnictví. Ale vytvoří Ráj na zemi jako Švýcarsko, Rakousko, Norsko, Nový Zéland: přitáhne vyspělé investice, intelekt, bohaté residenty, daňové poplatníky. Koruna plus koruna nejsou vždy jen dvě koruny.
Oproti tomu začmouděná a toxická sebelevnější robotárna a montovna moc synergie nevygeneruje a zůstanou za ní jen slummy.

Jiří Kocurek

Taková Šumava je z hlediska přírody a krajinotvorby naprostý poklad. Myslím národní park. Ale všechny technologické investice míří především do Prahy. Jak to? Proč si Redhat nepostaví centrálu ve Větřní, namísto pily na dřevo?
Že by tohle zbožné přání nefungovalo? IBM si taky radši postaví pobočku v Čennai (betonová džugle) namísto člověkem málo dotčeného Assámu.

Pavel

Zkuste si odpovědět sám: Krajinotvorba jsou i průplavy, komunikace, dálnice, VRT, letiště vkomponované citlivě do krajiny. Vy ale pouze zlomyslně trollíte a vybíráte si Šumavu, kam se harcujete z nejbližšího velkoměsta s mezinárodním letištěm na business meeting min. 2 hodiny. Na německé nebo rakouské straně Šumavy taky nejede high-tech, jako už jede např. v okolí Mnichova, Linze nebo Stuttgartu či Winterthuru nebo Ženevy, kde právě přerůstá vzorově aglomerace do špičkově pojednané krajinotvorby. Chápu, že zlomyslnost a trollung je Vaší naplní života. Ale neshazujte se alespoň tak moc, když zlomyslně a plný podlé agrese schválně zaměnujete high-tech centra umístěná v kultivované… Číst vice »