Airbus má se státní podporou vyvinout úspornější A320, Francie dá do letectví 15 miliard eur
Francie podpoří svůj letecký průmysl více než patnácti miliardami eur (400 miliard korun). Kromě záchrany Air France má velká část
Francie podpoří svůj letecký průmysl více než patnácti miliardami eur (400 miliard korun). Kromě záchrany Air France má velká část peněz směřovat Airbusu a jeho dodavatelům. Francie za to očekává mimo jiné i vývoj následníka současného nejúspěšnějšího modelu A320 i menšího úsporného letounu na kratší trasy.
Vyplývá to z představeného plánu francouzské vlády, který má pomoci místnímu leteckému průmyslu udržet jeho další fungování. Výroba letadel a dílů pro ně patří kvůli pandemii mezi obory, které nejvíce postihla současná krize a velký pokles odbytu.
Jen ve vývoji v leteckém průmyslu pracuje ve Francii 35 tisíc lidí. Kromě Airbusu jde například o společnost Safran či Dassault. Vláda chce situaci využít pro další „zezelenání“ letecké dopravy a snížení emisí.
V záchranném balíčku je přímo zmíněn následník A320: požadavkem je snížení spotřeby a emisí CO2 o 30 % proti současné generaci A320neo.
Francouzská vláda chce po Airbusu i vývoj menšího letadla na kratší vzdálenosti, které by mělo létat na elektřinu nebo vodík. Po Airbusu požaduje také vytvoření konceptu nového vrtulníku se sníženou spotřebou o 40 %. Do vývoje chce Francie investovat 1,5 miliardy eur.
„Uděláme vše, abychom podpořili francouzský průmysl, který je tak důležitý pro naši svrchovanost, zaměstnanost a ekonomiku,“ prohlásil ministr hospodářství Bruno Le Maire.
Pomoc počítá se sedmi miliardami eur, které už vláda slíbila poskytnout aerolinkám Air France, a také podporu pro urychlení stávajících objednávek na tankovací letadla od Airbusu a dalšího vojenského vybavení.
Francie se obává, že kvůli poklesu poptávky po letecké dopravě by mohlo v tomto odvětví přijít masivní propouštění. Letecký průmysl zaměstnává v zemi stovky tisíc lidí, jejichž další osud zůstává nejistý kvůli cestovním omezením.