Agresivnější cestující ve vlacích. Napadení vlakového personálu letos přibývá
V průměru téměř každý den je do vlaku volána na pomoc policie.
České dráhy musí letos častěji řešit případy napadení svých zaměstnanců cestujícími. Zatímco za celý rok 2022 evidoval dopravce celkem 301 případů, letos od začátku roku do 22. června to bylo již 178 případů. Novější data nejsou zatím k dispozici.
„Ve většině případů napadení se jedná o osoby pod vlivem alkoholu nebo drog, nebo osoby, které cestují bez platného jízdního dokladu a po odhalení vlakovým personálem neváhají použít násilí,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
V roce 2022 došlo celkem k 301 případům napadení zaměstnanců ČD. Z těchto 301 případů bylo 171 slovních napadení a 130 případů, kdy došlo i k fyzickému útoku. V 16 případech toto napadení skončilo pracovní neschopností. Od 1. 1. 2023 do 22. 6. 2023 eviduje 178 případů napadení zaměstnanců ČD. Z toho v 58 případech došlo k fyzickému útoku, které v šesti případech skončily pracovní neschopností zaměstnance ČD. Letos ve 167 případech došlo k volání policie o asistenci ve vlaku.
Na případy napadení si stěžují pravidelně zaměstnanci dopravce na sociálních sítích. Upozornili například i na zkušenost ze zahraničí, kde dostal vlakový personál kamery. Ty případné incidenty zachytí.
Kolegu fyzicky napadl cestující, 3x. Skončil v nemocnici. Oprášíme text @honzalb . Ale zas máme nový benefit, doktor na telefonu. No, někdo nosí pepřák, někdo 7x 6,35mm🐝 v kapse. To pak budou titulky. https://t.co/DNHOPXwg8D
— Sládek na vlaku (@schindy_david) July 18, 2023
České dráhy zatím o nasazení kamer nepřemýšlí. Čím dál častěji je ale součástí nových vlaků vybavení palubní kamerou, která snímá situaci i v prostoru pro cestující. „Každý den vyhodnocujeme oznámené bezpečnostní incidenty a na základě aktuální bezpečnostní situace přijímáme opatření, která jsou v případě bezpečnostních incidentů ve vlaku ve formě fyzické ostrahy. Do vlaků, které jsou vyhodnoceny jako rizikové, jsou nasazovány dvoučlenné hlídky bezpečnostní agentury, které jsou nápomocné vlakovému doprovodu při řešení nestandardních situací a zároveň působí preventivně,“ dodal Šťáhlavský.