Administrativní chyba. Ropid vysvětlil metadata jednoho z výrobců v dotazníku soutěže na nové vlaky

Pochybení podle závěrů šetření nemá vliv na průběh nabídkových řízení.
Organizátor dopravy Ropid vydal prohlášení, ve kterém informoval o interním vyšetřování „administrativního pochybení“ v rámci předběžných tržních konzultaci na nové vlaky akutrolejové BEMU 145 pro Pražskou integrovanou dopravu.
V záhlaví a zápatí souboru s dotazníkem pro potencionální dodavatele vlaků se objevila informace, že jde o duševní vlastnictví Škody Group.
O značně nestandardní situaci informoval deník Zdopravy.cz 15. října. Mluvčí Ropidu Filip Drápal tehdy uvedl, že se jedná o „historické administrativní pochybení způsobené kopírováním souborů již v rámci projektu EMU400.“
„Můžeme zcela jednoznačně vyloučit, že by jakýkoliv dokument zadavatelů v rámci předběžné tržní konzultace pocházel od Škoda Group,“ uvedl k tomu mluvčí Škody Jan Švehla.
Trapas Ropidu. V dokumentu pro soutěž na nové vlaky nechal data jednoho výrobce
Nyní Ropid připouští, že existence tohoto zápatí v dokumentu způsobila spekulace o případném podílu Škoda Group na vytvoření tohoto a případných dalších dokumentů při přípravě této zakázky.
„Jednalo se však o pouhé administrativní pochybení, nemající vliv na průběh nabídkových řízení,“ uvádí mluvčí Filip Drápal závěry interního šetření.
Během něj expertní tým zjistil, že zmíněný dotazník s metadaty Škoda Group zaslal administrátor připravované zakázky, advokátní kancelář Havel & Partners, k vyplnění všem šesti účastníkům tržních konzultací v červenci 2025.
„Od pěti ze šesti účastníků PTK se pak následně vrátil dokument zpět se stejným zápatím (šestý účastník toto zápatí přepsal zápatím vlastním). Poté zadavatelé nadále pracovali s kompilátem těchto dokumentů a předmětné zápatí tak bylo přenášeno do dalších pracovních verzí v rámci týmu připravujícího toto nabídkové řízení,“ vysvětluje v prohlášení Ropid.
Technologický základ
Dále tým podle Drápala zjistil, že pro vznik formuláře byla vzata za „technologický základ“ jedna z verzí obdobného dokumentu, který byl výsledkem tržních konzultací s výrobci jednotek EMU400. „Již v tomto dokumentu bylo předmětné zápatí obsaženo,“ uvedl Ropid s tím, že toto nabídkové řízení jako hlavní zadavatel připravoval Středočeský kraj, respektive jeho organizátor dopravy IDSK.
Ten obdobnou situaci vyšetřoval už před rokem a došel rovněž k závěru, že jde pouze o administrativní chybu. „Z výše uvedených skutečností je zřejmé, že propsání se předmětného záhlaví bylo administrativním pochybením na straně zadavatelů obou zakázek,“ konstatuje Ropid.
Ze závěrů interního šetření tak podle Ropidu vyplývá, že se nejedná o úmyslný záměr narušit nebo ovlivnit přípravu soutěže. To podle mluvčího potvrdila ve svém stanovisku i organizace Transparency International.
Eliminace rizik
„Oba zadavatelé, jak Hlavní město Praha v zastoupení organizace ROPID, tak i Středočeský kraj v zastoupení organizace IDSK v současnosti realizují reálně implementovatelná opatření, kterými by riziko takového incidentu bylo možno do budoucna eliminovat,“ uzavírá prohlášení Ropidu.
Praha a Středočeský kraj předpokládají v rámci přípravy této soutěže pořízení až třiceti jednotek BEMU.
V případě jednotek EMU400 Praha a kraj nesoutěží dodávku vlaků, ale dopravce na jejich provoz na páteřních elektrických linkách. Ten si nákup jednotek zajišťuje sám. Musí nabídnout nejméně 60 velkokapacitních elektrických jednotek s alespoň 380 místy k sezení.
Po Praze i Ostrava
Problém s propsáním zápatí o duševním vlastnictví Škoda Group v oficiálních dokumentech však neřeší pouze PID. Na konci října se tentýž text objevil v tiskové zprávě o nákupu 14 nových trolejbusů, kterou vydal Dopravní podnik Ostrava (DPO). „Při zapracování citace partnerů došlo technickou chybou nejen k zapracování citace, ale i změně zápatí v dokumentu,“ vysvětlila tehdy mluvčí DPO Tereza Šnoblová.