A380F? Hi Fly proměnil největší osobní letadlo světa na nákladní
Portugalský dopravce Hi Fly, který se specializuje na pronájmy letadel, představil novou podobu letadel Airbus A380 jako stroje s rozšířenou
Portugalský dopravce Hi Fly, který se specializuje na pronájmy letadel, představil novou podobu letadel Airbus A380 jako stroje s rozšířenou možností přepravy nákladu.
Z letadla vymontoval prakticky všechny sedačky, vznikl tak velký prostor o objemu až 300 metrů krychlových pro přepravu nákladu.
S trochou nadsázky tak lze označit úpravu jako A380F, písmeno F u letadel značí, že jde o nákladní letoun (freighter). I kvůli nosnosti paluby je takto upravená A380 určená jen pro přepravu ne příliš těžkých krabic. Celkem může letadlo zvládnout přepravit 60 tun nákladu.
Hi Fly vlastní jeden A380, původně s ním létaly Singapore Airlines. Letoun v netradičním nátěru upozorňujícím na ochranu korálových útesů půjčoval v minulosti některým dopravcům jako náhradní stroj na některé kapacitní lety. Ted, podobně jako jiné aerolinky, bojuje s extrémním propadem poptávky.
Nejde o první případ, kdy se řeší přestavba A380 na nákladní stroj. Lufthansa Technik v květnu uvedla, že aktuálně řeší požadavky 40 různých dopravců na dočasnou proměnu letadel na nákladní. Jde zejména o změnu v podobě vymontování sedaček z prostoru pro cestující, aby v nich mohly být umístěny například krabice s nákladem zdravotnického materiálu. Jedním z požadavků je taková proměna i z největšího osobního letadla na světě pro utajovaného zákazníka. Lufthansa Technik podle svého vyjádření už na proměně pracuje.
„Není to jen o tom, že se z letadla vyndají sedačky. Potřebujeme k tomu experty, kteří letadlo dobře znají a dokáží nové technické řešení proměny dostatečně zdokumentovat, aby ho schválily patřičné úřady pro rozšíření typového oprávnění,“ řekl tehdy Hennig Jochmann z Lufthansa Technik.
Normy pro osobní a nákladní dopravu jsou velmi rozdílné, například v povoleném zatížení nebo protipožární ochraně. Zatímco úprava v podobě zachování stávajícího uspořádání letadla bez sedaček by neměla trvat na schválení příliš dlouho, s verzí proměny A380 na letadlo s velkým nákladním prostorem bez jednotlivých „podlážek“ nelze příliš počítat. Byla by příliš nákladná a zdlouhavá na schvalování.