A321LR poprvé letěl s cestujícími přes Atlantik, Airbus chystá verzi XLR s větším doletem
Na první pohled to byl let jako každý jiný, přesto letecká společnost TAP Air Portugal minulý týden svým způsobem přepsala
Na první pohled to byl let jako každý jiný, přesto letecká společnost TAP Air Portugal minulý týden svým způsobem přepsala leteckou historii. Poprvé letěla s Airbusem A321LR s cestujícími přes Atlantik. Nový typ úzkotrupého letadla má být na dálkových letech v příštích letech podstatně častějším jevem. Airbus navíc chystá podobný typ s ještě větším doletem: XLR.
TAP Air Portugal neměl původně být prvním dopravcem, který A321LR nasadí na lety přes Atlantik. Prvenství měly mít dánské Primera Air. Ty ale stihly zkrachovat dříve, než si nový stroj převzaly, a první letadlo tohoto typu získala izraelská Arkia. Přes Atlantik s ním ale nedoletí.
Portugalský dopravce nasazuje letadlo na trasu Porto – Newark. Dříve na ní létal třikrát týdně s Airbusem A330. Nově s menším letadlem šestkrát týdně. Právě to ukazuje jednu z hlavních výhod A321LR: zvládne dálkový let, ale s menší kapacitou a často i s náklady na sedačku nižšími než u dálkových letadel. I proto má A321LR nejvíce místa na trasách, kde se dosud větší dálkové letadlo neuživí. Dolet A321LR je 7408 kilometrů, takže zvládne let z velké části Evropy na východní pobřeží USA nebo z Portugalska do Brazílie. TAP s ním létá v konfiguraci pro 171 cestujících.
Airbus, povzbuzen zájmem o A321LR, chystá navíc ještě verzi s větším doletem. Mluví se o verzi XLR, která by se mohla dostat do provozu během pěti let. Na nedávném setkání sdružení leteckých dopravců IATA v Soulu obchodní šéf Airbusu Christian Scherer uvedl, že podmínkou je objednávka nejméně 200 kusů. Řada dopravců už projevila zájem, například American Airlines zvažují nový airbus jako náhradu za Boeing 757. Úzkotrupý stroj má zvládnout dolet až 9000 kilometrů s kapacitou až 220 cestujících.