Populismus a projedené peníze. 7 důvodů, proč státní slevy uškodí dopravě
Do tuzemské veřejné dopravy se dostane dalších téměř 6 miliard korun ročně díky nařízeným slevám, které dnes schválila vláda. Jde
Do tuzemské veřejné dopravy se dostane dalších téměř 6 miliard korun ročně díky nařízeným slevám, které dnes schválila vláda. Jde skutečně o dobrou zprávu? Deník Zdopravy.cz se navrženým slevám věnuje od chvíle, kdy Andrej Babiš jako premiér bez důvěry oznámil plán zajistit veřejnou dopravu vybraným skupinám obyvatelstva levněji. Podle redakce deníku jde o velmi špatné rozhodnutí. Proč?
1. Nepřipravený materiál
V lednu vystoupil Babiš s tím, že vlaky pro seniory a studenty budou zcela zdarma. Prošlo několik týdnů a na stole je materiál, který mluví o slevách 75 procent. A náklady odhaduje způsobem, proti kterému je pohled z okna či věštění z křišťálové koule matematickou metodou. Neexistují žádné analýzy, nebyly žádné konzultace mezi ministerstvy ani odborníky, v připomínkovém řízení nepřišla jediná připomínka. Babiš rozhodl a tak to bude. Hnutí ANO nemělo takový bod vůbec v programu, jde o čirý populismus a snahu zalíbit se dalším skupinám voličů.
Pozoruhodný je v této souvislosti přístup ministra dopravy Dana Ťoka. Je veřejným tajemstvím, že většina jeho podřízených s opatřením nesouhlasí, přesto Ťok nehájí zájmy resortu dopravy ale premiéra. Ťok ostatně ani příliš materiál neobhahuje, přišel pouze s výrokem, že to zlevní cestování více lidem. Jedinou dobrou zprávou je, že se podařilo Babiše přesvědčit, že lepší je zavést výraznou slevu, než jízdné zcela zdarma.
2. Projedené peníze
Šest miliard je v české dopravě hodně peněz. Jde v podstatě o 1,5násobek toho, co ministerstvo dopravy ročně zaplatí za dálkové vlaky, při současných cenách zhruba 10 až 15 kilometrů nových dálnic. Nový dvacetikilometrový úsek koridoru z Prahy do Budějovic s novými tunely na 160 kilometrů v hodině vyjde na 5 miliard. Blíží se doba, kdy peníze z evropských dotací začnou vysychat, před čímž varuje samotné ministerstvo dopravy. Místo investic ale nyní peníze projí.
3. Umlčení soukromých dopravců
Zejména soukromí železniční dopravci dlouhodobě kritizují ministerstvo dopravy za pomalé přípravy soutěží. Teď se jim dostane finanční záplaty v podobě kompenzace za slevy. Je jisté, že jim mimořádně levné jízdné vygeneruje nové cestující, kteří pro ně budou dodatečným příjmem s prakticky nulovými dodatečnými náklady. Příklad: jízdenka Praha – Pardubice stojí stokorunu. Se slevou bude seniory či studenty stát 25 korun. K tomu káva zdarma v ceně několika korun a noviny nakupované za zlomek skutečné ceny. 75 korun zaplatí stát. Pro dopravce skvělý byznys.
4. Bez kontroly
Ministerstvo dopravy přijme šest lidí na kontrolu dopravců, zda nepodvádějí a nevykazují nereálná čísla. Nákupem byť jedné fiktivní jízdenky na jedno neobsazené místo získá dopravce od státu trojnásobek. Jeden nový úředník má uhlídat asi miliardu korun. Je potřeba něco dodávat?
5. Bez důvěry s dluhy
Vláda Andreje Babiše nemá důvěru poslanecké sněmovny a je v demisi, přesto přijímá opatření, které dál zvyšuje státní výdaje. To vše v době, kdy je stát zadlužený a zadluženost výrazně neklesá. Jedinou dobrou zprávou je, že jde jen o vyhlášku a tím pádem ji může nová vláda kdykoliv zrušit.
6. Jak odradit platící cestující a vrátit lidi do aut
Není zatím jasné, co celé opatření provede s poptávkou. Může znamenat mnohem plnější vlaky a autobusy než dosud. Někde bude stačit vytáhnout staré vozy před vyřazením a snížit tak kvalitu, někde ani ty nebudou stačit. To povede k jedinému: ti, co platí plnou cenu, pojedou raději autem. Důchodci a studenti nejsou skupinou, která jezdí tolik auty. Pokud stát chce přilákat lidi z aut do veřejné dopravy, cesta je složitější, než jen zlevnit: jezdit častěji a rychleji, než jezdí auta. To ale takové opatření těžko zajistí.
7. Chaos před soutěžemi
Ministerstvo dopravy i kraje by měly začít po roce 2019 provoz vlaků soutěžit. K tomu potřebují ale také správná data o tom, jak lidé vlakem jezdí. Taková data mají za poslední roky. Nový systém slev je ale zcela rozbourá a může odložit soutěže o další roky.
Jan Sůra, Jan Šindelář