OBRAZEM: IDS Cargo vyjelo s retro Bobinou, mezi strojvedoucími je na ni už pořadník
Jeden z největších soukromých nákladních železničních dopravců v Česku, společnost IDS Cargo, dokončila rekonstrukci lokomotivy 140.042, kterou si přivezla z
Jeden z největších soukromých nákladních železničních dopravců v Česku, společnost IDS Cargo, dokončila rekonstrukci lokomotivy 140.042, kterou si přivezla z Polska. Bobina, jak se lokomotivě sloužící desítky let hlavně v nákladní dopravě přezdívá, při té příležitosti získala nátěr, který je téměř identický s tím, v jakém jezdila v osmdesátých letech.
Lokomotiva má za sebou zkušební jízdy i ostrý provoz s nákladním vlakem. Původně jezdila na Slovensku, posledních deset let v Polsku. IDS Cargo ji koupilo loni a nechalo kompletně opravit v Přerově v ČMŽO.
Bobina získala nátěr podle vzoru z roku 1982, který se používal hlavně u slovenských lokomotiv. Od poloviny devadesátých let žádná lokomotiva takový nátěr neměla. Lokomotiva získala i své původní označení E499.0042. Jde o stroj vyrobený v padesátých letech.
Firma v tiskové zprávě uvedla, že uvedení nátěru na lokomotivu firmy stálo hodně přesvědčování a diskuzí uvnitř společnosti. „Lidé z IDS CARGO jsou hrdí na svou značku, a tak i jednorázově opustit unifikované červené firemní schéma nebylo snadné. Většina našich zaměstnanců je však hrdá na historii a úspěchy naší železnice a ráda na ně navazuje,“ řekl manažer pro marketing Pavel Vaníček. Nátěrem chce společnost propagovat železniční dopravu. „Mezi našimi strojvedoucími je už tvořen pořadník, kdo toto vozidlo bude hrdě kočírovat při svých směnách,“ dodal Vaníček.
Jde o lokomotivu pro stejnosměrnou proudovou soustavu, proto bude vidět hlavně na tratích v severních částech České a Slovenské republiky. Firma nevylučuje ani nasazení na nostalgické akce.
Řadu čtenářů zarazil oranžový pruh nad nárazníkem, s kterým bobiny v 80. letech nejezdily. IDS Cargo ho vysvětluje tím, že nátěr není stoprocentně původním řešením, ale souvisí i s aktuálními předpisy. „Pro toto výtvarné řešení (které bylo převážně na Slovenských lokomotivách) jsme se rozhodli proto, že je relativně líbivé a hlavně nevšední – podobné provedení tu již dlouho nebylo a chtěli jsme vzbudit zájem. To se soudě podle reakcí povedlo,“ dodal Vaníček.
Bobiny se vyráběly v plzeňské Škodě (tehdy Závody V. I. Lenina) v padesátých letech, tedy v době, kdy podnik ještě chrlil poslední parní lokomotivy. Šlo o první velkou sérií elektrických lokomotiv z Plzně, zároveň se stroj stal první masově rozšířenou elektrickou lokomotivou na československých tratích. Lokomotiva byla stavěná na stejnosměrný proud, maximální rychlost byla 120 kilometrů v hodině.