Opravě nejvytíženější části průtahu Libercem jsou nejblíže Strabag s Integrou a Porr
Rok a půl trvající omezení na silnici I/35 má začít na jaře příštího roku, některé exity budou uzavřené.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) otevřelo obálky s nabídkami na dvě stavby, které příští rok zásadně zkomplikují provoz na hlavním průtahu Libercem. Nejblíže zakázce I/35 Klatovská – Košická je sdružení firem Strabag a Integra stavby. Na stavbu nového mostu podal nejnižší nabídku Porr.
ŘSD zveřejnilo údaje o nejlevnějších nabídkách na svých stránkách. Na profilu zadavatele nejsou nabídky označeny jmény, lze ale dovodit, že sdružení vedené Strabagem u první akce nabídlo 163,5 milionu korun a 518 dní na zhotovení stavby. Odhadovaná cena byla 182 milionů korun.
U druhé zakázky na stržení stávajícího mostu a výstavbu nového nabídl Porr 148 milionů korun a 497 dní. Odhadovaná cena byla 160 milionů korun. ŘSD u obou zakázek zohledňuje i nabídnutý čas, za jak dlouho stavbu firmy dokončí, nabídky byly v podstatě u všech shodné.
„Nabídky nyní procházejí věcnou kontrolou. Správa Liberec předpokládá zahájení prací pod jedním dopravním omezením na jaře roku 2022 a dokončení na podzim roku 2023,“ uvedlo ŘSD na svých stránkách.
Rok a půl trvající omezení
Pro řidiče investice znamená, že rok a půl bude sveden provoz do režimu 1+1 a 2+1 a nebude možné využít některé sjezdy ze silnice, kterou podle posledního sčítání v roce 2016 denně projede 47,5 tisíce aut.
Jde o úsek od sjezdu do ulice České mládeže (u OC Nisa) až po sjezd na Košickou (k Babylonu) ve směru od Turnova.
Ve směru od Turnova dojde ke stržení mostu a stavbě nového přes Doubskou ulici. Na most naváže druhý úsek od Klatovské ulice (podjezd pod silnicí k aréně) až po Košickou (odhadovaná cena 182 milionů korun). U něj dojde k rozšíření a přebudování nájezdu ze silnice I/14 od Jablonce do oblouku s větším poloměrem.
„Jsou to stavby, které nelze odkládat a je hospodárnější obě udělat najednou,“ vysvětlil v září ředitel liberecké správy ŘSD Jan Wohlmuth. Plán ŘSD počítá se zahájením stavby na jaře příštího roku a dokončením na podzim roku 2023.
Odložená akce kvůli Rádelskému mlýnu
Most přes Doubskou ulici ve směru z Turnova je dlouhodobě ve špatném stavu. S jeho rekonstrukcí se čeká na dokončení křižovatky Rádelský Mlýn, aby nedošlo ke kolapsu dopravy. Kvůli jeho špatnému stavu je most lokálně podepřen a je na něm snížena rychlost s omezenou šířkou. Most je ze 70. let, neprošel žádnou rekonstrukcí. Na jeho místě vznikne úplně nový most. Přípravu komplikovala i jednání s majiteli některých pozemků pod mostem. Do výrobního areálu, kde sídlí dopravce Transpan se ŘSD zavázalo i během stavby garantovat z každé hodiny dvacetiminutový volný příjezd. Most bude po dokončení širší než dosud, budou na něm tři jízdní pruhy již ve směru od České mládeže. Vznikne tak třípruhový průpletový úsek.
Druhou stavbou je rozšíření silnice od Klatovské ulice ke Košické. Ta dosud v této části vede po šestnáctipólovém mostě. Nově s výjimkou příjezdu k aréně povede silnice po pevném tělese s armovanou stěnou, zaplní se z velké části recyklovanou drtí z demolovaných mostů a vozovky. Klíčovou proměnou projde i nájezdová rampa ze silnice I/14, která má dosud příliš malý poloměr oblouku a dochází zde k nehodám. Zmizí naopak „slepá“ rampa, která na této silnici vznikla v 90. letech a nikam nevede, protože později došlo k přehodnocení plánů, kudy sjezd z této silnice vést. Součástí zakázky bude i rozšíření na tři jízdní pruhy.
Doprava bude po celou dobu stavby svedena do jízdního pásu, kterým se jezdí na Turnov. Provoz bude v režimu 1+1 (s rozšířením na 1+2 u exitů na Jablonec a České mládeže ve směru z Chrastavy). Úplně bude uzavřen sjezd ve směru od Turnova na Jablonec a nájezd na Chrastavu ve směru od Jablonce. ŘSD počítá s tím, že se doprava z těchto exitů rozptýlí na jiné, zejména v Doubí a České mládeže.