- Železnice •
- Podcast •
- Infrastruktura •
- Stavebnictví •
- Silnice •
- Voda
Podcast: Účast ve správním řízení není ekoterorismus, říká šéf Dětí Země Miroslav Patrik
Patrik: Vzorem pro nás může být Rakousko. Staví rychle a dokáží dálnici postavit tak, že ji v přírodě skoro nevidíte.
K mikrofonu dalšího dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz jsme pozvali předsedu spolku Děti Země Miroslava Patrika. V Klubu za udržitelnou dopravu se věnuje problematice dopravy ve vztahu k životnímu prostředí a společně s Dětmi Země stojí za celou řadou odvolání a žalob proti stavbám v silniční, železniční i vodní dopravě.
Jedním z nejsledovanějších a také nejdéle projednávaných dálničních úseků je chybějící desetikilometrová část dálnice D1 okolo Přerova. Miroslav Patrik v podcastu vysvětluje, proč jsou Děti Země s ostatními spolky v tomto případě tak aktivní: „Zdálo se nám divné, proč se projektant trefil do baráků, když tam měl 400 metrů široký koridor. Kdyby ŘSD nebo Přerov v roce 2000 v procesu EIA posoudili variantu mimo Dluhonice a trasu odsunuli o 150 metrů, tak se mohlo možná už po té dálnici jezdit,“ říká v novém díle podcastu Miroslav Patrik a vysvětluje, co by podle něj stát měl dělat při přípravě liniových staveb jinak, aby pak stavební řízení probíhalo hladce.
Jak vznikla myšlenka na založení Dětí Země? Jak se od roku 1989 spolek změnil? Kolik členů má a kdo financuje jeho činnost? Podle čeho si Děti Země vybírají projekty, kterým se začnou v rámci projednávání intenzivně věnovat a aktivně do nich vstupovat? Jak vzpomíná Miroslav Patrik na dobu, kdy byl poradcem ministra dopravy? Co si myslí o tom, jak se začínají projednávat vysokorychlostní tratě v Česku? Proč jsou Děti Země proti přesunu brněnského hlavního nádraží nebo proti stavbám, které stát připravuje kvůli splavnění Labe? V podcastu probíráme také další témata. V závěru došlo i na otázky od čtenářů deníku Zdopravy.cz.
Nový díl naleznete přímo zde na stránce, odebírat ho můžete i na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts a Podcast addict.