Stát pošle dopravcům za ztráty z komerčních vlaků až 230 milionů, zveřejnil pravidla podpory
Peníze pokryjí zatím jen první vlnu pandemie.
Ministerstvo dopravy vypsalo dlouho očekávané výzvy pro osobní železniční dopravce, které mají kompenzovat ztráty z pandemie koronaviru. Stalo se tak jen pár dní poté, co plánovaný program schválila Evropská komise.
Jde o dvě výzvy: jedna pro komerční spoje mimo závazek veřejné služby. Na ně stát počítá s rozdělením 230 milionů korun za období od března do konce června loňského roku. Druhá výzva se týká dálkových vlaků v objednávce ministerstva dopravy, tedy expresů a rychlíků. Na ni míří 570 milionů korun.
Peníze se budou rozdělovat podle stanoveného vzorce ve výzvě. Škoda bude odpovídat ztrátě výnosů ponížené o náklady, které dopravci ušetřili a zvýšené o dodatečné náklady, například za dezinfekci. Porovnávat se bude hospodaření se stejným obdobím loňského roku. „Náhrada škody poskytuje pouze do výše pokrytí nákladů spojených s provozováním komerčních služeb, dopravcům se tedy neposkytuje náhrada škody za ušlý zisk,“ uvedlo ministerstvo ve výzvě.
Komerční vlaky provozovaly v době pandemie pouze České dráhy, RegioJet a Leo Express. U objednávaných spojů se výzva týká Českých drah, Arrivy, GW Train Regio a RegioJetu. Termín pro podání žádostí je na 6. září.
Vlaky jezdily i během pandemie, ale výrazně prázdnější: jen loni počet cestujících na železnici klesl v součtu o 34 %, v době lockdownu výrazně více. Nejvyšší ztráty postihly dopravce u čistě komerčních spojů a linek s tzv. netto smlouvou, kdy jsou tržby rizikem dopravce.
Pokud shromážděné žádosti překročí stanovený rozpočet, budou všechny žádosti kráceny stejným podílem, aby vyplacené prostředky odpovídaly stanovenému rozpočtu předmětného dotačního systému. Ministerstvo dopravy chystá náhradu škody i za další období, o tom teprve bude jednat s Evropskou komisí.