Kvůli zavřené trati podél Labe ožívají železniční přechody do Německa, kterými roky neprojel nákladní vlak
Trasy mimo Děčín znamenají pro dopravce vyšší náklady, delší dobu jízdy a kapacitní omezení.
Do plánů železničních dopravců se vracejí železniční přechody, kterými často mnoho let neprojel nákladní vlak. Kvůli uzavřené hlavní trati z Děčína do Drážďan pro nákladní dopravu musejí dopravci hledat alternativní řešení. Někdy i objížďkou celého Česka.
Po dlouhé době se tak vrátila nákladní doprava na přechod Jiříkov – Ebersbach ve Šluknovském výběžku nebo Vojtanov – Bad Brambach. Koridorová trať mezi Děčínem a Bad Schandau má být mimo provoz nákladních vlaků nejméně do příští středy.
„Jezdíme přes Cheb, Českou Kubici, Vojtanov, máme odklony přes Horní Dvořiště a dál přes Linec na Pasov. Jezdíme také přes Lichkov a dál přes Polsko do Německa. Vše je delší, u řady přejezdů je navíc problém s tím, že přes ně můžeme jen s dieselovými lokomotivami a jsou velká omezení kvůli normativu tratí,“ říká předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth.
Menší kapacita, nutnost dieselových lokomotiv
Pro nákladní dopravce je uzavírka hlavního koridoru do Německa druhým velkým problémem, který během jednoho měsíce musí řešit. Na konci června byla tornádem poškozena trať 2. tranzitního koridoru u Hodonína, kde zatím musí vlaky stále jezdit v motorové trakci.
Do Německa denně míří po kolejích 200 tisíc tun zboží, za běžného stavu jezdí více než 90 % přes Děčín. Povodně z minulého víkendu ukázaly, že Česko ani Německo nejsou připraveny na výpadek hlavního přechodu. I když existují i jiné, mají podstatně menší kapacitu a vyžadují nasazení dieselových lokomotiv. To znamená další náklady navíc, stejně tak mnohem delší jízdní dobu.
„Hned v pondělí se nám podařilo zajistit odklon vlaků s pohonnými hmotami do České republiky přes Cheb, do terminálu v Brně dojel ucelený vlak se silničními návěsy z Rostocku. Při jeho dopravě jsme využili odklonovou trasu přes Rakousko, přes Pasov. V této souvislosti se ukázalo, jak je důležité mít licence k provozování drážní dopravy v Německu a Rakousku. Nyní již odklonové trasy využíváme průběžně a řešíme každý jednotlivý vlak tak, aby se přerušení provozu na Děčíně dotklo našich zákazníků v co nejmenší míře,“ dodal Tóth.