V Kunovicích začala sériová výroba nového letadla. První L410 NG dokončí letos
Společnost Aircraft Industries zahájila po téměř osmi letech vývoje sériovou výrobu nového letadla L410 NG. Nové letadlo má být efektivnější
Společnost Aircraft Industries zahájila po téměř osmi letech vývoje sériovou výrobu nového letadla L410 NG. Nové letadlo má být efektivnější než původní model. Start výroby oznámila společnost v tiskové zprávě.
K zahájení došlo poté, co Aircraft Industries získala typový certifikát na nové letadlo od Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) a amerického úřadu pro civilní letectví FAA. Firma čeká ještě na certifikát z Číny.
Vývoj nového letadla stál 568 milionů korun, téměř polovinu z toho zaplatil na dotacích stát přes ministerstvo pro místní rozvoj. Na projektu se podílely další firmy z tuzemského leteckého průmyslu.
„Jedná se o úspěšné ukončení zcela ojedinělého projektu, který byl náročný jak po stránce technické tak i organizační,“ řekla generální ředitelka společnosti Aircraft Industries Ilona Plšková. Výrobce se v posledních letech potýkal i s návrhy na insolvenci nebo neplatil zaměstnancům včas mzdy, nakonec se mu ale podařilo vývoj dotáhnout do konce. „Tento úspěch je zřejmou demonstrací kompetencí České republiky v oblasti letecké výroby a otevírá nové možnosti k dalšímu prohloubení spolupráce na evropské i světové úrovni,“ dodala manažerka.
Letadlo je nejen v Česku smontované, ale má i řadu klíčových českých komponent: motor je z českého závodu GE Aviation Czech, vrtule z Avia Propeller.
Dvoumotorové letadlo vzlétlo poprvé v roce 2015, pojme 19 cestujících. Nové letadlo je nepatrně rychlejší, než stávající model L410 UVP-E20, má výrazně delší dolet: 2630 kilometrů oproti dosavadní 1500 kilometrům. Oproti původním modelům má nové letadlo více úložného prostoru, pojme o 400 kilogramů více. První letadlo má odletět do Ruska, firma s ním chce výrazněji uspět také v Asii, Africe či Latinské Americe. Letos chce firma prodat tři nová letadla.
Základní parametry L410 NG
Max. cestovní rychlost
417 km/hr TAS
226 kTAS
Max. dolet (ISA, rezerva na 45 min)
2 630 km
1 418 NM
Operační výška
4 200 m
14 000 ft
Max. výška letu
6 096 m
20 000 ft
Délka dráhy při vzletu do výšky 35 ft / 10,7 m
ISA, SL, MTOW
510 m
1 673 ft
Délka přistávací dráhy z výšky 50 ft
ISA, SL, MLDW
500 m
1 640 ft
Dostup s jedním nepracujícím motorem
(ISA, 95 % MTOW, stoupací rychlost 50 fpm)
4 755 m
15 600 ft
Rychlost stoupání S/L oba motory
9,0 m/s
1 773 fpm
Rychlost stoupání S/L jeden motor
2,0 m/s
394 fpm
Vzletový režim
634 kW
850 SHP
Max. trvalý režim
634 kW
850 SHP