V Brně začala náročná stavba městského okruhu v oblasti Tomkova náměstí, potrvá tři roky
Ze stavebního hlediska jde o náročný úsek s několika mosty a dvěma mimoúrovňovými křižovatkami.
V Brně se dnes slavnostně poprvé koplo na další části velkého městského okruhu (I/42), tentokrát v severovýchodní části města. Ředitelství silnic a dálnic zahájilo dvě navazující stavby v úseku od Tomkova náměstí po Rokytovu ulici.
Celý úsek měří 1,2 kilometru. Zakázku získalo sdružení firem FIRESTA, OHL ŽS a Metrostav s cenou 2,356 miliardy korun. Ze stavebního hlediska půjde o náročný úsek s několika mosty a dvěma mimoúrovňovými křižovatkami. Ta hlavní vznikne na Tomkově náměstí, které okruh překoná po mostě.
Nový most překlene i řeku Svitavu, starý bude demontován. Více než půl kilometru dlouhou mostní estakádu pak zbudují stavbaři i nad seřaďovacím nádražím Malomeřice. Budou ji tvořit dva mosty, levý a pravý.
„Stavby s názvem Tomkovo náměstí a Rokytova navazují na Husovický tunel a po vybudování významnou měrou odlehčí dnes již zcela přetíženým ulicím Svatoplukova a Rokytova a také křižovatce ulic Provazníkova a Karlova od dopravy směřující na sídliště Vinohrady a Líšeň,“ uvedl šéf ŘSD Radek Mátl. Hotovo má být v roce 2024.
Ještě o poznání náročnější bude pro stavbaře chystaný navazující úsek od Vinohrad přes křížení s ostravskou radiálou k výpadovce na Bratislavu. Měří téměř sedm kilometrů a jeho součástí má být i kilometr a půl dlouhý tunel Vinohrady pod Židenickým kopcem. Na podzim 2019 po dvou letech úspěšně prošel procesem EIA, se zahájením stavby se počítá v roce 2024. Odhadované náklady se blíží 20 miliardám.
Na brněnském okruhu se aktuálně pracuje i na západě města, kde běží práce na II. etapě stavby VMO Žabovřeská. Vzniká zde i nový tramvajový tunel o délce 500 metrů, díky čemuž bude možné rozšířit silnici na čtyři pruhy.