Silné mrazy na železnici: lomy kolejí i tříhodinové předtápění vagónů
Vlna silných mrazů zasáhla i tuzemskou železnici. Dopravci i správci kolejí ale s nízkými teplotami příliš mnoho dopředu nenadělají a
Vlna silných mrazů zasáhla i tuzemskou železnici. Dopravci i správci kolejí ale s nízkými teplotami příliš mnoho dopředu nenadělají a musí jen doufat, že mráz nenapáchá velké škody.
Zatím největší problémy kvůli mrazu zaznamenává trať Praha – Beroun, kde došlo během úterý k několika omezením kvůli lomu kolejí a vlaky mohly jezdit jen po jedné koleji. Další komplikací bylo v úterý ještě porucha výhybky na smíchovském nádraží, mezi hlavním nádražím a Holešovicemi nejezdily vlaky kvůli poruše zabezpečovacího zařízení. U takových poruch ale není jasné, zda jde o vliv mrazů nebo závadu, která s počasím nesouvisí. „Silné mrazy stojí určitě za lomy kolejnic, těm se bohužel předejít nedá,“ řekla mluvčí Kateřina Šubová.
Problémy mají i železniční dopravci. Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského jde ale spíše o jednotlivé případy. „V denním počtu zhruba 7000 vypravených vlaků jde řádově o desítky případů. Mezi takové závady patří například problémy se zanášením palivových filtrů u motorových vlaků, přestože používáme zimní naftu a aditiva, nebo se zamrzáním dveří či vzduchových obvodů,“ řekl Šťáhlavský. Situace podle něj ale nebyla kalamitní.
Kvůli mrazům mohou vznikat i komplikace s vodou ve vagónech. „Pokud voda ve vagóně zamrzne, tak roztrhá nádrže a není možné je dlouhodobě, než se opraví, používat,“ dodal Štáhlavský. Pro zaměstnance dep to znamená, že u starších vozů se musí vypustit voda, u novějších se musí temperovat.
Kvůli silným mrazům přizpůsobují České dráhy předtápěcí doby vozů. Běžná doba je 90 minut, v mrazech může být prodloužena i na 180 minut. Podle Šťáhlavského mohou cestující k lepšímu komfortu přispět i tím, že za sebou zavírají dveře při pobytu ve stanicích.