Plzeňský kraj požaduje po Arrivě šest milionů korun za neodjeté spoje
Kraj je i přes nejvyšší pokutu v historii se službami dopravce spokojen.
Plzeňský kraj požaduje po společnosti Arriva Střední Čechy přes šest milionů korun jako sankci za desítky neodjetých spojů loni v červnu a červenci. Kraj chce částku strhnout z měsíčních zálohových plateb nebo z bankovní záruky. Na pondělním jednání krajského zastupitelstva to sdělil náměstek hejtmanky Pavel Čížek (STAN). Jde o nejvyšší pokutu, kterou kraj za 20 let své existence veřejnému dopravci udělil. Arriva nároky kraje zkoumá, jedná s ním a zvažuje další postup.
„Před rokem došlo k tomu, že nebyly některé spoje odjety. My jsme je po delší negociaci a upřesnění toho, které to byly, protože jich bylo více, dali Arrivě seznam a požadavek sankce,“ řekl Čížek. Dopravce se podle něj hájil, že měl určitý počet řidičů v autoškolách, které pandemie koronaviru zavřela. Firma nemohla dokončit kvalifikaci řidičů, a tak jich měla v době startu dopravy pro kraj nedostatek, než je stáhla z jiných lokalit. Arriva se podle náměstka odvolávala na zásah vyšší moci.
1000 korun za neodjetý kilometr
„Po prostudování všech smluv jsme nakonec její argumenty neuznali a sankci za neodjeté spoje jsme dali v plné výši,“ uvedl Čížek. „Kraj platí firmě za odjetý kilometr 40 korun, pokuta za neodjetý kilometr je 1000 korun a kraj ji uplatnil v plné výši,“ uvedl.
„Podklady s vyčíslením sankce podrobujeme revizi a výši smluvní pokuty řešíme s objednavatelem. Zvažujeme další postup,“ sdělil ČTK mluvčí Arrivy Jan Holub. „Postupovali jsme striktně podle smlouvy a nemůžeme jako veřejná správa dělat nic jiného. Smlouva na podobné případy (zavření autoškol vinou pandemie) nemyslela,“ uvedl Čížek.
Nyní je kraj podle Čížka s dopravou spokojen. „Dispečerský způsob jim funguje perfektně. Spoje jezdí bez problémů, navazují na sebe a nikdy to nebylo takto v pořádku jako teď za jejich éry. Předtím jsme měli s dopravci daleko větší problémy,“ uvedl.
Sankci si podle Čížka kraj může vybrat tím, že ji strhne tento měsíc dopravci ze zálohy, kterou mu dává. Druhá možnost, kterou zřejmě zvolí, bude stržení pokuty z bankovní záruky. „Oni to pak mohu napadnout soudně,“ uvedl.
ČTK