Správa železnic zaplatí miliardu za ETCS do drezín a montážních vozidel. Zabezpečovač stojí tolik, co nová „MUVka“
Montážní vozidla a drezíny mají být vybavené zabezpečovačem do roku 2024.
Společnosti CZ LOKO a AŽD Praha vyhrály soutěže na dodávku mobilních části zabezpečovače ETCS do speciálních vozidel Správy železnic. Za instalaci ETCS do celkem 98 drezín či montážních vozů zaplatí Správa železnic 998 milionů korun.
Vyplývá to z údajů v registru smluv a tiskové zprávě Správy železnic. AŽD Praha dodá celkem 58 zabezpečovač do celkem 51 vozidel MVTV v různých verzích a tří vozidel MTW 100. Hodnota celkem čtyř smluv je 553 milionů korun. Všechna jsou určena pro údržbu, kontrolu a opravu trolejového vedení. Všechny mají být hotové do poloviny roku 2023.
Dalších 44 vozidel vybaví pro Správu železnic CZ LOKO. Firma vyhrála zakázku na motorové univerzální vozíky MUV 75 určené na opravu a údržbu tratí. První se objeví v prosinci příštího roku na trati z Olomouce do Uničova, zbytek má být hotov do konce roku 2024. Hodnota zakázky je 438 milionů korun bez DPH.
Výhradní provoz od roku 2025
Podle plánu Správy železnic bude ETCS v roce 2025 na hlavních mezinárodních koridorech, postupně se rozšíří i na další hlavní tratě. Vozidla nevybavená mobilní částí systému nebudou na tyto tratě vpuštěna.
V případě vozidel MUV 75 je cena za ETCS prakticky shodná, kolik stála samotná drezína. Správa železnic loni na dotaz, proč už v roce 2017 při podpisu kupní smlouvy nepožadovala vybavení zabezpečovačem, uvedla, že na takovém postupu nevidí nic nehospodárného. „U zařízení by vzhledem k zahájení výhradního provozu od 1. 1. 2025 skončila záruka dříve, než by bylo fakticky užíváno a vyzkoušeno, nemluvě o nákladech za průběžnou údržbu zařízení. Celý systém ETCS za tu dobu prošel a stále prochází poměrně dynamickým vývojem. To sebou nese také riziko toho, že by v případě dodání MUV 75 s ETCS z výroby zastaralo zařízení ještě před zavedením výhradního provozu,“ uvedla loni mluvčí Správy železnic Nela Friebová. Podle ní vozidla MUV 75 z výroby disponují „přípravou“ pro dodatečnou a snadnější instalaci palubních jednotek ETCS. „Toto řešení považujeme za nejlepší možné, protože cena palubních jednotek se postupem času snižuje,“ dodala Friebová.