A350-1000. Nejtišší letadlo s českou stopou, kterým chce Airbus zaútočit na Boeing 777X
Je to letadlo, které se hned na začátku pyšní mnoha nej: je nejtišší v kategorii širokotrupých letadel, má nejnižší spotřebu
Je to letadlo, které se hned na začátku pyšní mnoha nej: je nejtišší v kategorii širokotrupých letadel, má nejnižší spotřebu na sedačku nebo nejsilnější motor ze všech airbusů.
Nový Airbus A350-1000, který tento týden převzaly jako první zákazník Qatar Airways, je letadlem, do kterého Airbus vkládá velké naději v boji se svým americkým rivalem Boeingem v segmentu dálkových letadel. V něm totiž zatím ztrácí.
Vývoj letadla trval zhruba deset let, první zkušební let proběhl v listopadu 2016. Tři testovací letadla odlétala celkem 1600 letových hodin, „razítko“ s povolením k provozu získal Airbus loni v listopadu.
V čem je nový airbus oproti starší verzi A350-900 jiný? Je o sedm metrů delší, takže se do něj vejde o 44 cestujících navíc. Má výkonnější motory, kvůli menšímu zatížení ranvejí má šestikolový podvozek. A350-1000 patří k letadlům s mimořádně dlouhým doletem, nikoliv však nejdelším: bez mezipřistání zvládne doletět 14 800 kilometrů. Oproti modelu 900 má mírně upravené zakončení křídel, které umožňuje přistávání i při nižších rychlostech.
Česká stopa: držáky i části struktur trupu
Jde o letadlo, kde najdete i české díly. Aero Vodochody dodává na verzi A350-1000 podle svého mluvčího dva kompozitní díly: držáky pro palivové nádrže. „Nejde pro nás o nijak významnou zakázku z hlediska objemu, ale spíše z hlediska technologie právě proto, že se jedná výrobu kompozitů,“ řekl mluvčí Aera Tobiáš Tvrdík. Jen nedaleko od Vodochod, v pražských Letňanech, se vyrábí další díly do tohoto letadla. Společnost Latecoere Czech Republic, která tu do jiných typů airbusů vyrábí například dveře, dodává do letadla součásti struktur trupu (keel beam)
A350-1000 je na počty objednávek zatím výrazně méně úspěšné než menší model A350-900. Z 854 objednávek na modely A350 jich na verzi 1000 připadá 169. Největší část z nich mají objednáno Qatar Airways a Etihad.
Airbus se snaží s novým letadlem prosadit na trhu, který dosud ovládá (co do počtu objednávek) Boeing s modely 777 a 787 a připravovaným letadlem 777X. Boeing je zatím u 777X v objednávkách téměř dvakrát úspěšnější, velkou zakázku získal například od Emirates. I v případě Boeingu 777-300ER je americký výrobce podstatně úspěšnější. Za loňský rok prodal 32 těchto letadel, Airbus jediné. Slabý prodejní výsledek Airbusu je ale způsoben i tím, že aerolinky ještě čekají na první zkušenosti s novým typem.
Marketingová šéfka A350 Marisa Lucasová ale nešetřila na úterní prezentaci nového letadla optimismem. „Je to letadlo, které vede k otevírání úplně nových linek,“ tvrdí. Jako příklad uvádí například spojení Singapur – San Francisco.
Airbus chce lákat zákazníky na letadlo s katalogovou cenou 367 milionů dolarů na provozní náklady. Ty jsou o čtvrtinu nižší než u Boeingu 777-300ER, což je aktuálně nejprodávanější model v této kategorii. Aerolinky mají za provoz platit méně nejen díky menší spotřebě, ale například i materiálům. Přes 70 % letadla tvoří titanové a kompozitové materiály, které nereznou. Po více než ročním testování Airbus věří i ve vysokou provozní spolehlivost: zatím je na úrovni 99,3 %.
Hlavním konkurentem by měl být pro A350-1000 Boeing 777-9 (verze nove rodiny letadel 777X), který by měl začít létat od roku 2020. Mělo by se do něj vejít o 40 cestujících více; obě letadla mají mít stejnou spotřebu. Lucasová ale uvedla, že prázdný 777-9 bude vážit tolik, jako plně naložený A350-1000. Boeing je navíc o zhruba 50 milionů dolarů dražší. Airbus očekává, že v příštích dvaceti letech se na světě prodá kolem 8000 širokotrupých letadel, s novým modelem chce obsadit velkou část trhu
Letadlo je zajímavým zážitkem i pro cestující. Nejde jen o to, že je tišší (v porovnání s Boeingem 777 podle Airbusu o 9 dB). Větší jsou i úložné prostory nad sedačkami. Má větší okna, než jiné stroje, A350-1000 je už z výroby dodáván automaticky s připojením na internet.