Miliardový prodej pozemků Českých drah jde do finále. Transakci se Správou železnic řeší Evropská komise
Ministerstvo počítá s tím, že peníze za pozemky se budou splácet Českým drahám pět let.
Roky plánovaný prodej zhruba čtyřiceti milionů metrů čtverečních pozemků Českých drah pod kolejemi Správě železnic by měl být do konce roku definitivně ukončen. Ministerstvo dopravy již zažádalo Evropskou komisi o konzultaci, zda nebude transakce považována za nedovolenou veřejnou podporu. Českým drahám by prodej měl přinést miliardy korun.
Jde například o pozemky pod kolejemi nebo v blízkosti železničních stanic ve zhruba tisícovce lokalit. Transakce se připravuje několik let, muselo dojít k vytvoření geometrických plánů. Celá transakce je pozůstatkem chyb při rozdělení tuzemské železnice, kdy Českým drahám zůstala řada aktiv, která měla připadnout Správě železniční dopravní cesty (nyní Správě železnic).
„Materiál byl cestou Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže postoupen Evropské komisi s žádostí o konzultaci. Celá operace, a to včetně výsledné ceny, bude realizována v návaznosti na výsledek uvedené konzultace či konzultací, bude-li jich třeba více,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
Stát zatím nechce říct, kolik bude celá operace stát. I když půjde o převod ze státní firmy do státní organizace, budou potřeba peníze ze státního rozpočtu. Už od počátku úvah o tomto převodu se částky za celý soubor pozemků výrazně lišily.
Vypořádání do konce roku i s nájemným
České dráhy před pár lety mluvily o 20 miliardách, Správa železnic o šesti. „Věříme, že do konce roku bude vše vypořádané a dohodnuté,“ řekl předseda představenstva Českých drah Ivan Bednárik. Podle něj se současně řeší i nájemné, které by Správa železnic měla uhradit za poslední dva roky používání těchto pozemků.
Že nepůjde zrovna o drobné ukazuje i plán ministerstva dopravy, kde se peníze na operaci vezmou a kdy se splatí. „Ministerstvo dopravy si finanční prostředky na předmětnou transakci bude nárokovat při sestavování státního rozpočtu do kapitoly ministerstva, respektive do rozpočtu Správy železnic. Zvažován je model postupné úhrady, aktuálně zvažujeme pětiletý rámec,“ dodal Jemelka.
Nejde o první přesun majetku Českých drah pod Správu železnic. V roce 2008 získaly ČD 12 miliard korun za část infrastruktury, později také takzvanou živou dopravní cestu, tedy výpravčí a dispečery. V roce 2016 České dráhy prodaly většinu svých nádražních budov. Správa železnic také nově kupuje část závodu ČD-Telematika, v které mají České dráhy většinový podíl.