Přes Atlantik na použitý kuchyňský olej. Air France má za sebou první dálkový let na udržitelné palivo
Udržitelná paliva mají pomoci snížit uhlíkovou stopu letectví.
Letecká společnost Air France má za sebou první úspěšný dálkový let na palivo, které není vyrobeno jen z ropy, ale také z použitého kuchyňského oleje.
Let AF342 byl v úterý na první pohled běžný jako jakýkoliv jiný na trase z Paříže do Montrealu. Airbus A350-900 byl ale namísto jen kerosinu částečně naplněn takzvaným udržitelným leteckým palivem (Sustainable aviation fuel – SAF) od francouzské společnosti Total. Směs paliva obsahovala 16 % SAF.
Podle Air France je úterní let výsledkem ambicí o dekarbonizaci letecké dopravy a rozvoj výroby udržitelných paliv. Biopalivo použité pro tento konkrétní let bylo vyrobeno z odpadu a zbytků pocházejících z oběhového hospodářství. Společnost Total vyrobila SAF z použitého kuchyňského oleje ve své biorafinérii La Mède v jižní Francii a v továrně Oudalle poblíž Le Havru, aniž by použila jakýkoli panenský rostlinný olej. Tato první 100% francouzská společnost na výrobu SAF získala certifikaci ISCC-EU od Mezinárodní organizace pro certifikaci udržitelnosti a uhlíku.
Povinné přimíchávání
„Spolu s obnovou naší flotily představují udržitelná letecká paliva naši hlavní páku, jak ve střednědobém horizontu snížit do roku 2030 emise CO2 na jednoho cestujícího/km o polovinu. Tato dvě opatření jsou proto vedle ekologického pilotování a dosažení uhlíkově neutrálního pozemního provozu ústředním bodem naší strategie,“ uvedl Benjamin Smith, generální ředitel společnosti Air France-KLM.
Francouzská legislativa požaduje, aby letadla k roku 2022 využívala alespoň 1 % SAF pro všechny lety z Francie, což předbíhá evropskou ambici postupného zvyšování na 2 % k roku 2025 a 5 % k roku 2030 v rámci Evropské zelené dohody. Aby společnost Total splnila tyto požadavky, bude od roku 2024 vyrábět SAF také na své plošině Grandpuits nedaleko Paříže.
Šestnáctiprocentní podíl biopaliva je zatím nejvyšší z testovaných směsí. Kromě tohoto letu provádí společnost Airbus několik sérií testů, jejichž cílem je certifikovat letadla, která budou v příštích desetiletích létat se 100% použitím SAF.