Ministerstvo odmítlo odvolání zemědělců proti D55 z Olomouce do Přerova
Nový úsek se má začít stavět příští rok, stavební povolení nabylo právní moci.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) může pokračovat v přípravě stavby dálnice D55 v úseku Olomouc – Kokory. Ministerstvo dopravy zamítlo rozklad společnosti Agra Velký Týnec, které se dálnice výrazně dotkne. První část dálnice z Olomouce do Přerova by se měla začít stavět příští rok.
Rozhodnutí zveřejnilo ministerstvo dopravy na úřední desce. Proti rozhodnutí se nelze dále odvolat, pouze podat správní žalobu. „Stavební povolení tak nabylo právní moci. Nadále probíhá majetkoprávní příprava a zpracování zadávací dokumentace. Předpoklad zahájení stavby je příští rok,“ uvedl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
Agra Velký Týnec chová v blízkosti budoucí dálnice dobytek a ve svém podání vyjádřila obavy z dopadu nové stavby na zvířata. „Dálnice by zcela odřízla prostor, kde se dojící krávy pasou a odpočívají,“ uvedla společnost v textu rozkladu. Firma navíc požadovala, aby byla mezi kravínem a dálnicí vybudována protihluková stěna. Podle chovatelů hluk sníží dojivost krav i jejich reprodukční schopnosti. Stavební úřad došel k závěru, že požadavek na vybudování protihlukové stěny není podložen žádným právním předpisem.
Ministerstvo v rozhodnutí zveřejnilo vyjádření obce Krčmaň, na jejímž katastru dálnice povede. Obec uvedla, že firma provozuje na jejím katastru část živočišné výroby jen ze spekulativních důvodů, a to pravděpodobně do doby, než se jí podaří zrealizovat nový areál ve Velkém Týnci. „Poté, co opustí areál v Krčmani, zůstane zde nevzhledný a nebezpečný brownfield. Ve svém vyjádření dále obec Krčmaň uvedla, že areál živočišné výroby není jakkoliv zajištěn a může do něj kdokoliv a kdykoliv vstoupit,“ píše se v rozhodnutí ministerstva.
Celkem 7,6 kilometrů dlouhý úsek dálnice D55 povede od křižovatky s dálnicí D35 v Olomouci až před obec Kokory. Na novou dálnici má navázat úsek Kokory – Přerov. Ten se má začít stavět v roce 2024. Dálnice výrazně urychlí spojení z Olomouce do Přerova, které dosud vede po silnici I/55. Letos chce ŘSD ještě vysoutěžit zhotovitele, stavět se má začít na počátku příštího roku.
Dálnice je navržena jako čtyřpruhová o šířce 25,5 metru. Začátek dálnice je mezi křižovatkou Holice a Velký Týnec navržen v šestipruhovém uspořádání pro průplety vozidel v obou směrech. Trasa křižuje i navrženou trasu průplavu Dunaj – Odra – Labe. Protíná i regionální biokoridor, který přechází ekoduktem. Na konci trasy vznikne odpočívka Majetín. Odhadované náklady na stavbu jsou 2,26 miliardy korun.