Investor alpského supertunelu z Francie do Itálie už má správce stavby
Ostrý start stavby jednoho z nejdelších železničních tunelů na světě se blíží. Investorská společnost Tunnel Euralpin Lyon Turin (TELT) aktuálně
Ostrý start stavby jednoho z nejdelších železničních tunelů na světě se blíží. Investorská společnost Tunnel Euralpin Lyon Turin (TELT) aktuálně vybrala správce stavby na tři úseky alpského úpatního tunelu na budoucí vysokorychlostní trati mezi francouzským Lyonem a italským Turínem. Nový 57 kilometrů dlouhý tunel je klíčovou stavbou celého úseku. Délkou se vyrovná předloni otevřenému tunelu pod Gotthardským masivem na trati mezi Milánem a Curychem.
Kontrakty na projektové řízení v celkové hodnotě téměř sto milionů eur si rozdělila tři konsorcia zastřešující celkem 13 firem, například Arcadis, BG Consulting Engineers, Setec, Pini Swiss Engineers, Egis či Ingérop. Mimo jiné o tom informovaly server Global RailNews a magazín Railway Pro.
Práce na samotném tunelu by měly začít příští rok, aktuálně se na místě razí řada průzkumných a pomocných šachet a tunelů. Stavba bude mít dvě tunelové trouby, ze zmíněných 57 kilometrů připadá na francouzskou stranu hranice 45 kilometrů, na italskou 12 kilometrů. Příhraniční úsek s tunelem vyjde podle odhadu na 8,6 miliardy eur (cca 220 miliard korun).
O náklady se podělí Francie, Itálie a Evropská unie, která zařadila celý středozemní koridor z jihu Španělska přes Madrid, Barcelonu, Lyon a Benátky do Budapešti do základní dopravní sítě TEN-T. Ta má být dobudována do roku 2030 a úsek Lyon – Turín je nejnáročnějším projektem na trase. Stará klikatící se trať už provozu nevyhovuje. Nový úsek s tunelem má zkrátit dobu jízdy mezi oběma městy z dnešních tří hodin a 43 minut na hodinu 47 minut.
Společnost TELT, kterou napůl vlastní Francie a Itálie, se na svých stránkách chlubí, že jde o první projekt v Evropě, na který jsou aplikována nová protimafiánská opatření. Všechny firmy do posledního subdodavatele se musejí podrobit důkladné kontrole.